ارگ: مسوولان، مسوولانه سخن بگویند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 25 ثور 1397 - ۲۴ ثور ۱۳۹۷

هارون چخانسوری، سخنگوی محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی؛ دیروز دوشنبه (۲۴ ثور) در یک نشست خبری در کابل گفت که نصب بر چسپ‌ تایید نام نویسی برای انتخابات(ستیکر) در تذکره‌های ورقی نیز می‌تواند زمینه‌ساز تقلب در انتخابات باشد.
mandegar-3آقای چخانسوری، در مورد استفاده از کاپی‌تذکره گفت: “همان‌گونه‌یی‌که مردم می‌توانند از چندین کاپی‌تذکره در انتخابات استفاده و تقلب کنند، به همان میزان می‌توانند از تذکره‌های مختلف نیز استفاده کنند و به تعداد زیادی تذکره بگیرند.”
آقای چخانسوری با بیان ‌این‌که طرح برچسپ‌ تایید نام نویسی برای انتخابات از طرف رییس اجرایی به ریاست جمهوری پیشنهاد شده بود، گفت: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی با محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، در یکی از نشست‌ها در مورد انتخابات گفته‌اند که در صورتی استفاده از کاپی تذکره‌ها مشکل فنی نداشته باشد به‌خاطر مصونیت جان شهروندان باید برچسپ‌ها در کاپی‌تذکره نصب شود.
آقای چخانسوری، هم‌چنان، در ادامه سخنانش گفت که برای رییس جمهور جان مردم مهم است.
او توضیح داد که نصب برچسپ‌های تایید نام نویسی برای انتخابات در کاپی تذکره‌های کاغذی به اساس فیصلۀ کمیته تخنیکی انتخابات و بر پایه پیشنهاد این کمیسیون، صورت گرفته و مورد تایید رییس حکومت وحدت ملی قرار گرفت.
به گفتۀ او، این طرح در کمیته انتخابات مطرح شد و به‌خاطر حفظ جان مردم، پیشنهادی که بر اساس ادعای او، مشترکاً از سوی کمیسیون انتخابات و کمیته تخنیکی آمده بود، مورد قبول قرار گرفت.
این در حالی‌ست که سندی بیرون شده از کمیسیون انتخابات نشان می‌دهد که برچسپ‌ تایید نام نویسی برای انتخابات، در تذکره‌های اصلی نصب شود.
سخنگوی ارگ، هم‌چنان، در پاسخ به این‌که چرا تصمیم کمیسیون انتخابات، از نشانی ارگ، اعلام شد، ادعا کرد که در خبرنامه ارگ برای بار اول صورت جلسه آمده بود، اما نصب ستکر در کاپی‌تذکره‌ها نیامیده بود.
هم‌چنان، سخنگوی ارگ، در مورد تهدید رییس جمهور مبنی بر کناره‌گیری شماری از کمیشنران کمیسیون انتخابات، گفت که اگر کسی مورد تهدید قرار گرفته است، این توانمندی وظیفه‌یی را داشته باشد که در حضور مردم این مساله را بیان کند.
او هم‌چنان، به‌صورت غیر مستقیم با انتقاد رییس اجرایی، گفت: مسوولان از تشویش اذهان عامه پرهیز کنند و مسوولانه سخن بگویند.
او هم‌چنان اظهارداشت که رییس حکومت وحدت ملی، هیچ‌گاه با اعضای کمیسیون انتخابات، نشست فردی و جداگانه نداشته است و در نشست‌های مشترک اعضای کمیسیون انتخابات، سفیران کشورهای خارجی، رییس اجرایی و نهادهای امنیتی نیز حضور دارند.
آقای چخانسوری تأکید کرد که رییس جمهور به کسی اجازه دخالت در کار کمیسیون انتخابات را نمی‌دهد.
اما، پس از کناره‌گیری شهلا حق، رییس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات؛ عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، دیروز در نشست شورای وزیران با اشاره به فشارهای جدی به این کمیسیون، گفت که فشار و مداخله به این نهاد قابل پذیرش نیست.
هم‌چنان، در پی نشر خبرنامه‌یی ارگ که در آن تذکر رفته بود:برای مصوونیت بیشتر شهروندان برچسپ‌های تایید نام نویسی برای انتخابات را در کاپی‌شناس‌نامه‌های ورقی نصب شود، واکنش شهروندان و نهادهای نظار انتخاباتی را در پی‌داشت. بنیاد شفاف انتخابات یا «تیفا» این کار را مهندسی سازی انتخابات از طرف برخی مسوولان در‌جه یک دانست. مجلس نماینده نیز در نشست عمومی روز دوشنبه با انتقاد از این روند، گفت: نصب برچسپ‌های تایید نام نویسی برای انتخابات درکاپی شناس‌نامه‌های ورقی؛ این راهبرد دموکراتیک را صدمه می‌زند.
قرار بود پروسه ثبت نام رای دهندگان که در اخیر ماه حمل آغاز شده بود، در مرکز ولایت‌ها به تاریخ ۲۳ ثور به پایان برسد، اما این روند برای یک ماه دیگر تمدید شد. به اساس آخرین آمار کمیسیون انتخابات تاکنون بیش از یک و نیم میلیون نفر برای رای دادن ثبت نام کردند، این درحالی ا ست، انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی قرار است به تاریخ ۲۸ میزان برگزار ‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.