در نخستین سمپوزیم معارف مطرح شد: دانش‌آموزان با توجه به بازار نیازمندی‌های کشور آموزش ببینند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 8 جدی 1397 - ۰۷ جدی ۱۳۹۷

نخستین سمپوزیم ملی معارف کشور هفتۀ گذشته در کابل برگزار شد. نخستین سمپوزیمِ ملی معارف، نخستین‌بار است که در تاریخ معارف کشور تجربه می‌شود.
این سمپوزیم برای دو روز برگزار شده بود. در روز پایانی سمپوزیم ملی معارف که شام جمعه شب در ارگ ریاست حکومت وحدت ملی برگزار شده بود، رییس حکومت گفته است که معارف باید «ملی، مسلکی و غیرسیاسی» باشد.
mandegarمحمداشرف غنی می‌گوید که از غیرسیاسی شدن معارف حمایت می‌کند و به زورمندان حق مداخله در امور معارف را نمی‌دهد.
رییس حکومت وحدت ملی بیان داشته است که هیچ‌کس نمی‌تواند آموزگاران را در انتخابات دخیل سازد. او می‌گوید که هر مدیر و یا مسوولی که به نفع نامزدی در انتخابات کار کند، برکنار می‌شود.
به گفتۀ رییس حکومت: «معارف باید موجب وصل باشد، نه فصل. فرزندان ما سرمایۀ معنوی ما هستند و هیچ‌کسی به‌خاطر اهداف سیاسی از آنان استفاده کرده نمی‌تواند».
محمداشرف غنی در بخشی از سخنانش، تجاوز شوروی به افغانستان را یکی از دلایل سیاسی شدن دانشگاه‌ها و مکتب‌ها دانست و اظهار داشت که این کار سبب «تباهی بزرگ»گردید.
رییس حکومت در این نشست وعده سپرد که برای یتیم‌خانۀ دولتی، «زمین و لوازم مورد نیاز» فراهم خواهد کرد. محمداشرف غنی از میرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف خواست تا برای رسیده‌گی و حلِ مشکلات و چالش‌های آموزگاران، پالیسیِ طرح کند و برای عملیاتی کردن، آن را با شورای عالی منابع بشری شریک سازد.
رییس حکومت تأکید بر همکاریِ مشترک میان وزارت معارف و تحصیلات عالی کرد و گفت که در سال‌های آینده باید در هر ولسوالی، یک لیسۀ مسلکی ساخته شود و دانش‌آموزان با توجه به بازار نیازمندی‌های کشور آموزش ببینند.
او افزود: «وزارت‌خانه‌ها، هنوز در ولسوالی‌های کشور ۹۰ درصد حضور فزیکی شان را تثبیت نکرده اند و این وضعیت قابل قبول نیست. هدایت می‌دهم که وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی و ادارۀ اترا باید مکتب‌ها و ولسوالی‌ها را هر چه زودتر به انترنت وصل و با تکنالوژی مجهز سازند».
محمداشرف غنی در این نشست به مسوولانِ وزارت شهرسازی و اراضی هدایت داد تا مشکل مسکن آموزگاران را به «شکل اساسی» حل کند. غنی از وزارت مالیه نیز خواست تا برای مسوولان ولایتی معارف، «یک‌مقدار بودجه» برای مسایل مالی در اختیار شان قراردهد.
رییس حکومت از علما، بزرگان و نماینده‌گان اقشار مختلف جامعه خواست تا به خاطر تثبیت مکتب‌ها و وصل کردن مسجدها و دانش‌آموزان همکاری کنند.
در سویی دیگر، میرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف در این نشست گفت که برگزاری نخستین سمپوزیم ملی معارف را راستای اصلاحات، «اصل» بسیار مهم خواند. آقای بلخی گفت که معارف باید دیجیتالی، مجهز با تکنالوژی جدید و به شکل اساسی تغییر کند.
سرپرست وزارت معارف به«غیرمتمرکز» شدن معارف نیز تأکید کرد و اظهار داشت که نیاز است تا به ریاست‌های ولایتی جهت خودکفایی، صلاحیت‌های لازم تفویض شود و مکتب‌های خصوصی نیز تقویت شوند.
او بیان داشت که معارف افغانستان باید از حالت «مصرفی» بیرون کشیده شود و به حالت «عایداتی» مبدل شود.
گفتنی است که سمپوزیم ملی معارف روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته با اشتراک رییسان ولایتی معارف، مدیران مکتب‌ها و صدها تن از کارمندان معارف از سراسر کشور و نیز مقام‌های حکومتی و شهروندان به هدفِ «بهتر شدن کیفیت معارف، دسترسی متوزان به خدمات آموزشی ومدیریت پاسخ‌گو» برگزار شد.
محمدمیرویس بلخی در این نشست گفت که رهبری حکومت وحدت ملی«طرح وزارت معارف مبنی بر نام‌گذاری دهۀ آینده را به‌نام دهۀ معارف» پذیرفته است. آقای بلخی همچنان از کار رو یطرح مطالعاتی اصلاحی در ساختاروزارت معارف خبرداد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.