فیفا و اعضای مجلس: آقای رییس‎جمهور تنها توصیه کافی نیست

گزارشگر:28 ثور 1393 - ۲۷ ثور ۱۳۹۳

هارون مجیدی
بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان از ارگ ریاست‎‏جمهوری می‎خواهد که تنها به مسوولان حکومتی دربارۀ مداخله نکردن در امور انتخابات توصیه نکند، بل در عمل نیز مانع استفادۀ مقام‎ها از امکانات دولتی به سود نامزدان مشخص شود.
در همین حال، شماری از اعضای مجلس نمایندگان از مداخلۀ مسوولان حکومتی در دور دوم انتخابات ابراز نگرانی کرده می‌گویند، میزان مداخلات مقام‎های حکومتی در دورِ اول انتخابات به حدی بود که بعضی از تیم‌ها به‌گونۀ واضح و آشکار توسط مسوولان حکومتی تمویل و حمایت شدند.mnandegar-3
این درحالی است که پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست‎جمهوری، رییس‌جمهور کرزی طی اعلامیه‌یی یکبار دیگر به تمامی مسوولان ملکی و نظامی حکومت دستور داده است تا از هرگونه مداخله در جریان انتخابات و یا استفاده از امکانات دولتی به سود و یا زیان نامزدی، اجتناب ورزند.
محمد عظیم محسنی عضو مجلس نمایندگان به روزنامۀ ماندگار گفت، زمانی‌که کمیسیون‌های انتخاباتی خود به نفع حکومت کار می‌کنند، امکان دخالت مسوولان حکومتی و کار کردن به نفع نامزد مشخصی به دور از امکان نیست.
این عضو مجلس با بیان این‌ که ایجاد مراکز خیالی در شماری از مناطق کشور نیز بر شفافیت پروسۀ انتخابات صدمه وارد می‎کند، می‎‌افزاید: «فکر می‌کنم ساختن مراکز خیالی و زیر پرسش بردن پروسۀ انتخابات از برنامه‌های تدوین شده است که در بخش‌های زیادی از مناطق افغانستان عملی شده و از این به بعد نیز عملی خواهد شد.»
آقای محسنی تصریح کرد، من به حرف‌های رییس‌جمهور باور ندارم که او واقعاً بخواهد انتخابات شفاف در کشور برگزار گردد.
محمد عظیم محسنی که نمایندۀ مردم بغلان در مجلس است، می‌افزاید: «در دور اول مداخلۀ حکومت در روند انتخابات کاملاً آشکار بود و حتا مسوولان حکومتی شماری از ولایت‌ها مردم را تشویق می‌کردند تا به نامزد مشخصی رأی بدهند.»
آقای محسنی با ستایش از کارکردهای نیروهای امنیتی در روند انتخابات اذعان کرد، این نیروها با مسوولیت پذیری توانستند درست عمل کنند و از تقلب‌های دسته‌جمعی و گسترده جلوگیری نمایند.
آقای محسنی با بیان این که مداخلات آشکار توسط مسوولان حکومتی در روند انتخابات دیده می‌شود می‌گوید: «من به بی‌طرف بودن مسوولان حکومتی شک دارم؛ به خاطر این‌که در بسیاری از ولایات عملاً دیده شد به گونه‌یی که باید مردم پای صندوق‌های رأی بروند و اشتراک کنند، اشتراک نکردند، اما معلوماتی را که ما داریم می‌رساند صندوق‌های خیالی پُر شده است و هیچ ورق سفید بر نگشته است و حتا میزان اوراق آمده از نفوس ولایت بیشتر بوده است.»
این عضو مجلس از نهادهای نظارت‌کنندۀ بیرونی و داخلی می‌خواهد تا در این مورد توجه بیشتر داشته باشند تا بار دیگر مداخلۀ مسوولان حکومتی در روند انتخابات تکرار نشود.
همچنان، داکتر ظهیر سعادت عضو دیگر مجلس نمایندگان می‌گوید، گرچه رییس جمهور در دور اول هم خواسته بود تا مسوولان دولتی در امور انتخابات مداخله نکنند، اما متأسفانه مداخلاتی صورت گرفت.
آقای سعادت می‌افزاید، میزان شماری از این مداخلات تا حدی بود که بعضی از تیم‌ها را به گونۀ واضح و آشکارا تمویل هم می‌کردند.
ظهیر سعادت معتقد است که مسوولان حکومتی می‌توانند به صفت یک رأی دهنده در انتخابات اشتراک کنند؛ اما نباید از امکانات دولتی و سرمایۀ ملت به یک نامزد استفاده ببرند.
این عضو مجلس تأکید کرد، اگر مسوولان دولتی در روند انتخابات مداخله کنند، پروسۀ انتخابات زیرِ سوال رفته و نتایج مخربی را در آینده خواهد داشت.
آقای سعادت با اشاره به شماری از اعلامیه‌های دیگر کاخ ریاست جمهوری گفت، اگر بازهم این مسوولان تخطی می‌کنند و امکاناتی را به نفع یک نامزد قرار می‌دهند باید از طرف رییس جمهور و نهادهای مربوطه مجازات شود.
ظهیر سعادت خاطر نشان کرد: «اگر ما می‌خواهیم که یک انتخابات شفاف، عادلانه و مبتنی بر ارادۀ مردم افغانستان داشته باشیم، بگذاریم که مردم خود تصمیم بگیرند.»
در عین حال، محمد فهیم نعیمی سخنگوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان(فیفا) می‌گوید، یافته‌های ما از انتخابات دورِ اول نشان می‌دهد که از طرف مسوولان حکومتی مداخلاتی در روند انتخابات صورت گرفته است.
آقای نعیمی با اشاره بر تبعات این مداخلات می‌افزاید، در زمان کاروزارهای انتخاباتی که دیدیم به نفع نامزدان از امکانات دولتی استفاده شد و در روز انتخابات هم شاهد بودیم که در بعضی از جاها با استفاده از امکانات دولتی به نفع نامزدانی تقلب صورت گرفت.
آقای نعیمی هم‌چنان می‌گوید، ما بارها خواستار شدیم که حکومت تنها توصیه نکند و در عمل نیز جلو مداخله‌گران را بگیرد.
سخنگوی فیفا خاطرنشان کرد: «گرچه در دور اول هم بعضی از منسوبان پولیس که مداخله کرده بودند سبکدوش شدند اما این در حدی نبود که کاملاً همه نگرانی‎‌ها را فروکش کند.»
او از کمیسیون انتخابات خواست تا از مداخلات مسوولان حکومتی جلوگیری کند.
او گفت، چون دورۀ آخر انتخابات است و باید مسووان اقدام جدی داشته باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.