بزرگ‌داشت از هفتۀ شهید و سیزدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی درکشور

گزارشگر:هارون مجیدی - ۲۱ سنبله ۱۳۹۳

از هفتۀ شهید و سیزدهمین سالروز شهادت احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان روز گذشته (۱۸ سنبله) طی مراسم بزرگی در تالار لویه جرگه گرامی‌داشت به عمل آمد.
در این مراسم، رییس‌‎جمهور کرزی، معاون نخست‎ ریاست‎جمهوری، رهبران جهادی، نامزدان انتخابات ریاست‎جمهوری، اعضای کابینه، رییس دادگاه عالی، دادستان ‌کل، نماینده‌گان مردم در پارلمان و هزاران تن از شهروندان کشور اشتراک کرده بودند.mnandegar-3
عنایت‌الله نظری معاون وزارت دفاع ملی و رییس کمیسیون برگزاری هفتۀ شهید و سیزدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی در آغاز این مراسم گفت: این هفته، هفتۀ تجدید میثاق با شهدا است؛ هفتۀ ارج‌گذاری به آن سر سپرده‌گان و جان‌بازانی است که با ایثار جان‌های شیرین‌شان کشور را حیات بخشیدند و زنده‌گی با عزت را از خود به میراث گذاشتند.
آقای نظری افزود: گرامی‌داشت از جان‌فشانی شهدا، از ارزش‌های دینی و ملی ما می‌باشد.
آقای نظری خاطرنشان کرد: سیزده سال پیش از امروز در ۱۸ سنبله دست ناپاک اهریمنان کور دل و سیاه‌اندیش از آستین تزویر و تروریسم بیرون آمد و به حیات فزیکی با ارزش‌ترین و فرزانه‌ترین ابرمرد آزادمنش تاریخ معاصر پایان داد.
آقای نظری گرامی‌داشت از هفتۀ شهید را مربوط به همه مردم افغانستان دانست و گفت: در این روز باید آرمان شهدا که همانا وحدت ملی و همبستگی مردم افغانستان است، مورد تبیین قرار گیرد.
حامد کرزی، رییس‌جمهوری کشور در برنامۀ گرامی‌داشت از هفتۀ شهید و سیزدهمین سالروز شهادت احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور گفت: آمر صاحب شهید در ذهن ما منحیث شخصیت وطن‌دوست و آزادی‌خواه زنده است.
رییس جمهور افزود: «یکی از گفته‌های‌شان است که تکراراً بیان شده است که گفته بود: تا یک وجب خاک این کشور در اختیارم باشد، وطن خود را رها نمی‌کنم، این حرف به این معنا نیز است که شهید احمدشاه مسعود از یک وجب خاک افغانستان نمی‌گذشت.»
آقای کرزی هم‌چنان گفت: شناخت نزدیک من با شخصیت شهید احمدشاه مسعود زمانی بود که حضرت صبغت‌الله مجددی به پنجشیر رفته بودند و من در آن زمان در پیشاور بودم و زمانی‌که برگشتند، قصه‌هایی از شخصیت و زنده‌گی مسعود شهید را برای ما بیان کردند و بعد از آن زمانی‌که مقاومت در مقابل طالبان جریان داشت، با آن‌ها تلیفونی صحبت کردیم و دیداری نیز داشتیم.
آقای کرزی با خوانش بیتی از شعر استاد خلیل‌الله خلیلی، شهید احمدشاه مسعود را سپهدار جوان گفت و افزود: مسعود به استقلال، حاکمیت ملی و به عزت این خاک قربانی داد.
آقای رییس‌جمهور با بیان خاطره‌یی از شهید احمدشاه مسعود گفت: «داکتر عبدالله، من و شهید احمدشاه مسعود نشسته بودیم که برایم گفت: اگر مقاومت ملی می‌خواهی، باید به جایی بروی که کوه‌بند است؛ حرف‌شان دقیق بود.»
حامد کرزی رییس‌جمهوری کشور هم‌چنان افزود: «روزی‌که احمدشاه مسعود شهید شد، من در کویته بودم و زمانی که آگاه شدم؛ نا خودآگاه از دهنم بر آمد که خدایا! کسی برای ما نماند.»
آقای کرزی افزود: «احترام‌ به شهدای بزرگ افغانستان، در افغانستان واحد، با استقلال، با حاکمیت ملی و با ترقی است؛ نه در یک افغانستان محتاج، پریشان و ضرورت‌مند دیگران؛ راه آمر صاحب شهید و شهدای دیگر، رساندن افغانستان به استقلال کامل و ترقی بود.»
آقای رییس‌جمهور، راه رسیدن به آرمان شهدا را پیگیری علم دانش توسط جوانان دانسته گفت: امروز نیز کشور ما قربانی و شهید می‌دهد؛ ما هر روز گزارش شهادت بیست تا بیست و پنج تن از نیروهای امنیتی کشور را داریم.
آقای رییس جمهور تأکید کرد: «آمر صاحب شهید به این خاطر خود را قربانی نکردند که بعد از او نیز هر روز ما شهید بدهیم؛ شهدای افغانستان به این خاطر شهید شدند که سلسله‌یی قربانی دادن ما ختم گردد و افغانستان صاحب صلح و آرامش گردد.
رییس‌جمهور کرزی در رابطه به پایان یافتن هر چه زودتر پروسۀ انتخابات گفت: افغانستان ضرورت مبرم و عاجل به حکومت جدید دارد، زیرا وقت حکومت ما پایان یافته است. ما حکومت جدید می‌خواهیم و آن را داکتر عبدالله عبدالله و داکتر اشرف‌غنی احمدزی برای ما آورده می‌توانند. اتحاد و اتفاق این دو کاندید و به نتیجه رسیدن‌شان حتی اگر امروز هم صورت گیرد، به خیر ماست.
حامد کرزی با تأکید خطاب به هر دو کاندید گفت که به نتیجه برسند و مملکت را از این حالت نجات دهند تا مراسم تحلیف برگزار گردد و افغانستان در همین هفته، صاحب حکومت جدید شود.
در عین حال، عبدرب الرسول سیاف یکی از رهبران جهادی و از سخنرانان برنامۀ گرامی‌داشت از هفتۀ شهید مواضع تند خودش در برابر طالبان را تکرار کرد.
او گفت: «انجنیر احمدشاه مسعود به جرم مسلمان بودن و مجاهد بودن به شهادت رسید؛ به جرم این‌که هیچ‌گاه سر خود را پیش کسی خم نکرد و حلقۀ غلامی را به گردن نیانداخت، به شهادت رسید.»
استاد سیاف افزود: آزاده‌گان، همواره در طول تاریخ مورد هجوم غلامان و وطن فروشان قرار گرفته اند.
استاد سیاف خاطر نشان کرد: «امروز روی سخن من به طرف کسانی است که وسایل تروریستان را انتقال می‌دهند و موترهای شیشه‌سیاه را برای انتقال دادن تروریستان می‌فرستند؛ در خانه‌های‌شان آن‌ها را جا می‌دهند و تا رسیدن به هدف و شهادت مردم مظلوم آن‌ها را انتقال می‌دهند.»
عبدرب الرسول سیاف هم‌چنان گفت: دشمنان وطن (طالبان) و کسانی که با آن‌ها همکاری دارند، به حکم اسلام از دین خارج هستند.
استاد سیاف تأکید کرد: « رحم کردن به طالبان، ظلم به مردم افغانستان است».
این رهبر جهادی افزود: کسانی که در مسجد برای طالبان دعا می‌کنند؛ به حکم پیغمبر از دین اسلام خارج هستند.
استاد سیاف خطاب به کسانی از طالبان در منابر حمایت می‌کند، گفت: «اینان سرباز اردو، پولیس و امنیت ملی را فراموش کرده‌اند که هر روز پشت سر خانۀ شان تق تق می‌شود، فرزندان‌شان با خون پُر و جنازۀ شان در پشت دروازۀ شان گذاشته می‌شود و تو در دفتر بی‌غم نشسته‌یی و افسر در سنگر از تو دفاع می‌کند.»
استاد سیاف با خوانش حدیثی از پیغمبر ص گفت: «کسی که با یک گپ در قتل مسلمان کمک کند، ظالم است؛ در حدیثی دیگر با عین مفهوم آمده است که ظالمان زمانی‌که با خدا روبرو می‌شوند در بین چشمان‌شان نوشته است که از رحمت خداوند محروم است.»
این رهبر جهادی تأکید کرد: این ظالمان هم دین را فروختند، هم کشور را فروختند و هم ملت را فروختند.
او از رییس‌جمهوری و هر دو نامزد ریاست جمهوری خواست تا بالای طالبان و تروریستان رحم نکنند و بگذارند این مردم به جزای خود برسند.
استاد سیاف از تمام مردم افغانستان خواست همین طوری‌که بر ضد تروریستان مبارزه را آغاز کرده اند؛ مبارزه را علیه لانه‌های جاسوسی در کشور نیز آغاز نمایند و آن را ویران کنند.
او گفت که مدارکی وجود دارد کسانی از بیرون معاش یک تعداد اجیران و مزدوران را می‌آورند و در خانه‌های شان تقسیم می‌کنند؛ مبارزۀ قوی جاسوس زدایی باید شروع شود.
استاد سیاف خاطر نشان کرد: دشمنان کشور باید بفهمند که افغانستان لقمۀ خاردار است و گلوی شان را پاره می‌کند.
این رهبر جهادی اذعان داشت: «در برابر افغانستان، بادارهای‌شان به زانو در آمده؛ چه رسد که مزدوران‌شان بیایند ادعای رهبری کنند. مردم افغانستان مطیع مزدور دست چهارم نمی‌شوند. کسانی که با طالبان همکاری می‌کنند؛ مزدور، مزدور، مزدور، مزدور هستند».
به گفتۀ استاد سیاف، مدارکی وجود دارد که جاسوسان از خارج پول می‌گیرند و در افغانستان برای مزدورانشان توزیع می‌کنند.
هم‌چنین آقای سیاف با ستایش از کارکرد نیروهای امنیتی در چند سال اخیر، از آنان خواست که روحیۀ شان را در مبارزه با دشمن از دست ندهند. او خطاب به نیروهای امنیتی افزود: «شما با عزت‌ترین وظیفه را انجام می‌دهید.»
استاد عبدرب الرسول سیاف از پروسۀ صلح افغانستان نیز انتقاد کرد و بیان داشت که اگر مجرمین همیشه به جزای اعمال‌شان می‌رسیدند، آمار جرم و جنایت زیاد نمی‌شد.
استاد سیاف با اشاره به حادثۀ چند هفته پیش تجاوز گروهی بالای خانواده‌یی که از مراسم عروسی به‌طرف خانه‌شان برمی‌گشتند، گفت: اگر جنایت‌کاران به جزای‌شان می‌رسدند، باز کسی جرأت ایستادشدن به سر راه کسی را نمی‌کرد و اینان باید اعدام شوند.
او تلویحاً از رییس‎جمهور کرزی به خاطر رهایی زندانیان طالبان و ترحم بر آنها انتقاد کرد و گفت که نباید دیگر به این گروه رحم کنند.
پس از ختم سخنرانی استاد سیاف، آقای جامی مجری برنامه گفت که به اساس فرمایش رییس صاحب جمهور، حضرت صبغت‌الله مجددی باید سخنرانی کند و بعد از آن احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود سخنان اختتامیه را بگوید. اما زمانی‌که آقای مجددی می‌خواست به طرف ستیژ سخنرانی برود، با واکنش شدید مردم روبرو شد و برخی از اشتراک کننده‌گان نگذاشتند تا آقای مجددی سخنرانی نماید.
داکتر عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از مردم خواست تا با آرامش به سخنان آقای مجددی گوش فرا دهند و معترضان آرام شدند اما صبغت الله مجددی واکنش نشان داد و سخنرانی نکرد.
احمد ولی مسعود، با سخنان کوتاهی سر و صدای شرکت کننده گان را خاموش ساخت و محفل را تحت کنترل آورده و در سخنان کوتاهی معترضان بر سخنان مجددی را سرزنش کرد و گفت: «مسایل سیاسی زود گذر است؛ اما هفتۀ شهید همه ساله تجلیل می‌شود؛ شما با این حرکت نمی‌توانید مراسم بزرگ‌داشت از هفته شهید را به یک فرهنگ تبدیل کنید».
رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود افزود: در این روز باید عزت شهدا را حفظ کنیم و عزت شهدای ملی بزرگ ما است و کسانی که واقعاً دلبسته‌گان جهاد و مقاومت و رهروان صدیق قهرمان ملی هستند، عزت بزرگ‌واران را حفظ کنند و این عزت خودشان است.
آقای مسعود خطاب به مردم گفت: شما که خود را وارثین جهاد و مقاومت می‌دانید ،باید بزرگان جهاد و مقاومت را حُرمت بگذارید.
این برنامه با خوانش دعاییه توسط محمد اکبری یکی از رهبران جهادی به پایان رسید.

گل‌گذاری در پای منار مقاومت
همچنان، بامداد (روز سه شنبه ۱۸ سنبله) مراسم گل‌گذاری در پای منار مقاومت با اشتراک معاون نخست ریاست‌جمهوری، رییس دادگاه عالی، رییس شورای عالی صلح، وزیر دفاع، رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود صورت گرفت.
محمدیونس قانونی معاون نخست ریاست جمهوری در این مراسم اظهار داشت: در برهه کنونی بزرگداشت مفاخر ملی عاملی وحدت‌بخش و هویت‌ساز برای مردم افغانستان است.
وی در ادامه گفت: بزرگداشت از هفته شهید در واقع ارج‌گذاری به تاریخ مبارزات و مجاهدت‌های استقلال‌طلبانه و آزادی‌خواهانه مردم افغانستان است.
قانونی تصریح کرد: هفته شهید به هیچ وجه به معنای تجلیل از مقام یک گروه، یک قوم، یک مقطع، یک دوره تاریخی نیست بلکه احترام گذاشتن به مجموع مجاهدت‌ها و مبارزه‌هایی است که از ابتدای تاریخ افغانستان و امروز به همت مردم بزرگ افغانستان ادامه دارد.
وی در ادامه تأکید کرد: من یقین دارم برای نسل جدید افغانستان، برای مردم ما که هنوز زیر فشارهای جنگ‌های تحمیلی و فشار تروریسم قرار دارند و سربازان عزیز ما برای دفاع از حریم مقدس کشورشان هم اکنون مشغول مبارزه هستند ایجاب می‌کند که به مفاخر تاریخی افغانستان و افتخارات ملی این کشور ارج گذاشته شود.

گرامی‌داشت از هفتۀ شهید و سیزدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور در سراسر افغانستان
همچنان، از هفتۀ شهید و سیزدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور شهید احمدشاه مسعود در سراسر افغانستان گرامی‌داشت به عمل آمد.
براساس گزارش‌ها، طی دو روز گذشته مردم و مقام‌های محلی ولایت‌ها، طی برپایی محافل ختم‌ قرآن کریم و نشست‌هایی، از سیزدهمین سالروز شهادت احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور و سایر شهدای راه ‎آزادی و عزت مردم افغانستان، گرامی‌داشت به عمل آوردند.
مردم در سراسر افغانستان بر ادامۀ راه شهدای جهاد و مقاومت تأکید کردند.
قرار است امروز نیز از هفتۀ شهید و سیزدهمین سالروز شهادت شهید احمد شاه مسعود در ولایت پنجشیر نیز گرامی‌داشت به عمل آید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.