مجلس سنا قانون مبارزه با پولشویی را تصویب کرد

گزارشگر:4 سرطان 1393 - ۰۳ سرطان ۱۳۹۳

قانون مبارزه با تطهیر پول (مبارزه با پولشویی) از سوی مجلس سنا تصویب شد.
مجلس سنا روز گذشته با اکثریت آرا، طرح مصوبۀ قانون مبارزه با پولشویی را با یک سری اختلاف نظرها تصویب کرد. هیأت اداری مجلس سنا گفت که قرار بود این طرح روز قبل به رای‌زنی گذاشته می‌شد، اما به دلیل اهمیت مواد مندرج آن، این طرح نیاز به بررسی بیشتر داشت.
محمد علم ایزدیار نایب رییس مجلس سنا در نشست عمومی مجلس گفت که کمیسیون‌های مرتبط طرح قانون مبارزه با پولشویی که هفته پیش از سوی مجلس نماینده‌گان تصویب شد را مطالعه و بررسی کردند و با وجودی که تعدیلاتی را در طرح کنونی وارد می‌دانند اما به دلیل مبرمیت مساله و منافع افغانستان این قانون را تصویب می‌کنند.mnandegar-3
اقای ایزدیار گفت که پیشنهاد کمیسیون‌های مربوط و خواهش هیات اداری از مجلس این است که به خاطر «وضعیت کنونی افغانستان و مشکلاتی» که مردم دچار اند باید مصوبه مجلس را تصویب کنند تا افغانستان در فهرست سیاه بانکداری قرار نگیرد و منافع مردم و کشور حفظ شود.
سرانجام پس از بحثی طولانی بیشتر نماینده‌گان حاضر در جلسه عمومی مجلس سنا، کارت‌های سبز را بلند کردند و قانون مبارزه با پولشویی را به تصویب رساندند.
با این حال مجلس سنا گفته که این طرح با وجودی که تصویب شده در سه مورد نیازمند تعدیل است که در آینده روی تعدیل مواد آن اقدام خواهند کرد
تغییر واژه «مقاوله» به «قرارداد» در جز نهم بند اول ماده سوم و دو مورد تغییر در فقره اول ماده چهارم که در مورد دلایل ارتکاب به «جرم پولشویی» پیشبینی شده، از مواردی است که مجلس سنا آن را نیازمند تعدیل می‌داند.
نایب اول رییس مجلس سنا گفت که این سه مورد را بعدا در جلسات «طرح اعضا» به بحث خواهند گذاشت، اگرچه به اساس قانون اساسی افغانستان، در صورتی که مجلس سنا مصوبه مجلس نمایندگان را قابل تعدیل مجدد می‌داند، باید کمیسیون متشکل از دو خانه مجلس قانون را به بحث بگذارند و فیصله این کمیسیون نهایی است.
در افغانستان، قوانین قبل از این که به اجرا گذاشته شوند، باید از زیر ذره بین مجلس نماینده‌گان، مجلس سنا، در صورت اختلاف کمیسیون مختلط مجلسین و توشیح رییس جمهوری بگذرد.
قانون مبارزه با پولشویی دوشنبه هفته گذشته ۲۶ جوزا از سوی مجلس نماینده‎گان تصویب شد.
انارکلی هنریار عضو مجلس سنا گفت که این قانون باید در سال ۲۰۱۲ با معیارهای جهانی برابر می‌شد و به تصویب می‌رسید اما به دلایلی در یک سال و نیم گذشته در جلسات کابینه افغانستان دست به دست شده است.
بانک مرکزی افغانستان اعلام کرده بود در صورتیکه این قانون تا ۲۳ جون به تصویب نرسد بانکهای افغانستان در فهرست سیاه بانکهای معتبر جهان قرار خواهد گرفت.
در روزهای گذشته به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، نصاب نماینده‌گان مجلس تکمیل نمی‌شد و این روند باعث اعتراض رسانه‌ها و مردم از کارکرد مجلس نماینده‌گان افغانستان شد.
قانون مبارزه با پولشویی حالا در ۸ فصل و ۷۰ ماده به تصویب رسید و برای طی مراحل بعدی به رییس جمهوری افغانستان برای امضاء ارسال می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.