دومین دیدار در منزل داکتر عبدالله

گزارشگر:هارون مجیدی/ 28 سرطان 1393 - ۲۷ سرطان ۱۳۹۳

mnandegar-3در ادامۀ دیدارهای دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، روز جمعه داکتر عبدالله عبدالله میزبان داکتر اشرف غنی احمدزی در خانه‌اش بود.

در این دیدار، روی مسایل جاری کشور، فرایند تفتیش آرای انتخابات و مسایل برخاسته از انتخابات ریاست‎جمهوری صحبت شده است.
بعد از ایجاد توافق روی شمارش مجدد و تفتیش صد درصد آرای انتخابات و ایجاد حکومت وحدت ملی که میان دو نامزد به وساطت وزیر خارجۀ امریکا به میان آمد، اولین نشست در منزل اشرف غنی احمدزی برگزار شد.
سیدآقا حسین فاضل سانچارکی، سخنگوی ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله در گفت‌وگویی با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: «این گفت‌وگوها عمدتاً در محور مسایل تخنیکی، آغاز پروسۀ تفتیش آرا، ضرورت مراقبت هر دو تیم از این روند، نظارت دقیق و این‌که نتیجۀ تفتیش چه‌گونه و چه زمانی باید اعلام گردد و هم‌چنان در پیوند به پست ریاست دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات که آیا کسی تعیین گردد و یا نماینده‌هایی از طرف هر دو تیم به صورت موقت حضور داشته باشند، صورت گرفت.»
آقای سانچارکی هم‌چنان گفت: در این دیدار قرار بر این شد که در چارچوب توافق سیاسیِ صورت گرفته، تبادل نظرها و رأی زنی‌ها ادامه پیدا کند و در آینده محتویات این توافق به‌گونۀ واضح و دقیق به مردم رسانده شود.
سخنگوی تیم اصلاحات و همگرایی، با بیان این‌که این ملاقات در یک فضای کاملاً دوستانه صورت گرفته است، گفت: در این دیدار تأکید صورت گرفت تا نتیجۀ انتخابات به هر گونه‌یی‌که باشد، بر بنیاد توافق هر دو نامزد در حکومت آینده نقش آفرینی کنند.
سید آقا حسین سانچارکی خاطر نشان کرد: «ظاهراً روی پست دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات توافق صورت گرفته است که هر دو تیم دو نفر را به پست دبیرخانه به حیث سرپرست معرفی کنند که امور اجرایی را به گونۀ موقت به پیش ببرند‌ و بعد از پایان این مرحله، فردِ مناسبی که مورد توافق هر دو طرف باشد به پست دبیرخانه معرفی خواهد شد.»
نگرانی از صلاحیت‌ها
سخنگوی تیم اصلاحات و همگرایی با ابراز خُرسندی از آغاز پروسۀ تفتیش صد در صدی آرا می‌گوید: تا جایی‌که ما از ناظرین خود معلومات به‌دست آوردیم، روند تفتیش آرا مورد پذیرش بوده است و بر بنیاد معیارهایی‌که در کارشیوه درج شده بود، صورت می‌گیرد.
اما آقای سانچارکی می‌گوید که کمیسیون تلاش دارد که نقش ناظران را کمرنگ سازد و صلاحیت تأیید و ابطال آرا را خود داشته باشد.
سخنگوی تیم اصلاحات و همگرایی می‎افزاید: نگرانی‌ها در پیوند به حدود صلاحیت‌های متخصصین جهانی و ناظرین نامزدان وجود دارد که یک‌بار وظایف آن‌ها تقلیل می‌یابد به نظارت صرف، و بار دیگر گفته می‌شود که ناظرین جهانی و سازمان ملل باید صلاحیت قضاوت و رد یا قبول آرا را داشته باشند که البته کمیسیون اصرار داشت که این حق آنها است و تنها آن‌ها می‌توانند قضاوت کنند و نتیجۀ نهایی آرا را اعلام کنند و تا جایی‌که ما به کمیسیون‌ها اعتماد نداشتیم، ما می‌گفتیم که این کار را نباید کمیسیون انجام دهد و باید به عهدۀ سازمان ملل باشد.»
آقای سانچارکی افزود: تلاش‌ها صورت گرفته است تا یک راه میانه‌ اتخاذ گردد تا اطمینان خاطر تیم اصلاحات و همگرایی حاصل گردد و نتیجۀ انتخابات هم شفاف و قابل قبول باشد در این مورد گفت‌و گوها تا هنوز جریان دارد.
سخنگوی تیم اصلاحات و همگرایی وجود کاستی‌ها را در روند تفتیش آرا می‌پذیرد؛ اما می‌گوید: آروزمند هستیم که با اشراف بیشتر ناظرین و دخیل‌شدن آنها در کار و مراقبت متخصصین این روند اطمینان بخش‌تر شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.