خلیل‌زاد از بهر تشکیل هیأت گفت‌وگو کنندۀ همه‌‌شمول به کابل آمد

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۲ حمل ۱۳۹۸

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، حدود بیست روز پس از پنجمین نشستش با نماینده‌گان طالبان، دیروز به کابل آمد.
در دوره‌های قبلی مذاکرات با طالبان، آقای خلیل‌زاد به محض تمام شدن گفت‌وگوها برای آنچه «گزارش‌دهی از این گفت‌وگوها» خوانده می‌شود، به کابل می‌آمد و با مسوولان حکومت دیدار می‌کرد.
mandegarاو پیش از این به بریتانیا رفته و سفر به افغانستان، بلجیم، پاکستان، ازبیکستان، اردن و قطر در آجندای این دور از سفرهای او است.
در خبرنامۀ وزارت خارجۀ امریکا آمده است که این سفر از ۲۵ مارچ تا ۱۰ اپریل سال روان میلادی (پنجم تا بیست‌ویکم ماه حمل) ادامه خواهد داشت و هفده روز را در بر خواهد گرفت.
در خبرنامه آمده است: «در کابل، نماینده‌ ویژه با حکومت افغانستان و افغان‌های دیگر در بارۀ وضعیت گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان، مشوره خواهد کرد. همچنان وی تلاش‌ها از بهر تشکیل یک هیأت گفت‌وگو کنندۀ همه‌‌شمول را تشویق خواهد نمود و دربارۀ مراحل بعدی گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» بحث خواهد نمود».
خبرنامه می‌افزاید که سفر خلیل‌زاد به این کشورها بخشی از تلاش کلی برای زمینه‌سازی روند صلحی است تا تمامی جناح‌های افغانستانی وارد گفت‌وگوهای فراگیر بین الافغانی شوند.
آقای خلیل‌زاد در تازه‌ترین مصاحبه‌اش با بی.‌بی‌.سی، دلیل تأخیر سفرش به کابل را «نشستی مهم در امریکا» خواند.
او در صفحه رسمی توییترش نوشته، از این که به کابل بازگشته خوشحال است و صبح دیروز را با جلسه‌یی با نماینده‌گان تعیین ‌شده از سوی حکومت برای پیش‌برد گفت‌وگوهای صلح از جمله عبدالسلام رحیمی، رییس این هیأت و محمد عمر داوودزی، رییس دبیرخانه شورای عالی صلح آغاز کرده است.
آقای خلیل‌زاد گفته در این جلسه در مورد آغاز هر چه سریع‌تر مذاکرات صلح بین‌الافغانی بحث شده است.
او دیروز با مسوولان حکومت وحدت ملی دیدار کرد.

آماده‌گی‌ها برای برگزاری جرگۀ مشورتی
مسوولان در شورای عالی صلح می‌گویند که آماده‌گی‌های لازم برای برگزاری جرگه مشورتی که به تاریخ ۹ ثور برگزار می‌شود، گرفته شده است.
شهلا فرید عضو شورای عالی صلح در گفت‌وگو با روزنامه ماندگار می‌گوید: «به تمامی ولایات هدایت داده شده تا هرچه زودتر انتخابات‌شان را به منظور برگزیدن نمایندۀ‌شان به جرگۀ مشورتی برگزار و به شورای عالی صلح معرفی کنند».
این عضو شورای عالی صلح تأکید کرد که در این جرگه همچنان از کشور پاکستان هفتاد نفر و از ایران هشتاد نفر به عنوان نمایندۀ مهاجران افغانستانی دعوت شده است.
به گفتۀ بانو فرید: برنامه‌های عملیاتی این جرگه را تیم عملیاتی ریاست‌جمهوری به عهده گرفته و برنامه‌های جرگه مشورتی را دبیرخانۀ شورای عالی صلح انجام می‌دهد.
بانو فرید گفت: «مسوولیت برگزاری جرگه مشورتی را ریاست دارالانشاء شورای عالی صلح، به ریاست عمر داوودزی به عهده دارد».
او افزود: «خانم سرابی معین وزارت مالیه، نجیبه امین کمیشنر کمیسیون اصلاحات اداری و آقای رحیمی معاون شهرداری کابل به عنوان معاونین دارلانشاء جرگه مشورتی معرفی شده اند».
او می‌گوید که خیمه لویه جرگه در پلتخنیک کابل برای برگزاری جرگه مشورتی آماده شده و اعضای دبیرخانه در همان‌جا مصروف برنامه‌ریزی برای برگزاری این جرگه هستند.
بانو فرید خاطر نشان کرد که اعضای کمیسیون تدویر لویه جرگه مشورتی تاهنوز مشخص نشده و کار روی آن جریان دارد.
باورها براین است که جرگه مشورتی در تاریخ اعلام شده برگزار نمی‌شود و از سوی هم این جرگه هیچ کمکی برای وارد کردن حکومت افغانستان در مذاکرات قطر نخواهد کرد.
شماری از آگاهان سیاسی به این باور اند که چون حکومت افغانستان در گفت‌وگوهای صلح قطر و مسکو به حاشیه رانده شده است و هیچ نقشی در این روند ندارد. بنابراین، حکومت تصمیم دارد تا نشان دهد که بدون نقش حکومت تأمین صلح و مذاکره با طالبان در افغانستان ممکن نیست.
به گفتۀ آنان، برگزاری لویه جرگه مشورتی زمانی موثر خواهد بود که نماینده‌گان حکومت، احزاب و جریان‌های سیاسی و طالبان در آن حضور داشته باشند. اگر فیصله‌هایش پا در هوا باشد، کدام نتیجه مثبت را به مردم افغانستان به ارمغان نخواهد آورد.
در همین حال، با‌آنکه حکومت از طالبان خواسته است تا در این جرگه شرکت کنند؛ اما طالبان اعلام کرده اند که در این جرگه مشورتی هیچ نماینده‌یی از طرف آنان حضور نخواهد داشت.
این درحالی‌ است که با آغاز پنجمین دور مذاکرات امریکا و طالبان در قطر، شورای عالی صلح افغانستان از طالبان خواسته بود تا در لویه جرگه مشورتی صلح در کابل شرکت کنند.
محمد عمر داوودزی، رییس دبیرخانه شورای عالی صلح از طالبان خواسته بود تا در جرگۀ مشورتی صلح حکومت افغانستان شرکت کنند و تأکید کرده بود که این نشست به مدت سه روز به تاریخ ۲۶-۲۹ حوت سال ۱۳۹۷ و با حضور دو هزار نفر از سراسر افغانستان برگزار خواهد شد؛ اما برگزاری این جرگه بنابر دلایلی به ماه حمل سال ۱۳۹۸ به تعویق افتاده بود و اکنون گفته می‌شود که این جرگه به تاریخ ۹ ثور برگزار می‌شود. اکنون باید منتظر شد و دید که این جرپه به تاریخ اعلام شده برگزار خواهد شد یا دوباره به تعویق خواهد رفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.