برنامۀ جدید وزارت کار و امور اجتماعی برای کودکان بازمانده از جنگ

گزارشگر:9 ثور 1393 - ۰۸ ثور ۱۳۹۳

حکومت افغانستان برنامه تازه‌یی را برای آموزش کودکان آسیب پذیر و کارگر ارایه کرده است.
وزارت کار و امور اجتماعی اعلام کرده که تصمیم دارد زمینه آموزش و پرورش را برای سه هزار کودکی که مشغول کارهای سنگین هستند، فراهم کند. این برنامه شامل ایجاد پرورشگاه‌ها و کودکستان‌ها برای کودکان آسیب پذیر است.mnandegar-3
واصل نور مهمند، معاون وزارت کار افغانستان در نشست خبری در کابل گفته که این برنامه در هماهنگی با شانزده نهاد دولتی و خصوصی اجرا خواهد شد.
آقای مهمند همچنین گفت که این برنامه با هزینه ۱۵۰ میلیون افغانی معادل ۲.۶ میلیون دالر امریکایی در یک سال آینده تطبیق خواهد شد.
قرار است در این مراکز کودکانی نگهداری و شامل برنامه‌های آموزشی شوند که خانواده‌های شان در جریان جنگ‌ها متضرر شده اند.
این برنامه همزمان با سالروز دو رویداد تاریخی هفتم ثور ۱۳۵۷ (کودتای حزب دموکراتیک خلق افغانستان علیه داوود خان) و هشتم ثور ۱۳۷۱ (پیروزی مجاهدین) اعلام شده است.
سال‌ها جنگ، میلیون‌ها کشته و آواره از پیامدهای این رویدادها به شمار می‌روند. در حال حاضر میلیون‌ها شهروند افغانستان در کشورهای ایران و پاکستان آواره اند و برآوردهای کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان نشان می‌دهد که وضعیت تعداد زیادی از میلیون‌ها افغانی‌که به کشور بازگشت کرده‌اند هم قابل نگرانی است.
بر اساس آمار وزارت امور مهاجران و عودت کننده‌گان، افغانستان بیش از ۲۹۷ هزار بی‌جا شده داخلی دارد که وضعیت این جمعیت قابل نگرانی است.
وزارت کار می‌گوید که برنامه در شهرهای کابل، ننگرهار، سمنگان، بامیان و غزنی راه اندازی می‌شود که در نتیجه آن ده کودکستان، سه پرورشگاه و سه مرکز آموزشی ساخته خواهد شد و در اختیار کودکانی قرار خواهد گرفت که توان پرداخت هزینه آموزش و پرورش را ندارند.
آقای مهمند گفت: «بخش خصوصی و دولتی دست به دست هم داده که با هماهنگی و همکاری یکدیگر بتوانیم مشکلات افراد جامعه کشور را حل بسازیم.»
افغانستان به ۵۵ کودکستان و ۴۳ پرورشگاه غیردولتی مجوز فعالیت داده که بیش از یازده هزار کودک را تحت پوشش قرار می‌دهند.
آمار سه سال پیش وزارت کار و امور اجتماعی نشان می‌دهد که یک میلیون و سه صد هزار کودک در افغانستان مشغول کارهای سنگین هستند. بر این اساس افغانستان از کشورهایی به شمار می‌‎رود که زنان و کودکان آن آسیب پذیر اند و در جریان جنگ های داخلی صدمات سنگینی را تحمل کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.