تحصن برخی از نماینده‏‎گان به‌خاطر برکناری شهردار کابل نماینده‌گان مجلس در شهرداری و کارمندان شهرداری در مجلس

گزارشگر:هارون مجیدی/ 15 ثور 1393 - ۱۴ ثور ۱۳۹۳

شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان روز یکشنبه(۱۴ ثور ۹۳) با تحصن در مقابل دفتر کار شهردار کابل، خواهان برکناری او از سوی حکومت شدند.
آن‌ها، محمد یونس نواندیش شهردار کابل را به اختلاس و فساد گسترده متهم کرده و خواستار برکناری و به دادگاه کشانیدن او شدند.
شمار نماینده‏گانی که دست به تحصن زده‎اند، به بیست تن می‎رسد. mnandegar-3
در کنار نماینده‏گان مجلس، شماری از شهروندان کابل نیز در کنار شهرداری تجمع کرده و خواهان برکناری شهردار شده‎‌اند.
محمد صالح سلجوقی نایب دوم مجلس نماینده‌گان به روزنامۀ ماندگار گفت، در ماه دهم سال گذشته (۱۳۹۲) شماری از اعضای مجلس که بیشتر آن‌ها اعضای کمیسیون مواصلات و مخابرات بودند، خواهان صحبت با شهردار کابل طی یک جلسۀ استجوابیه در این کمیسیون شدند؛ اما متأسفانه شهردار کابل بنابر دلایلی که خودشان اقامه نموده بودند، به جلسه تشریف نیاوردند.
محمد صالح سلجوقی تأکید کرد: «بعد از آن، مجلس یک هیأتی را توظیف کرد تا به شهرداری برود و گزارشاتی را که در اختیار داشتند، تطبیق کنند؛ زمانی‌که این هیأت به شهرداری رفت، شهردار حضور نداشت و معلوماتی را که این هیأت نیاز داشت، شهرداری در اختیارِشان نگذاشت. اعضای این هیأت دوباره به تالار آمدند و خواهان تدویر جلسۀ استجوابیه در مجلس عمومی گردیدند.»
نایب دوم مجلس تصریح کرد، بازهم در جلسۀ استجوابیه شهردار حاضر نشد و بنابر بیماری‌یی‌که داشت در خارج از کشور به سر می‌برد و تا ختم جلسۀ سال گذشته به مجلس نیامد.
محمد صالح سلجوقی خاطر نشان کرد: «امسال نیز شماری از وکلا در یک نامه‌یی از رییس‌جمهور خواستند تا شهردار کابل را برطرف کند. البته این فیصلۀ عمومی مجلس نبود، بل در پای این نامه ۹۰ تن از اعضای مجلس امضا کرده بودند.»
آقای سلجوقی با بیان این‌که به این نامه هم توسط رییس جمهور وقعی گذاشته نشد، گفت، نماینده‌گان مردم کابل و اعضای کمیسیون مواصلات و مخابرات نزد رییس‌جمهور رفتند و رییس‌جمهور فیصله کرده بود که با آمدن محمد یونس نواندیش از بیرون کشور، کمیته‌یی توظیف خواهد شد تا اسناد دست داشتۀ کمیسیون و نماینده‌گان مردم کابل را بررسی کند.
او می‌افزاید که رییس‌جمهور در همان مجلس به نماینده‌گان وعده سپرده بود تا ختم تحقیقات وظیفۀ شهردار کابل به حالت تعلیق درخواهد آمد؛ اما باز هم با آمدن شهردار و گذشت یک هفته و چند روز از آن وعده، شماری از وکلای کابل و اعضای کمیسیون مواصلات و مخابرات دست به تحصن زدند.
نایب دوم مجلس با بیان این‌که شمار تحصن کننده‌گان بیشتر از بیست تن است، می‌گوید: این نماینده‎گان می‎خواهند اسناد دست‌داشتۀ شان مبنی بر فساد در شهرداری بررسی شود و شهردار کابل برکنار گردد.
نایب دوم مجلس خواهان توضیحات رییس‌جمهور مبنی بر پذیرفته نشدن خواست اعضای مجلس شد و افزود، ارگ ریاست جمهوری باید برای این تحصن کننده‌گان پاسخ بدهد که چرا اسناد دست داشتۀ آنها را بررسی نکرده است.
محمد صالح سلجوقی اتهامات وارده شده توسط اعضای مجلس را جدی خوانده گفت: «حیف و میل املاک عامه، توجه نکردن به برخی عرایضی‌ که سال‌هاست بررسی نشده است، رسیده‌گی به ساحات استملاک شده‌یی که دوباره به افراد داده شده است، غصب ساحات سبز در بخش‌های مختلف شهر کابل و یک سلسله اسناد دیگری که موردی هستند و خراب‌شدن سریع جاده‌ها و ساختن نشدن شماری از سرک‌ها و جاده‌هایی که از سال‌ها بدین‌سو در شهر کابل ساخته نشده است، از مواردی است که نماینده‎گان دربارۀ آن‏‎ها اسناد دارند.»
او افزود، اعضای مجلس آماده هستند تا اسناد دست داشتۀ خود را در یک کمیته ارایه کنند.
تظاهرات کارمندان ریاست تنظیف به حمایت شهردار
این درحالی است که صدها تن از کارمندان ریاست نتظیف شهرداری کابل، صبح روز یکشنبه در یک گردهمایی مسالمت‌آمیز، حمایت‌شان را از محمد یونس نواندیش، شهردار کابل اعلام کردند.
آن‎‏ها از منطقۀ دهمزنگ تا ساختمان شورای ملی به حمایت شهردار کابل تظاهرات کردند.
این کارمندان شهرداری کابل، با سر دادن شعارهایی، شهردار کابل را یک شخصیت مبتکر و با اداره خواندند و هر گونه توطیه علیه او را محکوم کردند.
شماری از معترضان ادعا داشتند که برخی از اعضای مجلس نماینده‌گان کشور، دست به توطیه می‎زنند.
این معترضان باور دارند که محمد یونس نواندیش شهردار کابل، خدمات ارزنده‌یی را به شهر کابل انجام داده است که قابل قدر و تقدیر است.
گفته می‌شود این معترضان با جبر توسط ریاست تنظیف شهرداری کابل وادار به راه‌پیمایی شده بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.