نهادهای امنیتی: شمار جنگویان آی‎اس‎آی در صفوف طالبان افزایش یافته است

گزارشگر:20 اسد 1393 - ۱۹ اسد ۱۳۹۳

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در حملات گستردۀ سال‌جاری تروریستان بر ضد نیروهای امنیتی کشور، جنگجویان خارجی و مشاورین آن‌ها مستقیماً دست داشته‌اند.
جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع ملی روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، هم‌اکنون نیز شماری از نظامیان پاکستانی و شبکه‌های تروریستی وابسته به دستگاه‌های استخباراتی آن کشور، دوشادوش طالبان مسلح در برابر نیروهای امنیتی افغانستان مصروف نبرد اند.mnandegar-3
آقای عظیمی گفت که در عملیات‌های اخیر در کشور، طالبان مسلح و شورشیان خارجی به شکل گروهی به حملات‌شان ادامه داده اند.
او گفت: با توجه به این‌که قوای بین‌المللی اعلام کرده که از افغانستان خارج می‌شود و بعضی رویدادهای داخلی که است، در صفوف دشمنان افغانستان شمار جنگجویان خارجی به کلی افزایش یافته است. این شورشیان هم نظامیان پاکستانی اند و هم افرادی هستند که وابسته به آی اِس آی هستند، از شهرهای مختلف پاکستان هستند، یک تعداد جنگجویان دیگری هم که هستند که این‌ها تحت اداره آی اِس آی هستند. می‌توانیم بگویم که چندین مراتب نسبت به گذشته تعدادشان از لحاظ کمیت افزایش یافته و صدها نفر در یک نقطه حمله می‌کنند.»
سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید که رهبری عملیات‌های نظامی را خود نیروهای امنیتی کشور به دوش دارند و برای سرکوب شورشیان مسلح در عملیات‌ها از نیروهای زمینی استفاده شده است.
اما آقای عظیمی، شجاعت نیروهای امنیتی افغانستان را در برابر حملات طالبان مسلح و حامیان خارجی شان ستایش کرده و گفت که نیروهای امنیتی با یک اراده راسخ در برابر تجاوزعلنی بیگانه‌گان، می‌جنگند.
در همین حال، وزارت داخله افغانستان می‌گوید، اسناد و مدارک کافی در اختیار دارند که حضور نظامیان پاکستانی در جبهات جنگ را تائید می‌کند.
نجیب دانش معاون سخنگوی این وزارت در مورد گفت:
اسناد و مدارک داریم که در آن حضور نظامیان پاکستانی را به‌خصوص دستگاه‌های استخباراتی پاکستان و سایر شبکه‌های تروریستی خارجی را در جبهات افغانستان نشان می‌دهد. روز گذشته ما در یک عملیات از ولسوالی حصارک دو تبعه پاکستانی را دستگیر کردیم که این‌ها برای فعالیت‌های تخریبی آمده بودند.»
اما اینکه دلیل افزایش جنگجویان خارجی در عملیات های اخیر در کشور چیست و حکومت افغانستان در این خصوص چه اقداماتی را باید روی دست گیرد؟ از جاوید کوهستانی آگاه امور نظامی پرسیدم.
آقای کوهستانی روی بازنگری سیاست خارجی کشور تاکید می‌ورزد: یکی از دلایل افزایش حضور نیروهای خارجی در صفوف طالبان، عملیات وزیرستان است. دوم این‌که با خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان و عدم امضای توافقنامه امنیتی، سازمان امنیت پاکستان تلاش دارند که جنگ را در افغانستان گرم نگهدارند. بازنگری در سیاست خارجی در رابطه به پاکستان در راستای مبارزه با تروریزم از مسایل اساسی است که این را حکومت بعدی باید اتخاذ نماید.»
پیش از این شورای امنیت ملی افغانستان نیز حضور ملیشه‌های پاکستانی را در جنگ ولایت هلمند تایید کرده و گفته بود که حضور نظامیان پاکستانی در جنگ هلمند و راکت پرانی های مرزی به خصوص در ولایات کنر و نورستان، تجاوز آشکار پاکستان بر حریم افغانستان است.
آگاهان امور نظامی می‌گویند که نیروهای امنیتی کشور برای مقابله با دسایس دشمن و محار کردن آن به تجهیز بیشتر به خصوص در بخش هوایی و آموزش‌های مسلکی نیاز دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.