به دلیل بی‌اعتمادی میان نیروهای امریکایی و افغان عملیات مشترک به حالت تعلیق درآمد

- ۲۸ سنبله ۱۳۹۱

ارتش امریکا عملیات مشترک نیروهای امریکا با افغانستان را به دلیل “از بین رفتن فضای اعتماد” پس از کشته شدن سربازان ناتو و نیروهای امریکایی توسط هم‌رزمان افغان خود، به حالت تعلیق در آورد.
به گزارش روزنامۀ گاردین، مارتین دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا افزایش “حملات خودی” توسط سربازان سرخود افغان را که در آخرین مورد آن چهار تن از نیروهای امریکایی و دو تن از نیروهای انگلیسی کشته شدند، یک تهدید جدی علیه مبارزه با طالبان دانست.
فرماندهان امریکایی گفتند عملیات مشترک زمینی تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در خواهد آمد. در حملات نیروهای پولیس و ارتش افغانستان علیه نیروهای امریکایی و ناتو در ۳۶ حمله ۵۱ تن از نیروهای ائتلاف کشته شده‌اند. از این تعداد حملات ۱۲ حمله طی ماه گذشته صورت گرفته که در جریان آن ۱۵ تن کشته شدند.
لیون پانه‌تا، وزیر دفاع امریکا این حملات را به عنوان آخرین نفس‌های شبه‌نظامیان طالبان عنوان کرده است اما پذیرش این مسئله که نیروهای ناتو به هیچ وجه از دست نیروهای افغان در امان نیستند یک ضربه شدید به برنامه‌های نظامی واشنگتن است.
بر اساس برنامه‌هایی‌که ارتش امریکا در پیش گرفته بود نیروهای افغان که تعدادشان به زودی به ۳۵۰ هزار تن خواهد رسید تجربه مبارزه با شبه‌نظامیان طالبان را در کنار نیروهای امریکایی و سایر نیروهای خارجی کسب خواهند کرد اما حملات خودی که منجر به کشته شدن نیروهای ناتو شده فضای اعتماد را از بین برده است.
ارتش امریکا اعلام کرده که از همکاری با واحد‌های نظامی افغان دست نخواهد کشید و به مشاوره آن‌ها ادامه خواهد داد اما نیروهای ناتو تنها در صورتی به مبارزه کردن ادامه خواهند داد که موافقت یکی از فرماندهان منطقه‌ای را کسب کنند.
مقامات امریکایی می‌‌گویند که حملات خودی مذکور توسط گروهی از شبه‌نظامیان طالبان صورت گرفته که به عنوان سربازان و نیروهای پولیس افغان به میان نیروهای امریکایی نفوذ کرده و لباس سربازان را بر تن کرده‌اند.
فرماندهان امریکایی هم‌اکنون به برخی از سربازان خود وظیفه مراقبت از هم‌رزمان افغان خود را به هنگام خوابیدن، خوردن و تعامل با سربازان امریکایی محول کرده‌اند. آن‌ها همچنین به سربازان امریکایی دستور داده‌اند تا تفنگ‌های فشنگ‌گذاری شده حتی در درون پایگاه‌ها با خود حمل کنند.
حملات نیروهای ناتو به غیر نظامیان نیز بر این تنش‌ها افزوده است. در آخرین حمله هوایی هشت زن و دختر که در حال جمع‌آوری هیزم بودند، کشته شدند.
هنوزهم این سوال وجود دارد که آیا نیروهای افغان توانایی متوقف کردن حملات طالبان را به هنگام خروج نیروهای ناتو دارند یا خیر؟

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.