دیدبان انتخابات افغانستان: در برخی ولایت‎ها صندوق‎ها به‎نفع نامزد مشخصی پر شده است

- ۲۷ جوزا ۱۳۹۳

دیدبان انتخابات افغانستان می‌گوید که در شماری از ولایت‎ها صندوق‎ها به نفع نامزد مشخصی به صورت غیرقانونی پُر شده است.
جانداد اسپین غر، رییس دیدبان انتخابات افغانستان روز دوشنبه در نشست خبری در کابل، همچنان از کاندیداهای ریاست جمهوری کشور خواست که قبل از اعلام نتایج آرا از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از پیشداوری در مورد نتایج خودداری کنند.mnandegar-3
وی از کمیسیون‎های انتخاباتی نیز خواست تا در جریان بررسی شکایت‌های انتخاباتی، شمارش آرا و اعلام نتایج به اصل شفافیت و رعایت عدالت توجه کنند و زمینه را برای نظارت نماینده‌گان کاندیداها، ناظران و رسانه‎ها از تمامی مراحل انتخاباتی فراهم سازند.
این نهاد نظارتی، کمبود برگه‎های رای‎گیری، پرشدن صندوق‎ها به نفع کاندیدای مشخص در برخی نقاط، تأخیر در بازگشایی محلات رای‌گیری، مداخله برخی مقامات دولتی و کمبود کارمندان زن در محلات رای‎گیری را از جمله مشکلات انتخابات ۲۴ جوزا برشمرد.
رییس دیدبان انتخابات افغانستان، به‌طور مشخص از ۲۱ مورد پرشدن صندوق به شکل غیر قانونی در ولایات‌هایی مانند پکتیا، بلخ، غزنی، لوگر، میدان وردگ، قندهار، جوزجان و پکتیکا خبر داد.
آقای اسپین غر افزود: « کمیسیون‌های انتخاباتی به حیث نهادهای ذیصلاح قانونی باید حین جمع‌آوری آرا از مراکز رای دهی، پروسۀ قرنطین صندوق‌ها، باز شماری آرا، اعلام نتایج ابتدایی و نهایی و همچنین بررسی شکایات و اعتراضات، اصل شفافیت را جدآ در نظر گرفته و عدالت انتخاباتی را تامین نمایند».
آقای اسپین غر تصریح کرد: یک سری بی‌نظمی در برخی از محلات رای دهی، به دلیل مداخله مقامات دولتی‌، ناظران و کمپاین کننده‌گان در روند رای دهی و عدم بی‌طرفی کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات نیز رخ داد.
وی اظهارداشت: در روز انتخابات تخلفاتی از قبیل پرشدن صندوق‌ها به طور غیرقانونی، رای دهی مردان به جای زنان، دوام کمپاین در حین رای دهی، مداخله مقامات دولتی در پروسه انتخابات و رای دهی زیر سن قانونی از جمله تخلفاتی است که از سوی دفتر دیده بان انتخابات افغانستان به ثبت رسیده است.
در ادامه این نهاد، نقش رسانه‌ها را در اصل شفافیت انتخابات موثر خوانده و از مطبوعات خواست که جهت تقویت مشروعیت پروسه انتخابات و پذیرش نتایج نهایی به فعالیت شان ادامه بدهند.
این در حالی است که انتخابات دور دوم ریاست جمهوری به تاریخ ۲۴ جوزا برگزار شد که با تدابیر شدید امنیتی با توجه به تهدیدات موجود در سراسر کشور سپری گردید.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.