سیدحسین عالمی بلخی: استاد ربانی تا آخرین لحظات زنده‌گی در اندیشۀ صلح بود

- ۲۸ سنبله ۱۳۹۱

عضو پارلمان افغانستان با تجلیل از مقام رییس فقید شورای عالی صلح افغانستان، از تلاش‌های وی برای برقراری صلح و آرامش تا آخرین لحظات حیات یاد کرد.
سیدحسین عالمی بلخی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: شهید استاد ربانی در زمان جهاد و مقاومت از چهره‌های شاخص و قابل احترام بود و در دوران کنونی نیز به عنوان یکی از افراد پر نفوذ، تلاش‌های زیادی را برای برقراری صلح و آرامش در افغانستان انجام داد.
این عضو پارلمان گفت: مقام علمی شهید ربانی نیز از جمله امتیازاتی بود که این شهید صلح از آن برخوردار بود.
وی درباره پیگیری عاملان قتل وی گفت: پارلمان افغانستان پیگیر موضو ترور شهید ربانی بود و در همین راستا ۲ بار مقامات امنیتی در پارلمان حاضر شدند.
به عقیده عالمی بلخی، سلسله ترورهای زنجیره‌یی در افغانستان که سرآغاز آن ترور شهید سید مصطفی کاظمی بود، هدف واحدی را دنبال می‌کند.
این عضو پارلمان افغانستان خاطرنشان کرد که ترور شهید استاد ربانی نیز از جمله همین ترورها است.
وی در خصوص عوامل ترور استاد ربانی گفت: نخست وزیر پاکستان و مقامات ارشد نظامی این کشور چندی قبل از ترور استاد ربانی به کابل سفر کردند و درخواست‌هایی را از دولت افغانستان مطرح کردند اما در عوض، کابل «مان موهان سینگ» نخست وزیر هند رقیب دیرینه اسلام‌آباد را به افغانستان دعوت کرد و به وی مجال سخنرانی در پارلمان را داد.
به عقیده عالمی، ترور استاد ربانی بخشی از واکنش‌های کشور همسایه به چنین اقدامات کابل بود.
استاد برهان‌الدین ربانی، رییس شورای عالی صلح افغانستان بود در ۲۹ سنبله سال گذشته توسط یک عامل انتحاری در منزلش به شهادت رسید.
وی از مجاهدین برجسته افغانستان بود که در مبارزه با شوروی سابق و نیز در دروان مقاومت برضد طالبان و پاکستان نیز نقش مهمی را ایفا کرده بود.
استاد ربانی پس از خروج نظامیان روسی از افغانستان، به عنوان رییس جمهور افغانستان انتخاب شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.