رییس ستاد مشترک ارتش امریکا: دولت افغانستان «حملات خودی» را جدی بگیرد

- ۲۷ سنبله ۱۳۹۱

رییس ستاد مشترک ارتش امریکا اعلام کرد که حملات سرخود و مداوم سربازان و نیرو‌های پلیس افغان به نیروهای ائتلاف یک تهدید‌ جدی در پیش روی اقدامات جنگی در افغانستان است.
به نوشته روزنامه دیلی میل، مارتین دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا در اظهاراتی بی‌سابقه گفت که دولت افغانستان باید این مشکل را همانند مقامات و فرماندهان امریکایی جدی بگیرد.
دمپسی گفت: همه ما با این مشکل روبرو هستیم. شما نمی‌توانید آن را لاپوشانی کنید. ما نمی‌توانیم خودمان را گول بزنیم که ما فقط نیاز به تلاش بیشتر داریم تا از این مشکل عبور کنیم. یک چیزی باید عوض شود.
جنرال دمپسی و سایر مقامات امریکایی طی هفته‌های اخیر به طور گسترده بر لزوم اصلاح غربالگری پرسنل نظامی افغان و اتخاذ اقدامات محتاطانه در رابطه با «حملات خودی» تاکید کرده‌اند که طی سال جاری میلادی منجر به کشته شدن ۵۱ تن از نیروهای ائتلاف که بیشتر آن‌ها را نیروهای امریکایی تشکیل می‌دهند، شده است.
رییس ستاد مشترک ارتش امریکا گفت: ما باید مطمین باشیم که نیروهای همتای افغان ما نیز درگیر چنین مشکلی هستند. این مشکل…   ادامه صفحه ۶
دولت افغانستان…
باید در اولویت ما قرار بگیرد. این مشکل یک تهدید جدی برای مبارزات ما محسوب می‌شود.
وی این اظهارات را پس از حضور در نشستی در رومانی که در آن نمایندگان نظامی ناتو حضور داشتند ایراد کرد. او گفت که حضار در این نشست به بحث و گفت‌وگو در رابطه با اوضاع افغانستان از جمله برنامه‌های دو سال باقی مانده حضور نیروهای ناتو در افغانستان پرداختند.
در آخرین حملات خودی صورت گرفته دو تن از نیروهای انگلیس توسط نیروهای پلیس افغان در ولایت جنوبی هلمند در روز شنبه کشته شدند و چهار تن از نیروهای امریکایی نیز در حمله‌ای مشابه در ولایت زابل کشته‌ شدند.
دمپسی گفت حمله به پایگاه هوایی بسشن در ولایت هلمند را که منجر به کشته شدن دو تن از تفنگداران نیروی دریایی امریکا و انهدام شش فروند جت جنگنده «هریر» شد، نمی‌توان به عنوان یک حمله خودی در نظر گرفت اگرچه مهاجمان در این حادثه لباس‌ ارتش امریکا را به تن داشتند.
رییس ستاد مشترک ارتش امریکا گفت که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مهاجمان در جریان این حمله هیچ کمک یا همدستی از سوی اردوگاه بسشن دریافت نکرده‌ بودند. سایر مقامات نیز اظهار کردند که این حمله به طور واضح بسیار خوب برنامه ریزی شده و توسط شبه نظامیان طالبان صورت گرفته است.
هنوز هم مشخص نیست که مهاجمان در حمله چگونه به یونیفورم ارتش امریکا دست یافته‌اند یا اینکه چگونه موفق به انجام چنین حمله بزرگی که خسارات زیادی را نیز وارد کرد، شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.