کمیسیون انتخابات: ۳۰۰۰ هــزار صندوق تفتیش شده است

گزارشگر:15 اسد 1393 - ۱۴ اسد ۱۳۹۳

کمیسیون انتخابات می‌گوید از آغاز روند تفتیش تاکنون آرای حدود ۳۰۰۰ صندوق تفتیش شده است و به منظور پیشبرد موثر تفتیش، از میکانیزم ابطال آرا که مورد توافق دو نامزد قرار دارد استفاده می‌شود.
مبهم بودن میکانیزم ابطال آرا در هفته‌های اخیر بارها سبب توقف روند تفتیش شده است. اما کمیسیون انتخابات می‌گوید میکانیزمی که اخیراً برای ابطال آرا از سوی ملل متحد ترتیب شده و هردو نامزد آن را پذیرفته اند، پس از این مورد استفاده قرار خواهد گرفت.mnandegar-3
نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات روز سه شنبه ۱۴ اسد ۱۳۹۳ در یک کنفرانس خبری گفت: «چک لیستی که هردو کاندید با آن هم نظر هستند نهایی شده است و پروسیجری که برای ابطال آرا در نظر گرفته شده نهایی است و به اساس همین دو سند که هم کاندیدان پذیرفتند و هم کمیسیون تصویب کرده و هم طرح پیشنهادی ملل متحد بوده روند براساس آن پیش رفته و پیش خواهد رفت.»
روند کند تفتیش
آقای نور گفت که در روز دوشنبه آرای بیش از ۶۰۰ صندوق تفتیش شده است و روند تفتیش در روز سه شنبه نیز بدون مشکلی ادامه یافت. کمیسیون می‌گوید تلاش می‌شود تا روزانه یک هزار صندوق تفتیش شود.
این درحالی است که کمیسیون انتخابات در نخستین روزهای آغاز تفتیش تصمیم داشت تا روزانه یک هزار صندوق را تفتیش کند. اما چند بار توقف این روند کار را بر کمیسیون انتخابات مشکل تر و وقت گیرتر کرده است.
با گذشت ۱۸ روز از آغاز روند تفتیش تاکنون تنها بیش از ۲۰۰۰ صندوق تفتیش شده و بیست هزار صندوق دیگر هنوز باقی مانده است.
با این هم آقای نور گفت که روند به خوبی پیش می‌رود: «روند تفتیش به خوبی پیش می‌رود، در فضای خیلی دوستانه. هردو ستاد این را درک کرده اند که یگانه راهی که بالاخره به نتیجه می‌رسد، روند تفتیش است که باید به شکل درست پیش برود.»
تفتیش همزمان چند ولایت
در روز سه شنبه صدها ناظر ملی و بین‌المللی از روند تفتیش آرا نظارت کردند. براساس اظهارات مقام‌های کمیسیون انتخابات بیش از دو هزار ناظر و مشاهد داخلی و خارجی این روند را نظارت می‌کنند.
کمیسیون انتخابات به منظور ایجاد فضای اعتماد بین ناظران دو نامزد، تفتیش را در چند هنگر یا محل تفتیش آغاز کرده است و آرای چند و لایت به صورت همزمان تفتیش می شود.
استدلال کمیسیون انتخابات این است که تفتیش همزمان چند ولایت اعتماد سازی را بیشتر می‌کند زیرا تفتیش یک ولایت می‌تواند به سود و یا ضرر یکی از نامزدان تمام شود و منجر به مخالفت با پروسه تفتیش شود.
آقای نور گفت: «از طرف هردو کاندید پیشنهاد شد که صندوق‌ها از ولایات و زون‌های مختلف صندوق‌ها بررسی شود تا اعتمادسازی صورت گیرد نه این که از یک ولایت و در یک گدام تفتیش شود».
براساس اظهارات مسوولان کمیسیون انتخابات در حال حاضر بیش از ۶۰۰ ناظر دو نامزد از روند تفتیش نظارت می‌کنند. این کمیسیون می‌گوید حدود ۵۰۰ تن از مشاهدین ملی و بین المللی نیز روند را از نزدیک تحت نظر دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.