فرهنگیان و اعضای نهادهای مدنی طی راه‎پیمایی در کابل: امریکا، انگلیس و ملل متحد حامی تقلب‎کاران است

گزارشگر:22 سنبله 1393 - ۲۱ سنبله ۱۳۹۳

صدها تن از فرهنگیان، اعضای جامعۀ مدنی و شهروندان کابل، روز گذشته (جمعه ۲۱ سنبله) طی یک راه‌پیمایی، دفتر نماینده‎گی سازمان ملل متحد، سفارت‌های انگلیس و امریکا در کابل و برخی از کشورهای خارجی را متهم به نادیده‎گرفتن تقلب‌های مهندسی‌شده در انتخابات ریاست‎جمهوری کشور کرده و گفتند که این نهادها و کشورها در انتخابات افغانستان بی‎طرف نبوده‎اند.mnandegar-3
در این راه‌پیمایی ‌که از پارک شهر نو کابل آغاز شد و تا دفتر نماینده‎‌گی سازمان ملل متحد ادامه یافت، شرکت کننده‎گان با شعارهایی گفته‎اند که هرگز به حکومت تقلبی و برآمده از صندوق‎های خالی، تن نخواهند داد.
آنان، یان‌کوبیش نمایندۀ سازمان ملل متحد در کابل و کشورهای ایالات متحدۀ امریکا و انگلیس را به حمایت از تقلب در انتخابات ریاست‏‎جمهوری متهم کرده و گفته‎اند که در پروسۀ تفتیش آرا مقابل چشم ناظرین بین‎المللی روی تقلب‌های مهندسی‎شده سرپوش گذاشته شد.
اسراییل متوکل یکی از راه‎پیمایی‌کننده‎گان به روزنامۀ ماندگار گفت که جامعۀ جهانی و به ویژه ایالات متحدۀ امریکا زیر نام دموکراسی و انتخابات به چشم مردم خاک می‎‌زند.
به گفتۀ این مظاهره کننده، حکومتی که بر اساس تقلب و جعل بنا شده باشد، هرگز دوام نخواهد آورد و مشروعیت نخواهد یافت.
راه‎پیمایی کننده‌گان دفتر سازمان ملل متحد در کابل را متهم کردند که در انتخابات افغانستان ریاست‎جمهوری افغانستان طرف تقلب‌کار را گرفته و عدالت را قربانی کرده است.
آنان با خوانش اعلامیه‎یی گفته‌اند که مثلث ارگ ریاست‎جمهوری، کمیسیون انتخابات و تیم تحول و تداوم، انتخابات را از مسیر اصلی‏اش منحرف کردند و آبروی دموکراسی و مردم‎سالاری را بردند.
فرهنگیان و اعضای نهادهای جامعۀ مدنی هشدار دادند که اگر به خواست‎های مردم افغانستان توجه نشود و کمیسیون متقلب نتایج تقلبی انتخابات را اعلام کند، آنان در آینده دست به حرکت‎های گستردۀ سبز و نارنجی خواهند زد و مسوول پیامدهای این حرکت‏‎ها، کمیسیون انتخابات و ارگ ریاست‎جمهوری خواهد بود.
پیش از این نیز بارها شهروندان کشور طی اعتراض‎های گسترده‏یی، خواستار به کیفر رسانیدن تقلب‎‏کاران و تأمین عدالت و شفافیت در انتخابات ریاست‎جمهوری شده بودند.
ملل متحد: بار دیگر میانجی می‏شویم
با آن‌که هنوز هم جنجال‌های انتخاباتی میان هر دو تیم ادامه دارد، سازمان ملل متحد می‌گوید که آماده همکاری با هر دو نامزد ریاست جمهوری به هدف پایان دادن به بحران انتخاباتی در افغانستان است.
نظیف‌الله ‌سالارزی سخنگوی یوناما یا دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان روز جمعه به رادیو آزادی گفت، معاون بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با هر دو نامزد در این مورد گفت‌وگو کرده است.
آقای سالارزی گفت، سازمان ملل متحد همواره آماده کمک در هر عرصه به خصوص ایجاد یک حکومت وحدت ملی میان هر دو نامزد در افغانستان است.
او گفت: «معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در این بخش این را هم به هر دو نامزد گفت، در صورتی‌که مسأله باشد که سازمان ملل متحد بتواند در آن عرصه کمک کند سازمان ملل متحد آماده است، این سازمان روی تعهد‌اش بخاطر همکار فعال و حامی افغانستان تاکید کرده است برای اینکه افغانستان را نه تنها در عرصه انتقال سیاسی کمک می‌‍کند بلکه فراتر از آن هم با افغانستان باقی خواهد ماند.»

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در دیدار با هر دو نامزد ریاست جمهوری از آنها خواست هر چه زودتر به یک توافق نهایی در خصوص ایجاد یک حکومت وحدت ملی دست یابند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.