بن‎‏بست شکست بازشماری تمام آرا و تشکیل دولت وحدت ملی

گزارشگر:22 سرطان 1393 - ۲۱ سرطان ۱۳۹۳

مذاکرات دوشبانه‎روزی جان‎‌کری وزیر امور خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا که به‌هدف شکستاندن بن‎بست انتخاباتی به کابل آمده است، نتیجه داد.

آقای کری در یک نشست خبری نتایج مذاکرات خویش با اشرف غنی احمدزی و داکتر عبدالله عبدالله را اعلام کرد.

بر بنیاد این توافقات، تمامی آرای مراکز رأی دهی افغانستان بازشماری و تفتیش می‌شود.

همچنان، دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری توافق کرده اند که در صورت پیروزی، دولت وحدت ملی را تشکیل خواهند داد.

mnandegar-3

گفته می‌شود تغییر قانونی اساسی و صدارتی ساختن نظام بخشی از توافق های دو طرف است.

جان کری در این نشست عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی را افغان‌های وطن‎دوست خطاب کرد و گفت که آن‌ها با گذشت و مدارا با همدیگر برخورده اند.

اشرف غنی احمدزی و داکتر عبدالله عبدالله، هم گفتند که آنها با همدیگر به توافق رسیدند.

این دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری، از حامد کرزی خواستند که زمان تحلیف رییس جمهور جدید را به تأخیر اندازد. بر بنیاد جدول زمان بندی شدۀ ارگ ریاست جمهوری، قرار بود مراسم تحلیف در پنجم عید رمضان برگزار شود.

جان‌کری روز جمعه پس از ورود به کابل با حامد کرزی رییس‌جمهوری کنونی افغانستان، یان‎کوبیش نمایندۀ سازمان ملل متحد، داکتر عبدالله عبدالله و اشرف‌غنی احمدزی نامزدان انتخابات ریاست‎جمهوری و وزاری دفاع ملی، امور داخله، رییس امنیت ملی و مشاور امنیت ملی ریاست‎جمهوری دیدار و گفت‎‌وگو کرد.

آقای کری پس از رأی زنی‌های زیاد در روز نخست سفرش به کابل، نتوانست یک راه‌حلی را برای حل معضل انتخابات افغانستان ارایه کند.

او از صبح زود روز شنبه تا ناوقت شب (۹:۳۰) در مقر نماینده‎گی سازمان ملل متحد در کابل مصروف گفت‎‌وگو با دو نامزد انتخابات ریاست‎جمهوری بود.

قرار بود آقای کری نتایج این گفت‎وگوها را طی یک نشست خبری به ساعت چهار عصر با حضور دو نامزد انتخابات ریاست‎جمهوری اعلام کند؛ اما بی‎نتیجه ماندن این رأی‌زنی‌ها و مذاکرات، سبب تأخیر چندساعتۀ کنفرانس خبری شد.

خبرنگاران دست‎کم هشت ساعت منتظر ماندند تا کنفرانس خبری جان کری برگزار شود.

بر بنیاد اظهارات برخی مقام‎های امریکایی، محور مذاکرات جان‌کری و تیم‎های انتخاباتی را ایجاد یک حکومت فراگیر و ملی تشکیل می‎‌داده است؛ حکومتی که از تمامی مردم افغانستان نماینده‎گی کند.

اما بن‌بست از آن‎جا ناشی می‎شود که تیم‎های انتخاباتی به‎منظور بررسی آرای تقلبی و مشکوک، به آدرس‎های متفاوتی تأکید دارند.

تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی، دیگر به کمیسیون‎های انتخاباتی اعتمادی ندارد. این تیم می‌گوید که کمیسیون‎های انتخاباتی در مهندسی انتخابات به سود تیم تحول و تداوم نقش برجسته داشته‌اند.

آنها اسناد و شواهدی را نیز در این زمینه ارایه کرده اند. از همین رو، این تیم می‎گوید که آرای مشکوک و تقلبی باید از سوی ناظران بین‎المللی و زیر نظر دفتر نماینده‎گی سازمان ملل متحد تفتیش شود. آن‌ها همچنان خواستار برکناری ستار سعادت رییس کمیسیون شکایت‎های انتخاباتی نیز هستند. ستار سعادت همدست ضیاءالحق امرخیل رییس پیشین دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات که در تقلب‎های سازمان‎یافته به سود اشرف غنی احمدزی دست داشت، می‎باشد.

اما تیم تحول و تداوم بر ادامۀ پروسه از مجاری قانونی آن که همانا کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایت های انتخاباتی است، تأکید می‎‌کند. کمیسیون‎هایی‎که به باور تیم اصلاحات و همگرایی دیگر مشروعیت خود را از دست داده اند.

با این حال، مشخص نیست که وزیر خارجۀ امریکا با دست پر به وین خواهد رفت و یا خیر؟

وزیر خارجه ایالات متحده امریکا صبح شنبه ابراز امیدواری کرد که به هدف پایان تنش‌های انتخاباتی تا چند ساعت دیگر به یک راه حلی دست یابند.

جان کری روز شنبه در کابل به خبرنگاران گفت: منافع آینده امریکا در افغانستان وابسته به روند موفقیت دموکراتیک یعنی انتخابات می‌باشد.

وزیر خارجه امریکا تأکید کرد، منافع امریکا در افغانستان به حضور عساکرش نه بل‌که به ثبات و آیندۀ افغان‌ها وابسته است.

او گفت: «امریکا به علاقمندی بسیار این‌جا یک نکته مهم دارد و این نکته مردم افغانستان است و این‌که مردم افغانستان یک حکومتی داشته باشند که نزد مردم به اساس یک پروسه دموکرات و مشروع رسمیت داشته باشد؛ ما افغانستان با ثبات، دموکراتیک و متحد می‌خواهیم. رییس جمهور افغانستان هر فردی که باشد مهم این ست که افغان‌ها او را به رسمیت بشناسند و از طریق یک پروسۀ مشروع به قدرت رسیده باشد.»

آقای کری گفته است تلاش می‌کنند تا پروسۀ انتخابات در افغانستان به گونه‌یی باشد تا برای کسی‌که رهبری این کشور را به عهده می‌گیرد، مشروعیت ببخشد.

برخی مقام‎های امریکایی هشدار داده‎اند که اگر پروسۀ انتقال به‌گونۀ مسالمت‎آمیز انجام نشود، این کشور ضمن این که تمامی نیروهایش را از افغانستان بیرون خواهد کرد، کمک‎هایش را نیز به کابل قطع خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.