صدای ما صحنۀ افغانستان را از یک رو به دیگر رو خواهد ساخت متن سخنرانی داکتر عبدالله عبدالله رهبر تیم اصلاحات و همگرایی در تالار لویه جرگه

گزارشگر:18 سرطان 1393 - ۱۷ سرطان ۱۳۹۳

افتخار می‌کنم که در مجلسی حضور دارم که از تمامی ولایات و از تمامی اقوام افغانستان نماینده‌گانی می‌کند و احزاب سیاسی، علما، جوانان، ریش‌سفیدان، زنان، اعضای پارلمان، استادان و دانشنمدان شرکت کردند و از ما حمایت می‌کنند و امروز ما و تیم ما به این نمایند‌ه‌گان و رای پاک مردم افغانستان افتخار می‌کنیم.
دیروز نتیجه تقلب اعلام شد؛ اما ما این نتیجه را قبول نداریم و آن را تقبیح می‌کنیم و باید بگویم که برندۀ دور اول و دور دوم انتخابات افغانستان، تیم اصلاحات و همگرایی است.mnandegar-3
مردم افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته و همین طور در روزها و هفته‌های گذشته، در اضطراب به سر بردند و در انتظار اعلام نتایج اصلی آرا بودند؛ اما متاسفانه بدون این‌که رای پاک از ناپاک جدا گردد، نتیجۀ تقلبی اعلام شد؛ اما اگر یک یا دو روز دیگر نتایج اعلام نمی‌شد، شاید تعداد رای‌دهنده‌گان به ده میلیون تن می‌رسید.
در روزهای گذشته، در حالی‌که یقین و باور کامل به رای پاک مردم افغانستان داشتیم و داریم، آخرین تلاش‌های خود را کردیم تا آرای تقلبی را از آرای پاک جدا سازیم؛ اما مثلث ارگ، کمیسیون انتخابات و یک تیم انتخاباتی تصمیم گرفتند تا نتیجۀ تقلب را اعلام کنند، ولی من به مردم آگاه، حق پرست و با غیرت افغانستان اطمینان می‌دهم که نتیجۀ این تقلب را نه یک روز، نه یک ماه و نه دو ماه یعنی هیچگاه نمی‌پذیرم.
از همین جا اعلام می‌کنیم که فقط حکومتی که با رای پاک مردم افغانستان آمده است، به جای خود قرار خواهد گرفت و مردم افغانستان از ما می‌خواهند و در انتظار هستند که ما حکومت خود را اعلام کنیم.
سنگ و چوب این کشور و حتا همان صندوق‌های رای می‌دانند که در انتخابات چه گذشت و همه می‌دانند و بدانند که ملتی که به خاطر آزادی و حق خود و برای دفاع از عزت و ناموس خود قربانی دادند، از رای خود مانند عزت و ناموس خود دفاع خواهند کرد.
مردم افغانستان شما که ما را قدر کردید و به ما رای دادید و انگشتان دست‌تان را به خاطر رای‌دادن قطع کردند و شما مردمی که عزیزان‌تان را در مبارزات انتخاباتی از دست دادید؛ شما بر من حق دارید و من به شما وعده می‌دهم که جان خود را فدای‌تان می‌کنم؛ اما حکومت تقلبی را نمی‌پذیرم.
هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که تیم اصلاحات و همگرایی در یک ولایت یا یک ولسوالی رای نگرفته است، این ادعا نمی‌تواند حقیقت داشته باشد.
مثلث تقلب یعنی ارگ، کمیسیون‌های انتخاباتی و یک تیم انتخاباتی اگر چنین فکر کنند که حق مردم افغانستان را به آسانی و با تقلب کتمان کنند، از همین جا، از همین خیمه لویه جرگه که تصمیم‌های بسیار مهمی چون تصویب قانون اساسی، لویه جرگه موقت و سایر موارد که ما افتخار فراهم‌سازی زمینه‎های آن را داشتیم، اعلام می‌کنم که هیچ کس این خواب را نبیند که با تقلب می‌تواند وارد ارگ شود.
من و تمام دوستان‌ام تمام عمر خود را برای تأمین عدالت مبارزه کردیم و بقیه عمر خود را نیز برای تامین عدالت وقف خواهیم کرد و بی‌عدالتی را هیچگاه نمی‍‌‌پذیریم و راهی را که با مردم افغانستان آغاز کردیم تا رسیدن به منزل مقصود یکجا ادامه خواهیم داد.
در حالی‌که تقاضای مردم از هر گوشۀ افغانستان این بوده که ما امروز حکومت خود را اعلام کنیم و این خواهش و حق مردم افغانستان است و ما نمی‌توانیم صدای مردم افغانستان را نادیده بگیریم.
من اطمینان و باور دارم که با یک صدا صحنۀ افغانستان از یک رو به دیگر رو خواهد شد و ما در موضع حق قرار داریم و حق برتر و غالب است و حق پیروز می‌شود.
ما امروز با اطمینان اعلام کرده می‌توانیم که تصمیم ما را در سرتاسر دنیا هیچ کس نمی‌تواند نادیده بگیرد و از همین جا اعلام می‌کنم که حتا اگر قطعه‌قطعه هم شوم، حکومت تقلبی را نمی‌پذیرم و کسی نمی‌تواند زور را بالای ما تحمیل کند.
ما تمام عمر خود را وقف وحدت ملی کردیم و تمام عمر خود را وقف دفاع از افغانستان کردیم و افغانستان واحد را نورچشم خود می‌دانیم و تجزیۀ افغانستان را نمی‌خواهیم؛ سعادت و یکپارچه‌گی افغانستان را می‌خواهیم، زیرا عزت افغانستان در وحدت ملی و تمامیت ارضی‌ مردم افغانستان است.
حالا در مرحله حساس تاریخی افغانستان یکبار دیگر برای ایجاد وحدت ملی بیشتر و برای سلامتی مردم افغانستان یکبار دیگر تکرار می‌کنم که ما برای وحدت و یکپارچه‌گی افغانستان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.
در حالیکه در ارادۀ ما هیچ تغییری نیامده؛ اما در ۲۴ و ۴۸ ساعت گذشته ما خواستیم یک موقع دیگر را نیز مساعد بسازیم و تعهد ما این بود که جز رای پاک مردم هیچ کس دیگر بر مردم افغانستان حکومت کرده نمی‌تواند؛ ولی تبصره کردند که مسالۀ پول و چوکی در میان است، ولی ما به خاطر خواهری که برای رفتن به پای صندوق رای به یک منطقه دور افتاده رفته و رای پاک خود را استعمال کرده؛ تمام مال، دارایی و چوکی را به زحمت این خواهر خود عوض کرده نمی‌توانیم.
این بحث‌ها را در مورد آن دسته از مزدورانی بکنند که با پول خریداری شدند و به امید چوکی و مقام هستند و از نام و نشان مجاهدین و قهرمان افغانستان استفاده می‌کنند و امروز در صددِ کسب نام و نشان برای خود هستند، زیرا این تبصره‌ها به آنان می‌زیبد؛ اما این‌گونه برچسپ‌ها بر ما نمی‌چسپد.
در انتخابات سال ۲۰۰۹ ما زهری را که بالای مردم افغانستان تحمیل شده بود، نوشیدیم و ما به خاطر حق مردم افغانستان آن مرحله را یک مرحله مبازره دانستیم و بدون معامله به مبارزه خود ادامه دادیم.
در میان مردم و با مردم افغانستان به مبارزه مدنی خود ادامه دادیم و شما بر ما منت گذاشتید و در نبود چوکی و صلاحیت دولتی به دروازۀ ما آمدید و پنج سال تمام ما را یاری کردید.
چند نکته را که در چند ساعت اخیر اتفاق افتاده، خدمت شما به عرض می‌رسانم و از مردم افغانستان یک تقاضا دارم.
ما تقاضا کردیم که آرای تقلبی که خود صدا می‌زند، وارد شمارش آرا نشود و تفتیش آرا با حضور نماینده ما، نماینده تیم مقابل و نماینده سازمان ملل صورت گرفته و آرای تقلبی از آرای مردم افغانستان جدا گردد تا مردم برای دفاع از رای خود دست به عکس‌العملی نزنند که حق‌شان است؛ اما عواقب‌اش برای مردم شاید خطرناک باشد؛ ولی این راه حل بی‌شرمانه رد شد و نتیجه آرای تقلبی اعلام گردید.
حامد کرزی، کمیسیون‌های انتخاباتی و یک تیم انتخاباتی که هر سه یک تیم هستند، این مورد را به یکدیگر پاس دادند که شما هم نه بگوید و ما هم نه می‌گویم.
من قلباً از پارشدن عکس رییس‌جمهور کرزی توسط شما، مخالف استم و با وجود این‌که می‌دانم جفایی را که حامد کرزی بر مردم افغانستان طی سیزده سال گذشته روا داشته و فرصت‌های تاریخی و طلایی مردم افغانستان را برباد داد، در هیچ مقطع تاریخ چنین جفایی در حق مردم افغانستان نشده است، ولی من قلباً و با تمام احساس خود مخالف چنین عملکردهایی استم؛ ولی اگر این صداقت ما تعبیر سو شود و یا کسانی فکر کنند که هرچه کردند از چشم مردم پوشیده خواهد ماند و در برابر او خاموش می نشینیم، باید بداند که سخت در اشتباه اند.
وزیر خارجه امریکا امروز صبح در تماس تلفنی به من گفتند که ما به نماینده‌گان و سفیر خود وظیفه دادیم که راه حل قانونی که تقلب برملا شود و نتیجه انتخابات مشروع باشد تا حکومت آینده مورد اعتماد مردم باشد و نگرانی‌ها مبنی بر ایجاد بحران در افغانستان مرفوع گردد را مطرح کردند، در همین حال هیات‌های دیپلماتیک جامعه جهانی روز گذشته تلاش‌های بسیار کردند تا نتیجه انتخابات پس از بررسی تقلبات اعلام شود؛ اما متاسفانه آنان با یک دیوار سخت مقابل شدند و نتیجه تقلبی توسط کمیسیون انتخابات اعلام شد.
امروز صبح قبل از این‌که به این برنامه بیایم، وزیر خارجه امریکا که برای یک سفر در چاپان به سر می‌برد به من تلفن کرده بودند و بعد از آن رییس‌جمهور امریکا تلفن کردند و من با آنان صحبت‌هایی داشتیم و وعده آنان این بود که ما برای دفاع از عدالت و در افشای تقلب در کنار مردم افغانستان ایستاده استیم و اطمینان دادند که از هیچ نامزدی حمایت نکردند و نمی‌کنند؛ اما در روند انتخابات خواهان افشای تقلب استیم و ما از این حرف امریکا استقبال کردیم.
چند مورد دیگر را نیز باید یادآور شوم و آن اینکه:
بدون شک و شبه برنده این انتخابات ما استیم.
بدون شک وشبه حتا یک روز اجازه حکومت تقلبی را نمی‌دهیم.
انشاالله حکومتی که روی کار می‌آمد براساس رای پاک مردم افغانستان خواهد بود.
فشار، تهدید و تحقیر هیچ کدام بالای ما اثر گذار نخواهد بود.
مردم توقع دارند که ما هرچه زودتر حکومت خود را اعلام کنیم و ما این وعده را به مردم افغانستان می‌دهیم که انشالله حکومت شما به زودی اعلام خواهد شد؛ ولی از مردم افغانستان می‌خواهم که چند روز به من وقت بدهند تا تصمیمی را که به خیر مردم افغانستان باشد، بگیرم؛ البته در مشوره با شما مردم افغانستان و نماینده‌گان شما.
این خواهش و تقاضای من از شما است که به من وقت بدهید تا من آنچه را که به شما وعده سپردم، به کرسی عمل بنشانم.
من نماینده شما استم و شما می‌دانید که من به خاطر جا و مقام نیامدم و جا و مقام را در سلامت مردم و خدمت صادقانه به مردم می‌دانم و شما حق دارید و هر تصمیمی که شما بگیرد، تصمیم من است؛ اما برای من چند روز اجازه بدهید تا تصمیمی را که به خیر و صلاح مردم افغانستان است بگیرم.
با تشکر از همۀ ملت غیور و شجاع افغانستان!
۱۷ سرطان سال ۱۳۹۳- کابل- خیمۀ لویه جرگه

ترتیب کنندۀ ناجیه نوری

 

 

 

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.