زاخیلوال: مـرا بدنام می‌کنند «پولی که در حساب من است، مصارف روزانه بعضی‌ها در حکومت می باشد»

- ۰۶ سنبله ۱۳۹۱

عمرزاخیل‌وال: کسانی در حکومت افغانستان هستند که مصارف روزانه آن‌ها بیشتر از دارایی بانکی من می‌باشد. این افراد روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دالر عاید دارند و هزاران جریب زمین را غصب کرده اند. چرا کسی جرأت ندارد نام آن‌‎ها را بگیرد؟

حضرت‌عمر زاخیلوال وزیر مالیه افغانستان خواستار به ‌دادگاه کشانیدن کسانی شده است که به ‌باور او به‌ دلایل سیاسی بر وی اتهام فساد بسته اند؛ وزیر مالیه از دادستانی‌کل کشور خواسته‌ است که تمام دارایی‌های شخصی و بانکی او (زاخیلوال) را مورد بررسی قرار دهد. آقای زاخیلوال گفته است در صورتی که اتهامات بی‌اساس ثابت شوند، مدعیان باید مجازات گردند.
حضرت عمر زاخیل‌وال که روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در کابل سخن می‌گفت، اتهام‌های فساد مالی علیه خودش را بی‌اساس خواند و گفت که رسانه‌یی ساختن اطلاعات شخصی، نقض حریم خصوصی غیرقانونی است و نشانی روشن از تلاش‌ها برای شخصیت‌کُشی می‌باشد.
اما مسوولان اداره عالی مبارزه با فساد اداری هنوز تأکید دارند که وظیفه آقای زاخیلوال به‌دلیل فساد مالی باید به حالت تعلیق درآید.
عزیزالله لودین، رییس این اداره نیز روز سه‌شنبه در نشست خبری در این باره توضیح داد. آقای لودین گفت: ما براساس اطلاعاتی که برای مان می‌رسد به پیگیری مسایل می‌پردازیم. در پرونده وزیر مالیه دو نکته قابل بررسی وجود دارد؛ نخست این‌که دارایی‌های موجود از کجا آمده اند و مسأله دوم قراردادهای مشکوک است.
رییس اداره مبارزه با فساد، ابراز نظر بیشتر در این باره را به‌ پس از پایان یافتن بررسی‌های این اداره موکول کرد.  لودین اما هشدار داد که برای بررسی این موضوع باید کار وزیر مالیه به‌حالت تعلیق درآید، در غیر آن‌ صورت آقای زاخیلوال از نفوذ سیاسی خود استفاده خواهد کرد.
اما وزیر مالیه از دادستانی‌کل خواست تا پس از بررسی در مورد دارایی شخصی‌اش، افراد و نهادهایی را که برای بدنامی او تلاش کرده اند، براساس قانون مجازات کند.
رسانه‌ها در روزهای گذشته بارها اسنادی را منتنشر کرده اند که براساس آن، نزدیک به یک ‌میلیون دالر امریکایی در یک‌ماه به حساب بانکی وزیر مالیه واریز شده است.
زاخیلوال اما، ادعای فساد را بی‌اساس می‌خواند و این پول را دارایی شخصی و خانواده‌گی خودش می‌خواند.
آقای زاخیلوال می‌گوید: دارایی من بیش از سی‌صدهزار دالر نبوده است و قسمتی از این پول، خانواده‌گی می‌باشد. حقوق برادرها و همشیره‌های من در یک‌ماه چهل‌هزار دالر امریکایی‌ست.
آقای زاخیلوال به این‌که مسوولان اداره عالی مبارزه با فساد اداری اسناد شخصی حساب‌های بانکی او را در اختیار رسانه‌ها قرار داده اند، معترض است.
اما عزیزالله لودین گفته است که در مبارزه با فساد اداری جدی است و پیشنهاد کرده است که وظایف چهارتن از وزیرانی که در سوء استفاده‌های مالی دست دارند باید به حالت تعلیق دراورده شود.
زاخیلوال تصریح کرد: برخی از حلقات سیاسی برای بدنام کردن من تلاش می‌کنند. هرچند او از این حلقات نام نبرد اما افزود که قصد ندارد پس از سال ۲۰۱۴ در حکومت افغانستان کار کند و یا خود را در انتخابات نامزد نماید.
وزیر مالیه افغانستان گفت کسانی در حکومت افغانستان هستند که مصارف روزانه آن‌ها بیشتر از دارایی بانکی من می‌باشد. زاخیل‌وال گفت این افراد روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دالر عاید دارند و هزاران جریب زمین را غصب کرده اند. چرا کسی جرأت ندارد که نام آن‌‎ها را بگیرد؟  آقای زاخیلوال خودش‌هم از این افراد نامی نبرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.