نمایندۀ ویژۀ امریکا در افغانستان: افغان‌‎ها ما را می‎خواهند؛ عراقی‎ها نخواستند!

گزارشگر:31 جوزا 1393 - ۳۰ جوزا ۱۳۹۳

کابل و واشنگتن، دیدگاه‌های تازه‌یی را در مورد آینده نیروهای امریکایی در افغانستان مطرح کرده اند.
در امریکا شماری از اعضای کانگرس آن کشور از آیندۀ افغانستان نگرانی دارند و تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای‌شان را به نفع دو کشور نمی‌دانند.
اما در کابل، مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید: پلان کاهش نیروهای امریکایی به یک هزار تن پس از سال ۲۰۱۶ در افغانستان، حرف نهایی نیست.mnandegar-3
رنگین دادفر سپنتا به رادیو آزادی گفت: تعداد نیروهای امریکایی که در افغانستان باقی خواهند ماند، بر اساس وضعیت امنیتی این کشور مشخص خواهد شد.
آقای سپنتا از نامزد برنده ریاست جمهوری هم خواست تا توافقنامۀ امنیتی با امریکا را به زودی امضا کند.
پیش از این شماری از اعضای مجلس سنای امریکا گفته بودند: با اعلان پلان رییس‌جمهور بارک اوباما که نیروهای امریکایی در سال ۲۰۱۶ به صورت مکمل افغانستان را ترک می‎‌کنند، برای آنها مایه نگرانی شده که شاید دستاورد ها هم مانند عراق، در نتیجه شورش های طالبان زیان مند شود.
از آغاز سال ۲۰۱۴، گروه داعش در عراق، پیشروی های زیادی نظامی داشته و چندین شهر را در کنترول خود در آورده است.
در یک دیدار خصوصی در قصر سفید، سناتور میچ مک کونل که از اکثریت جمهوریخواهان در کانگرس امریکا نماینده گی می‌کند، بارک اوباما را بخاطر تعیین جدول زمانی برای خروج از افغانستان تحت فشار قرار داد.
اما جیمز دابینز نماینده ویژۀ امریکا برای افغانستان و پاکستان می‌گوید: افغانستان و عراق قابل مقایسه نیستند و وضعیت دو کشور کاملاً از هم تفاوت دارند:
« افغانستان عراق نیست. در افغانستان ما در وضعیت معکوس قرار داریم. اوضاع دو کشور از هم متفاوت اند. در عراق مردم ما را نمی‌خواهند و حتی یک سیاستمدار عراقی هم از حضور ما حمایت نکرد. در افغانستان مردم خیلی خواهان ما استند و هر نامزد ریاست‌جمهوری این کشور گفته اند که توافقنامه امنیتی دو جانبه را امضا خواهند کرد.»
با این هم اظهارات مقام‌های نظامی امریکا، نتوانست قناعت شماری زیاد از اعضای کانگرس امریکا را فراهم کند.
باب میناندز رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا که از حزب دموکرات است، می‌گوید که تعیین جدول زمانی، شورشیان را جسورتر می‌سازد که منتظر خروج نیرو های امریکایی از افغانستان باشند.
سناتور جان مک کین پیشبینی می‌کند که شکل‌گیری مجدد طالبان، افغانستان را هم مانند گروه داعش در عراق تهدید می‌کند.
با این همه، مقام‌های امریکایی به شمول قصر سفید، به آینده افغانستان خوشبین استند و روی خروج مکمل در سال ۲۰۱۶ تاکید می ورزند.
قرار است از میان سی هزار نظامی امریکایی که در افغانستان باقی مانده اند، حدود ۲۰ هزار تن آن‌ها تا پایان امسال، این کشور را ترک کنند.
گروه ده هزار نفری باقی مانده تا پایان سال ۲۰۱۶ از افغانستان خارج خواهند شد، اما اکثریت اعضای مجلس نماینده‌گان امریکا، مشخصاً از همین ناحیه نگرانی دارند و انتظار دارند در این تصمیم تجدید نظر شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.