مظاهره‌‌کننده‌گان آشوب به‌پا کردند پولیس شلیک نکرد

- ۲۷ سنبله ۱۳۹۱

تظاهرات بر ضد فیلم‌ توهین‌آمیز به پیامبر بزرگ اسلام، روز گذشته در شرق کابل، به خشونت کشیده شد و مظاهره‌‌کننده‌گان یک شرکت خصوصی، یک مسجد، چند کانتینر و موتر و چندین دوکان را به آتش کشیدند.
گفته شده است که در میان مظاهره‌کننده‌گان خشمگین، افراد مسلح، فتنه‌گر و استفاده‌جو نیز حضور داشته‌اند و به سوی پولیس حمله کرده‌اند.
جنرال محمد ایوب سالنگی، فرمانده پولیس کابل، به رسانه‌ها گفته است که تظاهرکننده‌گان۵۰ مامور پولیس را زخمی کرده‌اند. هم‌چنین سه فیر مرمی تفنگچه نیز از میان معترضین، به سوی شخصِ او صورت گرفته که به هیچ‌کس اصابت نکرده است. اما آقای سالنگی بر اثر پرتاب سنگ توسط راه‌پیمایان، از ناحیه دست زخم سطحی برداشته است.
آیساف با پخش خبرنامه‌یی از نیروهای پولیس و به ویژه شخص جنرال ایوب سالنگی به‌خاطر کنترول آشوب و برخورد هوشیارانه پولیس تمجید کرده است.
جنرال ایوب سالنگی فرمانده پولیس کابل گفت: «معترضان به سوی ما سنگ پرتاب کردند. ما را زدند و من نیز زخمی شدم.»
تظاهرات با حضور صدها نفر، صبح روز گذشته در نزدیکی تاسیسات نیروهای ناتو و امریکایی در حومۀ شرقی شهر کابل(هودخیل)، برگزار شد و شماری از مظاهره‌کننده‌گان به سوی پولیس سنگ پرتاب کردند و موترها را به آتش کشیدند.
فرمانده پولیس کابل هم‌چنان گفته است که به افراد پولیس دستور داده بوده که از حوصله کار گرفته و به سوی مظاهره‌چیان شلیک نکنند.
جنرال سالنگی گفته است هرچند شماری از فتنه‌جویانِ مسلح نیز به جمع تظاهرکننده‌گان وارد شده بودند، اما او به پولیس دستور می‌دهد که شلیک نکنند.
صبح روز گذشته، حضور پولیس ضد شورش در محل برگزاری تظاهرات چشم‌گیر بوده و هم‌چنان گفته شده که این نیروها در اطراف سفارت امریکا نیز مستقر شده‌ بودند.
در همین حال، باشنده‌گان پایتخت، صبر و حوصله پولیس کابل را در جریان تظاهرات دیروز می‌ستایند. آنان می‌گویند که خویشتن‌داریِ دیروز پولیس کابل، حکایت از هوشیاریِ این ارگان و احترام‌شان به مردم دارد که باید مورد تقدیر قرار بگیرند. به گفته باشنده‌گان کابل، اگر دیروز پولیس خویشتن‌داری نمی‌کرد و به سوی مظاهره‌چیانی که به پولیس حمله کرده بوند، شلیک می‌کرد، وضعیت به گونه وحشت‌ناکی پایان می‌یافت.
مردم کابل ضمن ستایش از جنرال سالنگی، فرمانده پولیس کابل، از حکومت می‌خواهند تا از این صبر و شکیبایی تقدیر به‌عمل آورد.
در همین حال، اظهارات فرمانده امنیه کابل در مورد این‌که در میان مظاهره‌چیان، افراد مسلحِ فتنه‌‌افکن و استفاده‌جو قرار داشته؛ این تردید و نگرانی را به‌وجود آورده است که گروه‌های طالبان و حزب اسلامی توانسته‌اند از این فرصت‌ به نفع خود استفاده کنند و وضعیت را بیشتر مخدوش سازند. چنان‌که که در تظاهرات روز یک‌شنبه در دانشگاه کابل، کسانی دیده شده‌اند که با بالا کردن بیرق طالبان، شعار حمایت از امارت طالبانی را سر داده‌اند. گفته شده که این تظاهرات، بدون مجوز رسمی راه‌اندازی شده بوده است.
در سه روز گذشته، مناطق مختلف افغانستان شاهد برگزاری تظاهرات‌های اعتراض‌آمیز علیه فیلم توهین‌آمیز به پیامبر اسلام بوده‌اند، اما هیچ‌یک از این تظاهرات‌ها به خشونت کشیده نشده بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.