امریکا و پاکستان به دنبال رابطۀ «دنباله‌دار و استراتژیک»

- ۲۷ سنبله ۱۳۹۱

پاکستان و امریکا خواستار یک همکاری استراتژیک در چارچوبی مشخص و واضح برای انجام اقدامات مشترک علیه تروریسم و دستیابی به صلح در منطقه شدند.
به گزارش خبرگزاری شینهوا، این درخواست از سوی واشنگتن و اسلام‌آباد در جریان یکسری مذاکرات میان مارک گراسمن، نماینده ویژه امریکا در افغانستان و پاکستان و رهبران ارشد پاکستانی طی دو روز گذشته اعلام شده است.
در بیانیه سفارت امریکا و مقام‌های پاکستانی آمده است، مارک گراسمن،‌ نماینده  ویژه امریکا در پاکستان و افغانستان با آصف علی زرداری، راجه پرویز اشرف، حنا ربانی کهر، جلیل عباس جیلانی، جنرال پرویز اشفق کیانی به ترتیب رییس ‌جمهور، نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه، معاون وزیر امور خارجه و فرمانده ارتش پاکستان و تنی چند از نماینده‌گان پارلمان و سایر مقام‌های دولتی این کشور دیدار کرد.
دفتر نخست‌وزیری پاکستان نیز اعلام کرد که راجه پرویز اشرف و گراسمن در خصوص مسایل مشترک و روابط دو جانبه با یکدیگر به بحث پرداختند.
راجه پرویز اشرف نیز گفت که روابط میان اسلام‌آباد و واشنگتن بسیار مهم هستند و پاکستان به امریکا به عنوان یکی از بزرگترین و اصلی‌ترین شرکای توسعه و پیشرفت خود ارزش و احترام می‌گذارد.
نخست‌وزیر پاکستان در ادامه با اعلام اینکه اسلام‌آباد به دلیل تلفات مردمی و نابودی زیر ساخت‌ها و منابع ضربه شدیدی از شبه نظامیان و تروریست‌ها متحمل شده، افزود: ما و امریکا مشترکات زیادی در مقابله با تروریسم داریم و ضروری است که برای خلاصی از این وضعیت با یکدیگر همکاری کنیم. ما به دنبال همکاری مشخص با امریکا برای دستیابی به صلح و ثبات در منطقه هستیم.
نماینده ویژه امریکا در پاکستان و افغانستان نیز گفت که واشنگتن معتقد است روابط با اسلام‌آباد باید دنباله‌دار، استراتژیک و کاملا مشخص باشد. امریکا و پاکستان باید با یکدیگر برای یافتن منافع و اقدامات مشترک که برای ملت و دولت هر دو کشور و منطقه سودمند است، همکاری داشته باشند.
امریکا متعهد شده تا به اقدامات اخیر دولت اسلام‌آباد اعتماد کند. این اقدامات بازگشایی مسیر ترانزیت کامیون‌های حمل مایحتاج برای نیروهای ناتو در افغانستان و مذاکره با گروه نظارت بر عبور امن که در پنجم سپتامبر در اسلام‌آباد برگزار شده را شامل می‌شود.
گراسمن افزود: امریکا به دنبال استقبال از حضور حنا ربانی کهر و آصف علی زرداری، وزیر امور خارجه و رییس‌جمهوری پاکستان به واشنگتن و نیویارک است.
رییس‌جمهوری پاکستان قرار است در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویارک شرکت کند. علاوه براین، واشنگتن در صدد انجام همکاری‌های مشترک و دو جانبه با پاکستان است.
وی همچنین گفت که هر کدام از این اقدامات یک فرصت برای تعیین منافع مشترک به منظور انجام مذاکرات مشخص میان دو دولت محسوب می‌شود.
نماینده ویژه امریکا در پاکستان و افغانستان همچنین اعلام کرد که واشنگتن متعهد شده تا به اقدامات مشترک برای مقابله با تروریسم، افزایش دسترسی به بازارها و فرصت‌های اقتصادی برای پاکستان و حمایت از دموکراسی و جامعه مدنی ادامه دهد.
علاوه بر این، گراسمن در خصوص پرونده دکتر شکیل آفریدی که به سازمان جاسوسی امریکا (سیا) برای دستیابی به مخفیگاه اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده کمک کرده بود، با دولت پاکستان به بحث پرداخت. این پزشک هم اکنون در زندان است.
وی همچنین گفت: این امر مهم است که امریکا و پاکستان با یکدیگر از نزدیک همکاری کنند تا از این موضوع اطمینان حاصل کنند که اسلام‌آباد، افغانستان تمام منطقه با ثبات و امن باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.