کرزی هیچ جا نمی‎رود!

گزارشگر:رویترز- ایسنا - ۲۷ ثور ۱۳۹۳

در مرکز کابل پس از چند دقیقه پیاده‌روی از دفتر پرزرق و برق ریاست جمهوری افغانستان، کارگران در حال تکمیل آخرین کارهای محل اقامت جدید و ساختمان‌ یک دفتر هستند که می‌شود محل سکونت رییس جمهور در حال کناره‌گیری افغانستان.
خبرگزاری رویترز در گزارشی با عنوان «با تاسف بسیاری برای امریکا، حامد کرزی، رییس جمهور در حال کناره‌گیری افغانستان هیچ‌جا نمی‌رود!» آورده است: مطالبی که ذکر شد یک استعاره گویاست. mnandegar-3حامد کرزی ممکن است رسماً از کار سیاست کناره ‌گیری کند اما تاثیرش بر رهبر جدید این کشور کاملاً واضح خواهد بود.
منزل یا به عبارتی محل سکونت جدید کرزی در حاشیه زمین‌های بزرگ کاخ – ارگ ریاست جمهوری- با دیوارهای امنیتی گسترده، سیم‌های خاردار، برج‌های دیده‌بانی و سربازان‌ مسلح به کلاشنیکف محافظت می‌شود. این نوع حفاظت غیرقابل وصف و درک است و باعث می‌شود که یاد دو تن از روسای جمهوری پیشین افغانستان قبل از ظهور طالبان به ذهن خطور کند که با وجود این تدابیر امنیتی شدید یکی(استاد ربانی) توسط عامل انتحاری ترور شد و دیگری را(داکتر نجیب الله) به دار آویختند.
کرزی نیز ممکن است از ترورهایی جان سالم به در برده باشد. اگرچه تعداد کمی معتقدند کرزی تندخود که مخالفتش با «قدرت استعماری امریکا» در سال‌های اخیر افزایش داشته، به آرامی قدرت را ترک گفته و دوران بازنشستگی را آغاز کند.
در سن ۵۶ سالگی، او همچنان اولویت سیاسی خود را دارد و می‌گوید نمی‌تواند از سخن گفتن درباره منافع افغانستان دست بردارد. او به رییس جمهوری جدید کمک خواهد کرد و برایش یک گوش شنوا می‌شود.
ایمل فیضی، سخنگوی کرزی در پاسخ به سوالاتی درباره برنامه‌های بازنشستگی رییس جمهوری افغانستان می‌گوید: اگر از او بخواهند تا مشاوره دهد، او آماده کمک است. او در خدمت مردمش است. رییس جمهوری پیشتر پیشنهادهای معتبر بین‌المللی را نپذیرفته و ترجیح می‌دهد تا در افغانستان بماند.
یکی از مقام‌های ارشد دولت افغانستان می‌گوید: مذاکرات بلندپایه درباره تشکیل یک شورای موسوم به شورای نخبه‎گان به ریاست کرزی برای بررسی اوضاع صورت گرفته است. کرزی در جریان دوران ریاست جمهوری‌اش با بیش از ۴۰ کشور غربی مراوده داشته و الفبای سیاست هر یک را می‌داند به ویژه امریکا.
کرزی آدم ناتوانی نیست
دو فردی که قرار است جایگزین کرزی شوند عبدالله عبدالله، وزیر سابق امور خارجه افغانستان و اشرف غنی، اقتصاددان سابق بانک جهانی می‌گویند که می‌خواهند کرزی در تیمشان باشد.
کرزی بنابر قانون اساسی افغانستان ملزم به کناره‌گیری است و این روند پس از ۱۳ سال و دوبار انتخاب شدن به عنوان رییس جمهوری افغانستان انجام می‌شود.
مقام‌های امریکایی که در سال‌های اخیر به صورت غیرمعمول و علنی ناامیدی خود را از کرزی اعلام کرده‌اند، به صورت خصوصی می‌گویند که به دنبال همکاری بیشتر با کرزی نیستند.
در ضمن، کناره گیری حامد کرزی راه را برای امضای توافق امنیتی دو جانبه که مدت‌هاست در انتظار تایید شدن قرار دارد، باز می‌کند و به امریکا اجازه می‌دهد تا تعداد کمی از سربازان خود را پس از پایان ضرب‌الاجل اعلام شده برای خروج تمام سربازان خارجی از افغانستان در این کشور باقی بگذارد.
عبدالله و غنی که اوایل ماه آتی میلادی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شرکت می‌کنند، گفته‌اند که این معاهده امنیتی دو جانبه را برای استقرار ۱۰ هزار سرباز امریکایی در افغانستان با هدف مقابله با شبه‌نظامی‌گری و اهداف آموزشی امضا می‌کنند.
کرزی تاکنون این توافقنامه را امضا نکرده و علی رغم تایید پارلمان افغانستان و لویه جرگه ، امریکا را به خیانت علیه خودش در گذشته متهم می‌کند.
تصمیم وی باعث نمی‌شود که کرزی را یک رییس جمهوری ناتوان بدانند بلکه او یک رییس جمهور ملی‌گراست.
کرزی شخصیتی به عنوان «پدر موسس» افغانستان نوین برای خود ترسیم کرده اما با پذیرش امضای معاهده امنیتی او می‌تواند علاوه بر تامین منافع ملی افغانستان، راه را برای جانشینش هموار کند.
روابط کرزی با دولت باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا با اوایل به قدرت رسیدنش در افغانستان تفاوت شگرفی دارد؛ زمانی که جورج بوش، رییس جمهور سابق امریکا، کرزی را به عنوان یک دوست بزرگ مورد ستایش قرار می‌داد.
رییس جمهور افغانستان در هشداری به منتقدانش در واشنگتن اعلام کرده که به دنبال خستگی درکردن و کناره‌گیری از سیاست نیست.
کرزی اخیراً گفته که آغاز دوران بازنشستگی به وی آزادی بیشتری می‌دهد و می‌تواند آزادی بیان خود را بازیابد بیش از آنچه که امروز دارد.
کرزی همانند پوتین عمل می‌کند؟
توماس راتیگ، یکی از مدیران سازمان مستقل تحقیقاتی شبکه تحلیل افغانستان در کابل می‌گوید: کرزی به گونه‌ای موضع‌گیری کرده که در بازی سیاست باقی بماند.
راتیگ ادامه می‌دهد: کرزی به صورت موفقیت‌آمیزی از طریق متحدان مختلف و برای موفقیت خود و پویایی انتخاباتی آن‌ها همکاری کرده است. بنابراین او همچنان فردی موثر است و میزان این نفوذ و تاثیر به روابط شخصی او بستگی دارد.
عبدالله و غنی هر دو به کرزی پیشنهاد کرده‌اند که سمت مشاور را در تیم دولتی‌شان برعهده بگیرد. ایمل فیضی می‌گوید: کرزی پیشنهاد القاب رسمی و داشتن دفتری در کاخ ریاست جمهوری را رد کرده است.
آزیتا رفعت، سخنگوی اشرف غنی می‌گوید: او اولویت‌هایی دارد و ما خواستار مشاوره دادن کرزی در امور کشوری هستیم اما این در امور اجرایی به این معنا نیست که ما از راه و روش کرزی تبعیت کنیم.
کرزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۹ عبدالله را شکست داد و علی رغم این مساله انتظار می‌رود که رییس جمهوری در حال کناره‌گیری افغانستان نزدیکی بیشتری با دولت عبدالله داشته باشد تا با اشرف غنی.
روز یکشنبه، عبدالله حمایت زلمی رسول، وزیر سابق امور خارجه سابق افغانستان را که در دور اول انتخابات در مقام سوم قرار گرفت، دریافت کرد؛ کسی که حمایت طایفه قدرتمند کرزی را در اختیار دارد.
سیدحسین فاضل سانگچارکی، سخنگوی عبدالله می‌گوید: کرزی جایگاه ویژه‌یی در دولت بعدی افغانستان خواهد داشت و رییس جمهور جدید به دنبال مشورت گرفتن از او در سیاست‌های داخلی، سیاست خارجی و مذاکرات صلح خواهد بود.
عبدالله آرای قریب به یک میلیون از رأی دهنده‌گان را در مقایسه با اشرف غنی در دور نخست این انتخابات که ماه گذشته میلادی برگزار شد به دست آورده و احتمال پیروزی او در دوم بیشتر است.
رسانه‌ها به شدت گمان می‌کنند که کرزی با کناره‌گیری از سمت‌ ریاست جمهوری همانند ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش عمل می‌کند و همچنان می‌خواهد در پشت صحنه به هنرنمایی خود در عرصه سیاست در کالبد دولتی جدید ادامه دهد.
پوتین نیز پس از دو دوره از سمت ریاست جمهوری کناره‌گیری کرد و پیش از بازگشت به این سمت با انتخاباتی که خشم تعدادی از مردم روسیه را به همراه داشت، یک دوره نخست وزیر بود.
راتیگ این ایده را که کرزی همان روش را در پیش گرفته، رد کرد و گفت: قانون اساسی افغانستان تنها دو دوره به فرد اجازه می‌دهد تا رییس جمهور شود. این یک تفسیر بسیار ابداعی خواهد بود اگر بگوییم پس از وقفه‌یی شما می‌توانید برای سومین بار هم به عنوان رییس جمهور انتخاب شوید.
اگرچه کرزی در مارچ ۲۰۱۴ به پارلمان افغانستان گفته بود که تمام قانون اساسی باید مورد بررسی مجدد قرار بگیرد.
عبدالرووف اِنامی، عضو کمیته ضد فساد و اصلاح قضایی در مجلس عوام می‌گوید: کرزی مایل است سیستم ریاست جمهوری به سبک و روش امریکا را به نفع یک سیستم پارلمانی کنار بگذارد.
جعفر مهدوی، نماینده پارلمان از کابل می‌گوید: در چنین سیستمی قدرت در دست نخست وزیر است و او مسوول پارلمانی می‌شود. چنین سیستم سیاسی جدیدی آغازی نوین به دست کهنه کاران را نوید می‌دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.