گفت‌وگویی پیرامون مدل تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان/ احمدولی مسعود: تشکیل دولت وحدت ملی به رفاقت نیاز دارد نه رقابت!

گزارشگر:هارون مجیدی/ 25 اسد 1393 - ۲۴ اسد ۱۳۹۳

مدل پیشنهادی دولت وحدت ملی در افغانستان، از آدرس کنفرانس آجندای ملی، روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته (۲۲ اسد) در نشستی در هوتل کابل‌استار ارایه شد.

در این نشست، شماری از نخبه‌گان سیاسی، استادان دانشگاه، نماینده‌گان مجلس و شماری از سفارت‌خانه‌های خارجی مقیم کابل اشتراک کرده بودند.
احمدولی مسعود در این نشست گفت: اگر طرح تشکیل دولت وحدت ملی، توسط نامزدان انتخابات ریاست جمهوری عملی نشود، به زودی چهرۀ افغانستان دگرگون خواهد شد.mnandegar-3
طرح تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان، چند سال پیش توسط کنفرانس آجندای ملی مطرح گردید و از سه سال بدین‏سو، ده‎ها تن از نخبه‎گان سیاسی و دانشگاهی کشور تحت ریاست احمد ولی مسعود روی این طرح کار کرده‎اند.
کنفرانس آجندای ملی پیرامون تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان، چندین کنفرانس و گفتمان ملی- مدنی را در کابل و برخی از ولایت‎های بزرگ کشور نیز راه‌اندازی کرده است.
در سیمینار روز پنجشنبه، نخبه‎گان دانشگاهی و سیاسی، روی چارچوب پیشنهادی تشکیل دولت وحدت ملی که از سوی کنفرانس اجندای ملی ارایه شده است، به‌گونۀ مفصل بحث و گفت‎وگو کرده و پیشنهادهای‎‌شان را به منظور غنامندسازی هرچه بیشتر این طرح، ارایه کردند.
احمد ولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود و طراح طرح آجندای ملی، ضمن تشریح مدل تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان گفت: این طرح کاملاً افغانی است و بدون مداخلۀ هیچ کشوری توسط شماری از نخبه‌گان رسالت‌مند افغانی ارایه شده است.
احمدولی مسعود افزود: ما در ارتباط به تشکیل دولت وحدت ملی، از سال‌ها پیش بدین‏‎سو فکر کرده‌ایم و این طرح را با مطالعۀ شرایط و چالش‌های موجود افغانستان مطرح کرده‌ایم.
احمد ولی مسعود با اشاره به بحرانی‌که در نتیجۀ انتخابات ریاست‎جمهوری کشور به وجود آمده و همه را نگران ساخته است، گفت: ما سال‎ها پیش پیش‌بینی کرده بودیم که رقابت ناسالم بحران به بار می‌آورد. ما سال‎ها پیش گفته بودیم که تنها انتخابات نمی‎تواند حلالِ همۀ مشکلات کنونی افغانستان باشد.امروز این پیش‎بینی‎های ما درست از آب درآمد.
او افزود که اکنون اگر تیم‎های انتخاباتی باهم تفاهم نکنند، افغانستان در شرایطی از کنترل خارج خواهد شد که خارجی‌ها هم آمادۀ رفتن هستند. او گفت اگر نامزدان به تشکیل دولت وحدت ملی موفق نشوند جامعه جهانی یک تصمیم دیگر در قبال افغانستان می گیرد.

او دربارۀ طرحی‌که از سوی وزیر خارجۀ امریکا دربارۀ تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان ارایه گردیده است، گفت: «طرحی‌ که توسط جان‌کری ارایه گردید، محتویات آن از طرح آجندای ملی گرفته شده است؛ اما تفاوت در این است که آقای کری این طرح را بدون در نظرداشت چالش‌ها و مشکلات درونی افغانستان مطرح کرده است و فقط به بخش شکل گیری نهاد اجرایی پرداخته است.»
بنیان گذار طرح دولت وحدت ملی در افغانستان، بیان داشت: کاش نامزدان پیش از این، طرح تشکیل دولت وحدت ملی را که چندین‌بار برای‌شان پیشنهاد کرده بودیم می‌پذیرفتند تا مردم به این باور می‌رسیدند که این طرح افغانی است.
طراح طرح آجندای ملی با بیان چالش‌های موجود در افغانستان تأکید کرد: «تشکیل دولت وحدت ملی به هم‌گرایی، تفاهم و رفاقت نیاز دارد نه به رقابت؛ ما در شرایط امروزی کشور به دموکراسی تفاهمی نیازمند هستیم.»
احمد ولی مسعود با بیان این‌که تنها گزینه روی میز تشکیل دولت وحدت ملی است، گفت: اگر سیاسیون افغانستان به تشکیل دولت وحدت ملی نپردازند، چهرۀ سیاسی افغانستان تغییر خواهد کرد.
احمدولی مسعود افزود: تشکیل دولت وحدت ملی تنها آرایش جدید سیاسی است و این طرح مدل سیاسی خاص نیست.
آقای مسعود خاطر نشان کرد که با رهبری مشترک، نخبه‌گان سیاسی- مدنی افغانستان با هم توافق کنند و دولت وحدت ملی را تشکیل دهند تا این دولت افغانستان را به موفقیت برساند.
آقای مسعود تأکید کرد: دولت وحدت ملی‌یی که در افغانستان شکل می‌گیرد باید برای بقای کشور دیدگاه‌های روشن داشته باشد.
آقای مسعود ایجاد رهبری مشترک را از مؤلفه‌های درشت حکومت وحدت ملی خوانده گفت: این دولت باید از تمام قدرت‌های درون افغانستان استفاده کند تا افغانستانِ بحرانی را به فردای با ثبات برساند.
رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود در ادامۀ سخنانش به تفاوت‌های موجود میان طرح مطرح شده توسط جان کری و کنفرانس آجندای ملی پرداخت. او گفت: «آقای کری تنها در قسمت ساختارهای سیاسی برخی موارد را مطرح کرده است؛ اما آنچه در طرح ما موجود است این‌که، برای به میان آمدن وحدت ملی در کشور ما نیازمند ساختن ارزش‌های در درون کشور هستیم تا وحدت ملی مستحکم گردد.»
احمدولی مسعود در پایان این نشست گفت که هیچ نسخۀ خارجی حلال مشکلات افغانستان نیست.
در عین حال، عبدالحمید مبارز از اعضای ارشد کنفرانس آجندای ملی در این نشست ضمن تحلیل اوضاع جاری افغانستان گفت: مردم در دو دور انتخابات با شوق و علاقۀ فراوان پای صندوق‌های رأی رفتند و شجاعانه و با نظم خاص رسالت خود را ادا کردند.
آقای مبارز افزود: «مردم بدون خوف و هراس از تهدید طالبان رأی دادند تا دموکراسی در کشور تطبیق گردیده و تغییر در نظام حکومتی بیاید و حکومت‌داری خوب جانشین حکومت‌داری خراب گردد؛ با فساد مبارز شود؛ قانون در سطح کشور تطبیق گردد؛ قوماندان غیر مسوول و زورگویان مهار گردند؛ با مواد مخدر مبارزۀ واقعی صورت گیرد و فقر و بیکاری در کشور ریشه‌کن گردد. مردم می‌خواهند یک قرص نانی در دسترخوان تهی‌شان افزود شود.»
این عضو کنفرانس آجندای ملی با ابراز نگرانی از چندگونه‌گی در تعریف حکومت وحدت ملی میان ستادهای انتخاباتی بیان داشت: برداشت ما از حکومت وحدت ملی این است که دو نامزد ریاست‌جمهوری در هم‌سویی با نخبه‌گان، حکومت وحدت ملی را تشکیل دهند.
آقای مبارز هم‌چنان تأکید کرد: «اگر پروسۀ تفتیش آرا به گونه‌یی‌که تا هنوز جریان داشته است ادامه یابد، ظلم است و تاریخ در پیوند به این ظلم رحم نخواهدکرد. هر دو نامزد در برابر مردم رسالت دارند و باید با تفاهم و هم‌سویی با یکدیگر به آن بپردازند و مردم را از فقر و بیچاره‌گی نجات دهند.»
در همین حال، محمد امین فرهنگ یکی دیگر از اعضای کنفرانس آجندای ملی، ضمن تشریح برنامه‌های این کنفرانس گفت: مدل تشکیل حکومت وحدت ملی در افغانستان به عنوان یکی از گزینه‌های راه حل افغانی توسط شماری از نخبه‌گانی که مستقل هستند و با هیچ یک از ستادهای انتخاباتی ارتباط ندارند، ترتیب شده است.
آقای فرهنگ هم‌چنان افزود که اعضای کنفرانس آجندای ملی، چندین‌بار با دو نامزد پیشتاز دیدارهایی داشته‌اند که با مداخلۀ کمیسیونی که توسط حکومت شکل گرفت، نتیجه نداد.
این عضو کنفرانس آجندای ملی، از هر دو نامزد خواست تا در هم‌سویی و همکاری با یکدیگر افغانستان را از بحران نجات دهند.
آقای فرهنگ تأکید کرد: اعضای کنفرانس آجندای ملی خواستی برای داخل‌شدن در قدرت را ندارند و یا در تلاش به دست آوردن امتیازی نیستند و آنان پیش از این، این تعهد را انجام داده اند.
براساس طرح اجندای ملی، در دولت وحدت ملی شورای عالی ریاست‌جمهوری ایجاد می‌شود. این شورا متشکل از رییس‌جمهور، رییس اجراییه حکومت، معاونان رییس‌جمهور، رییس اپوزیسیون بزرگ و… است که خطوط کلان کشوری را به رهبری دولت ارایه می‌کنند.
در این نشست چارچوب مدلِ تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان توسط کنفرانس آجندای ملی مطرح گردید و نخبه‌گان اشتراک‌کننده روی آن بحث و گفت‌وگو کردند.
این مدل مورد تایید نخبه‌گان قرار گرفت و آن‌ها برای غنامندی هرچه بهتر آن پیشنهادها و دیدگاه‎های شان را مطرح کردند.
جریان مکمل این نشست را پس از این در روزنامۀ ماندگار به نشر می‌سپاریم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.