خواص بادرنگ و آبِ بادرنگ

- ۱۰ عقرب ۱۳۹۲

۱۱-عقرب/۱۳۹۲

mandegarبادرنگ حاوی مقدار کمی فیبر، املاح و ویتامین به‌ویژه ویتامینC است. یک گیلاس متوسط بادرنگ بُرش‌خورده، حدود ۶ درصد از نیاز روزانه به ویتامین C را تأمین می‌کند.
اما مهم‌ترین خاصیت بادرنگ که در روز‌های گرمِ سال مورد توجه قرار می‌گیرد، خاصیت خُنکی آن است. خوردن بادرنگ، احساس طراوت و شادابی در فرد ایجاد کرده و به میزان قابل توجهی تشنه‌گی و گرمازده‌گی را رفع می‌کند.
گفتنی است که ۹۵ درصد بادرنگ از آب تشکیل شده است و خوردن یک پیاله بادرنگِ ورقه شده، با نوشیدن یک پیاله آب برابری می‌کند.
این در حالی است که پوستِ سبز بادرنگ نیز مقادیر قابل توجهی فیبر، پتاسیم و منیزیم دارد و خوردن بادرنگ همراه با پوست، البته در صورتی که به خوبی شُسته شده باشد، توصیه می‌شود.
از سوی دیگر برخی پزشکان بر این باورند که بادرنگ به کاهش فشار خون کمک می‌کند و از این‌رو مصرف آن برای افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، توصیه می‌شود. هم‌چنین بادرنگ به درمان حساسیت‌های پوستی و آفتاب‌‌سوخته‌گی کمک می‌کند.
طبع بادرنگ، سرد و مرطوب است. بادرنگ داری خواص مُدر، نرم‌کننده و ملین مسهل، دافع کرم کدو، ضد تشویش و دلهره ضد بی‌خوابی، ضد ناراحتی‌های عصبی و مسکن حرارت و تشنه‌گی است.
تخم بادرنگ خواب‌آور، آرام‌بخش، زرداب‌آور، مدر بول، تصفیه‌کنندۀ خون، حل‌کنندۀ اورات‌ها و اسید اوریک و جلا دهنده ‌است.
بادرنگ در موارد ناراحتی‌های جلدی، دفع سموم و چربی‌های مضر، درمان دردهای گُرده، نقرس، باد مفاصل، رماتیسم، رفع چاقی و فشار خون، تب‌های عفونی و شدید، التهاب‌های درونی سنگ‌های گرده و مثانه، تب‌های صفراوی، یرقان زرد رفع التهاب جگر و معده به کار می‌رود.
بادرنگ برای بیماران مبتلا به دیابت و یرقان خوب است و باعث تقویت کبد و رفع تشنه‌گی می‌شود و برای خُرد کردن سنگ‌های گرده و مثانه، موثر می‌باشد.
بادرنگ را می‌توان در موارد سوزش ادرار به کار برد.
بادرنگ را به عنوان مدر و برای رفع تب‌های صفراوی و یرقان به‌کار می‌برند.
مخصوصاً موقعی که بادرنگ زرد شده و رسیده باشد، در این صورت مزه‌اش ترش می‌باشد و خاصیت زرداب در آن بیشتر است.
تخم بادرنگ مُدر است و برای اورام کبد خوب است. آب بادرنگ به‌طور مالیدنی و برای رفع خارش به‌کار می‌رود.
مواد غذایی بادرنگ، خیلی کم است و سلولز زیاد دارد.
آب بادرنگ را می‌توانید با آب سیب و زردک بخورید. سال‌هاست که آب بادرنگ را در معالجۀ گرده مصرف می‌کنند. زیرا گرده‌ها را شست‌وشو می‌دهد و نیز در رژیم لاغری و تخلیۀ آن مصرف می‌شود.
آب بادرنگ سبز را برای اکثر تب‌های عفونی و شدید و التهاب‌های درونی مصرف می‌کنند.
خاصیت غذایی آن کم و خیلی خُنک و شدیدترین عطش‌ها را آناً فرو می‌نشاند. آب بادرنگ دارای اثر حل‌کننده و دفع اسید اوریک و تصفیه‌کنندۀ خون و ضد سم است.
مضرات:
خوردن بادرنگ با پوست، مخصوصاً اگر تر و تازه نباشد، دیرهضم بوده و باد معده و قولنج ایجاد می‌کند.
برای معده‌های ضعیف و سوءهاضمه ضرر دارد و جهت دفع ضرر، باید با عسل یا مویز یا رازیانه خورد.
اگر بادرنگ خیلی رسیده و زرد شده باشد، خوردن آن تولید دل‌درد می‌کند. هم‌چنین کسانی که طبع صفراوی و دموی دارند، این بادرنگ به آن‌ها نمی‌سازد و باعث تحریک دل‌درد می‌شود.
برای هضم بهتر بادرنگ، باید آن را با روغن زیتون و کمی سرکه و بهتر است با آبلیمو و نمک به صورت سالاد درآورده و مصرف کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.