دور هفتم مذاکرات خلیل‌زاد و طالبان هفتۀ آینده برگزار می‌شود/ آگاهان و اعضای مجلس: نتـایج گفت‌وگـوهای طالبـان و امریکـا مبهـم است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۰۲ سرطان ۱۳۹۸

امریکا پروسۀ گفت‌وگوهای صلح با طالبان را با تمام قدرت به پیش می‌برد و نتیجۀ دور هفتم سرنوشت‌ساز خواهد بود.
برخی از آگاهان سیاسی و اعضای با تاکید بر این مطلب اما می‌گویند که سرنوشت نتایج گفت‌وگوهای طالبان و امریکا مبهم است و مردم افغانستان از آن آگاهی کامل ندارند.
به باور آگاهان، در دور هفتم این گفت‌وگوها یکی از مسوده‌ها نهایی خواهد شد و به مرحله دوم گذار می‌کنند. امریکا مسوولیت را به کشورهای اروپایی واگذار خواهد کرد، تا مذاکرات «بین‌الافغانی» آغاز ‌شود و برای یک نشست بزرگ بین‌المللی آماده‌گی گرفته ‌شود.
mandegarاین واکنش‌ها در پی آغاز دور هفتم مذاکرات میان امریکا و طالبان که قرار است هفته آینده برگزار شود، ابراز می‌شود.
جعفر مهدوی عضو پیشین مجلس نماینده‌گان می‌گوید، جنگ در افغانستان برای امریکایی‌ها هزینه بسیار سنگین داشته است و آقای ترامپ تلاش دارد تا امریکا را از این وضعیت رها سازد.
این عضو پیشین مجلس تاکید دارد که امریکا در تلاش است تا از طریق مذاکرات به جنگ افغانستان پایان دهد و هزینه جنگ خود را کاهش دهد و تلاش دارد که در آینده از طریق استخبارات و یا دیپلوماسی روابط خود با افغانستان را حفظ کنند. اما از لحاظ نظامی دیگر نمی‌خواهند نقش یا حضوری در افغانستان داشته باشد.
او به این باور است که منافع امریکا و کشورهای منطقه در گرو تأمین صلح در افغانستان است، روسیه، چین و ایران نگران گسترش تروریسم و افراط‌گرایی در افغانستان هستند، بنابراین هم امریکا و هم کشورهای منطقه در تلاش ایجاد صلح در افغانستان هستند.
وی تاکید کرد، چون منافع افغانستان، امریکا و کشورهای منطقه در یک نقطه که تأمین صلح در افغانستان است گره خورد است و این نقطه مشترک به نفع ماست به شرط این‌که از آن به خوبی استفاده کنیم.
اما غلام فاروق مجروح عضو مجلس نماینده‌گان به این باور است که امریکا بعد از این‌که روس‌ها می‌خواستند، یک سلسله برنامه‌ها را با همکاری کشورهای منطقه در رابطه به صلح افغانستان پیاده کنند، حساسیت نشان داده و فعال شد.
آقای مجروح در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفت، شش دوره مذاکره بین امریکا و طالبان صورت گرفته‌است، اما نتیجه این مذاکرات مبهم است و کسی نمی‌داند که در این مذاکرات چه گذشته و چه توافقات صورت گرفته است.
او می‌گوید، براساس اطلاعات ما امریکا تنها روی منافع خودشان با طالبان صحبت کردند. شاید هم برنامۀ امریکا این باشد که فیصله‌های روس‌ها و کشورهای منطقه را که در قبال افغانستان گرفته‌اند برهم بزند.
وی تأکید کرد، بدون شک امریکا با طالبان به نتایج که براساس منافع خودشان باشد، دست می‌یابند، اما اگر فکر کنیم که امریکا براساس منافع ما تصمیم می‌گیرند اشتباه است، زیرا ممکن است که به توافقات دست پیدا کنند که مردم افغانتسان با آن موافق نباشند.
فضل‌الرحمان اوریا از آگاهان مسایل سیاسی به این باو راست که امریکایی‌ها خود را در برابر مردم خود مسوول می‌دانند نه در برابر مردم افغانستان، بنابراین در صدد راه بیرون رفت از افغانستان هستند.
به گفتۀ او، در مذاکرات صلح با طالبان، امریکا به نماینده‌گی از مردم امریکا و طالبان به نماینده‌گی از مردم افغانستان مذاکره می‌کنند و حکومت افغانستان در این میان هیچ نقشی ندارد.
آقای اوریا گفت، امریکا این پروسه را با تمام قدرت به پیش می‌برد و در دور هفتم که چند روز دیگر آغاز خواهد خواهد شد، سرنوشت ساز خواهد بود.
او افزود، به احتمال زیاد یکی از مسوده‌ها دراین دور نهایی خواهد شده و به مرحله دوم گذار می‌کنند و امریکا مسوولیت را به کشورهای اروپایی واگذار خواهد کرد، تا مذاکرات «بین‌الافغانی» آغاز ‌شود و برای یک نشست بزرگ بین‌المللی آماده‌گی گرفته ‌شود.
به باور او در شش دور گفت‌وگوها هم در سیاست خارجی امریکایی‌ها و هم در برنامه‌ها و اهداف طالبان تغییرات به میان آمده‌است و در دور هفتم یک نتیجه قابل قبول به دست خواهد آمد.
این درحالی‌ست که قرار است دور هفتم مذاکرات میان امریکا و طالبان در هفته آینده در دوحه قطر برگزار شود.
زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان اعلام کرده‌است که دور هفتم گفت‌وگوها میان او و نماینده‌گان گروه طالبان در جریان هفتۀ آینده آغاز می‌شود.
آقای خلیل‌زاد ناوقت شب شنبه، ۱ سرطان سال روان در یک پیام تویتری گفته است که این دور از گفت‌و‌گوها در تاریخ ۲۹ جون (هشتم سرطان) برگزار خواهد شد.
او تأکید کرده است که برای این دور از گفت‌وگوها تمام جناح‌ها خواستار پیشرفت سریع در روند صلح افغانستان می‌باشند.

کدام اولویت دارد؛ انتخابات یا صلح؟
غلام فاروق مجروح، عضو مجلس نماینده‌گان در مورد اولویت انتخابات یا صلح در ادامۀ صحبت‌هایش با روزنامۀ ماندگار می‌گوید، مشکل چهل سالۀ افغانستان در شش ماه یا یک و دو سال حل نخواهد شد و به زمان بیشتری نیاز است و تا زمانی ‌که شهروندان افغانستان با هم دور یک میز روی مسایل افغانستان به توافق نرسند، صلح پایدار را شاهد نخواهیم بود.
آقای مجروح خاطرن نشان کرد، یعنی مشکل جنگ و صلح افغانستان نیاز به زمان خیلی زیاد دارد، بنابراین باید به طرف انتخابات ریاست جمهوری برویم و اجازه دهیم ه حکومت آینده با طالبان وارد گفت‌وگو شود.
وی همچنان گفت، راهی که برای حفظ نظام فعلی و دست‌آوردهای آن وجود دارد، برگزاری انتخابات در ۶ میزان است، زیرا حکومت فعلی از یک سو مشروعیت قانونی ندارد و براساس مصحلت ایجاد شده و اگر ادامه پیدا کند، بدون مشکل‌ساز خواهد بود، پس باید انتخابات در زمان معین آن برگزار شود.
اما جعفر مهدوی عضو پیشین مجلس نماینده‌گان به این باور است که چون مسوولان کنونی کمیسیون‌های انتخابات توانایی برگزاری یک انتخابات شفاف و سالم و توانایی مدیریت انتخابات را ندارد، بنابراین باید حکومت موقت ایجاد شود.
آقای مهدوی می‌گوید: اگر ما بتوانیم به حکومت موقت تن دهیم، هم پروسه صلح را تقویت می‌شود و هم یک حکومت بی‌طرف روی کار می‌آید تا بتواند در آینده یک انتخابات شفاف و سالم را برگزار کند.
فضل‌الرحمان اوریا، آگاه مسایل سیاسی به این باور است که برگزاری انتخابات بسته‌گی به ارادۀ رهبران سیاسی و نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری دارد.
او گفت، وظیفۀ خلیل‌زاد نیست که رهبران حکومت را وادار به کنار رفتن کند، بل وظیفه رهبران سیاسی، فعالان جامعه مدنی و احزاب سیاسی است که سازش نکنند، امتیاز نگیرند و انعطاف نداشته باشند و به طرف انتخابات ریاست‌جمهوری بروند.
در حالی‌ست که قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ شش میزان سال روان برگزار شود، تاریخ که با اگر و اماهای زیادی همراه‌ست و باورها براین است که این تاریخ برای بار چهارم به تعویق خواهد رفت و ممکن است که انتخابات در سال آینده برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.