کابل و واشنگتن موافقت‌نامۀ امنیتی را امـضا کـردنـد

گزارشگر:9 میزان 1393 - ۰۸ میزان ۱۳۹۳

حکومت افغانستان توافقنامۀ دوجانبه امنیتی با ایالات متحده امریکا را به امضا رساند. براساس این توافقنامه، امریکا و ناتو می‌توانند بعد از ختم ماموریت کنونی در پایان سال روان میلادی نیز نیروی نظامی در افغانستان داشته باشند.
موافقتنامه‌های دوجانبه امنیتی با ایالات متحده امریکا و ناتو روز سه شنبه (۸ میزان/ ۳۰ سپتمبر)، یک روز پس از شروع به کار اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور جدید افغانستان در محفلی در ارگ ریاست جمهوری در کابل امضا شد.mnandegar-3
از جانب افغانستان محمد حنیف اتمر، مشاور جدیداً تقرر یافته امنیت ملی و از جانب ایالات متحده امریکا جیمز کننگهام، سفیر این کشور در کابل، این سند امنیتی را امضا کردند.
همچنان موافقتنامه وضعیت نیروها با پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) نیز از سوی حنیف اتمر و موریس یوخیم، نمایند ملکی ناتو در افغانستان به امضا رسید.
در مراسم امضای این موافقتنامه‌ رییس جمهور افغانستان با معاونان‌اش و همچنان عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت همراه با معاونان‌اش و شماری از شخصیت‌های سیاسی دیگر حضور داشتند.
این موافقتنامه زمینه ماموریت جدید نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان را مهیا می‌سازد. در ماموریت جدید زیر نام «حمایت قاطع» حدود ۱۲ هزار نیروی ناتو و ایالات متحده امریکا در افغانستان حضور خواهند داشت. بخشی از این نیروها در آموزش و مشوره دهی به نیروهای امنیتی افغانستان مصروف شده و بخشی دیگر در بخش‌های امنیتی و تدارکاتی مصروف می‌شوند.
اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور افغانستان در محفل امضای این موافقتنامه گفت: «تا امروز استفاده از قوه از طرف همکاران بین‌المللی ما در خاک ما براساس فیصله نامه شورای امنیت صورت می‌گرفت…. امروز ما شاهد مساوات دولت افغانستان با دولت‌های همکار خود در دنیا هستیم. به صورت یک دولت مستقل، براساس برداشت منافع ملی خود، قراردادای را که برای ثبات، خیر و رفاه مردم و ثبات منطقه و دنیا است، امضا کردیم».
براساس این قرارداد، حکومت افغانستان از ایالات متحده امریکا کمک‌های مالی به دست می‌آورد که برای تمویل و تجهیز نیروهای امنیتی این کشور حیاتی است. این موافقتنامه سربازان امریکایی در افغانستان را از پیگرد قضایی معاف می‌سازد.
آقای احمدزی گفت که براساس این موافقتنامه، کمک‌های بین المللی برای تقویت نهادهای افغانستان به مصرف می‌گیرد: «کمک‌های بین المللی تا حد ممکن از راه بودجه ما صورت می‌گیرد، به شرطی که اصلاحات بنیادی را در مصرف آن عملی کنیم و شفافیتی را که ملت (نیز) می‌خواهد انجام بدهیم».
رییس جمهور افغانستان در ضمن تاکید کرد که از نیرو «تنها براساس فیصله دولت افغانستان» استفاده صورت می‌گیرد. او افزود: «فضای ما زیر کنترول خود ما می‌ماند. هر کسی که به افغانستان می‌آید، براساس یک نظام قبول شده ویزا به خاک ما خواهد آمد».
برعلاوه آقای احمدزی، داکتر عبدالله عبدالله نیز تأکید کرد که امضای این موافقتنامه هیچ خطری را متوجه همسایه‌های افغانستان نمی‌کند. عبدالله افزود که این توافقنامه افغانستان را کمک می‌کند که در سال‌های آینده به پای خود ایستاد شود.
در این مراسم عبدالله عبدالله صدراعظم اجرایی رییس‌جمهور در این مراسم گفت: همه ما با دقت این موافقتنامه‌ها را مرور کردیم و مفاد آن را به نفع افغانستان و ثبات در این کشور می‌دانیم. از طرف دیگر ما می‌خواهیم به مردم افغانستان اعلام کنیم در هرقدم و هرروزی که در اجرای توافقنامه صورت گرفته؛ کوشش شده است حداکثر منافع کشور و ملت افغانستان محفوظ باشد.
عبدالله عبدالله گفت: جا دارد از قربانیانی که مردم افغانستان به خاطر تامین ثبات داده اند یاد کنیم و یاد شهدا را گرامی بداریم و برای آنها دعا کنیم. همچنین به جا است که از همکاری‌های جامعه بین‌الملل در همه عرصه‌ها به ویژه در عرصه تأمین امنیت و نظامی و امنیتی تشکر و قدردانی کنیم چرا که آن‌ها با کمک میلیاردها دالر و قربانی کردن شماری؛ در کنار ما ایستادند. امروز همکاران بین‌المللی در کنار ما ایستاده اند و باید این توافقنامه باعث امیدواری واطمینان مردم به آینده بهتر برای منطقه شود .
عبدالله عبدالله تأکید کرد ما در عین حال به تاثیر مثبت صلح و ثبات و امنیت برای همسایگان چشم داریم و ما تصور می‌کنیم این قرارداد نه تنها بر ضد هیچ کشوری نیست و تأکید می‌کنیم که هیچ صدمه‌یی به امنیت وسلامت کشورهای همسایه نمی‌رساند ضمن آن‌که افغانستان با همه همسایگان خود این تعهد را دارد که نباید از خاک این کشور علیه همسایگان استفاده شود. در عین حال این توافقنامه به تامین امنیت و ثبات فراتر از افغانستان کمک می‌کند.
در این حال، سفیر امریکا در افغانستان هنگام امضای موافقتنامه امنیتی میان افغانستان و امریکا می‌گوید که توافقنامه امنیتی میان افغانستان و امریکا، فراتر از یک تعهد است.
جیمزکننگهم سفیر امریکا در افغانستان، گفت: تعهد مشارکت و همکاری که در این موافقتنامه وجود دارد باعث تحکیم بیشتر و دوام روابط میان ایالات متحده امریکا و افغانستان می‌گردد.
کننگهم افزود: «امریکا به مردم افغانستان ارزش قایل است؛ ما برای آینده بهتر برای افغانها متعهد هستیم و علاقه مند کار با رییس جمهور اشرف غنی و داکتر عبدالله رییس اجرایی و حکومت جدید افغانستان به منظور رسیدن به منفعت‌های بیشتر در آینده هستیم».
به گفته وی، هر دو کشور به پیشرفتهای بزرگ در زمینه دستیابی به ثبات و امنیت در افغانستان نایل شده اند؛ نیروهای امنیتی افغانستان اراده و قابلیت هایش را برای تامین امنیت به مردم افغانستان نشان دادند؛ این موافقتنامه زمینه تداوم کمک های امریکا را به نیروهای امنیتی افغانستان پس از اتمام ماموریت نظامی آیساف، فراهم می سازد.
او بیان داشت: موافقتنامه کابل- واشنگتن، نه تنها برای افغانستان بلکه برای ثبات منطقه کمک خواهد کرد.
سفیر امریکا خاطرنشان کرد: «این موافقتنامه فراتراز یک تعهد می باشد و یک انتخاب از سوی افغانستان به منظور جلب حمایت بین المللی و انتخاب از سوی امریکا برای همکاری با شرکای افغان خود در عرصه ماموریت های امنیتی و حمایت از آموزش و تجهیز نیروهای افغان در راستای مبارزه با تروریزم است».
درهمین حال، موریتزیوخیمز نماینده ناتو نیز یادآور شد: «برای من افتخار است که به نمایندگی از ناتو موافقتنامه موقف ناتو در افغانستان را امضا می کنم؛ این موافقتنامه، همان اساس حقوقی را برای حضور ناتو در بخش مشاوره نظامی و ملکی، ارایه می کند».
آقای یوخیمز تصریح کرد: اهمیت این توافقنامه امنیتی فراتر از ماموریت تازه ناتو پس از سال ۲۰۱۴ می باشد و همکاری های ناتو را با افغانستان تجدید می کند.
به گفته او، این موافقتنامه شامل تایید و تطبیق تعهدات ناتو در نشست شیکاگو است که بر اساس آن، ناتو تا سال ۲۰۱۷ قوای امنیتی افغانستان را حمایت خواهد کرد.
او عنوان کرد: «یقین دارم که این موافقتنامه، تقویت ثبات، امنیت و انکشاف اقتصادی بهتری را برای افغانستان به دنبال خواهد داشت و فصل جدیدی را برای انکشاف افغانستان در سال آینده خواهد گشود».

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.