شبکۀ نهادهای ناظر: نتـایج زودتر اعـلام شـود/ کمیسیون انتخابات: نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری پانزدهمِ قوس اعلام می‌شود

- ۰۶ عقرب ۱۳۹۸

شبکۀ نهادهای ناظر انتخابات که متشکل از چندین نهاد مدنی است، نقض تقویم انتخابات را غیرقابل قبول دانسته خواهان اعلام زود هنگام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری شد.
عبدالله احمدی عضو این شبکه دیروز در یک نشست خبری در کابل، تاخیر در اعلام نتایج انتخابات را غیرقابل قبول خواند.
mandegarنتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری قرار بود هفته‌ پیش اعلام شود اما کمیسیون انتخابات به دلائلی اعلام نتایج را به تاخیر انداخته و اعلام کرد که در ۲۳ عقرب نتایج ابتدایی انتخابات را اعلام خواهد کرد.
آقای احمدی گفت که تاخیر دراعلام نتایج انتخابات به رغم اشتراک اندک شهروندان در این پروسه پرسش برانگیز و غیرقابل قبول است و کمیسیون برای اعلام هرچه زودتر نتایج باید عجله کند.
وی، تاخیر دراعلام نتایج را در شرایطی که به گفتۀ او فشارهای سیاسی بر کمیسیون وجود داشته و سفرای خارجی بی‌دلیل در بخش‌های حساس این نهاد حضور میابند را زمینه‌ساز دستبرد در نتایج آرای انتخابات دانست.
همچنان حبیب‌الله شینواری عضو دیگر این شبکه به شکسته شدن قفل مرکز دیجیتالی کمیسیون انتخابات و بازدید سفرای خارجی از این مرکز اشاره کرده، موضع کمیسیون را پرسش برانگیز خواند.
آقای شینواری گفت که کمیسیون به گونۀ مبهم در نخست ادعای شکسته شدن قفل مرکز دیجیتالی را رد کرد اما سپس افرادی را در همین پیوند به دادستانی معرفی کرد؛ به گفتۀ وی، کمیسیون انتخابات جزییات مکمل این موضوعات را باید با مردم شریک سازد.
او بازدید سفرای خارجی از مراکز حساس کمیسیون انتخابات را بدون داشتن کارت ورودی، غیر اصولی خوانده گفت که کمیسیون در این ارتباط باید وضاحت دهد.
همزمان، عبدالمتین ایماق یکی دیگر از اعضای شبکه نهادهای ناظر مدعی شد که هم اکنون حتی کمیسیون انتخابات روی پروسه شمارش و جمع بندی آرای انتخابات کنترل ندارد.
آقای ایماق افزود که پروسس آرای انتخابات از سوی شرکت جرمنی درملوک در آلمان به شکلی صورت می‌گیرد که کمیسیون انتخابات تنها نظارگر این پروسه است؛ او از احتمال دستکار آرا ابراز نگرانی کرد.
این نگرانی ها در حالی مطرح می‌شود که کمیسیون انتخابات پیوسته از پیشرفت شفاف روند شمارش آرای انتخابات اطمینان داده است.
همزمان بااین، عبدالعزیز ابراهیمی یکی از سخنگویان کمیسیون انتخابات به خبرگزاری سلام‌وطندار گفته است که بربنیاد فیصلۀ تازۀ این کمیسیون نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری به روز پانزدهم ماه قوس اعلام خواهد شد.
بربنیاد جدول زمان‌بندی کمیسیون مستقل انتخابات، قرار بود نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، به تاریخ ۲۷ میزان و نتایج نهایی آن به تاریخ ۱۶ عقرب اعلام شود، اما کمیسیون مستقل انتخابات نتوانست که نتایج ابتدایی و نهایی را در روزهای تعیین‌شده، اعلام کند.
آقای ابراهیمی هم‌چنان می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات ۲۲ روز پس از اعلام نتایج ابتدایی، فرصت در نظر گرفته تا به شکایت‌ها و اعتراض‌های احتمالی که نسبت به نتایج ابتدایی وجود خواهد داشت، از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی رسیده‌گی صورت گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.