۱۶ هواپیمای نیروهای افغانستان به شکل آهن‌پاره فروخته شدند

گزارشگر:19 میزان 1393 - ۱۸ میزان ۱۳۹۳

نیروی هوایی امریکا، ۱۶ فروند هواپیمایی را که برای نیروی هوایی افغانستان خریداری شده بودند، اوراق کرده و به فروش رسانده اند. حالا بازرس کل بازسازی افغانستان مقامات را در این ارتباط مورد سوال قرار داده است.
یک گزارش تازه حاکی است که نیروی هوایی امریکا ۱۶ فروند هواپیمایی را که در بدو امر برای نیروی هوایی افغانستان خریداری شده بودند، اوراق کرده و به فروش رسانده‌اند.mnandegar-3 حالا یک اداره نظارتی ایالات متحده امریکا از نیروی هوایی می‌خواهد در این رابطه پاسخ دهد.
جان ساپکو، بازرس کل ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان گفته است که نزدیک به ۵۰۰ میلیون دالر امریکایی در تهیه این هواپیماها مصرف شده بود و یک شرکت ساختمانی افغانی ۳۲ هزار دالر امریکایی در بدل آهن پاره‌های آن پرداخته است.
جان ساپکو از خانم دبوره جیمز، سکرتر نیروی هوایی امریکا تقاضا نموده است تا همه تصمامیم در مورد تخریب این ۱۶ هواپیمای نوع «جت سی- ۲۷ « را مستندسازی کند و همچنان واضح سازد که با چهار هواپیمای دیگر آن که اکنون در آلمان است، چه می‌کنند. این ۱۶ فروند هواپیما برای سال‌ها در میدان هوایی کابل پارک شده بودند.
جان ساپکو در مکتوبی عنوانی خانم جیمز که به تاریخ سوم اکتوبر نوشته و روز پنجشنبه از دفترش انتشار یافته است، اظهار داشته است که «من نگران آن هستم که مقام‌های مسوول برای برنامه‌ریزی و اجرای پارچه پارچه کردن این هواپیماها، شاید گزینه‌های دیگر را برای نجات پول مالیه دهنده‌گان در نظر نگرفته باشند».
ساپکو همچنان در مورد سایر اجزای این هواپیماها پرسش نموده است که اگر پیش از تخریب‌شدن، توسط اداره لوژستیک وزارت دفاع به فروش رسیده باشد.
دفتر ساپکو این موضوع را از دسمبر ۲۰۱۳ پس از آن زیر تحقیق قرار داد که شمار زیادی از گروه های غیرانتفاعی و مقام‌های نظامی سوال‌هایی را در مورد پول ضایع شده بابت خریداری این هواپیما مطرح کردند.
حکومت ایالات متحده امریکا ۴۶۸ میلیون دالر را برای خریداری و تکمیل ۲۰ هواپیمای کهنهتر نوع «سی -۲۷ ای» از یک شرکت ایتالیایی به نام «فن میکانیکا اس پی ای» مصرف کرد، اما بعداً به دلیل اینکه فقدان سامان آلات جداگانه این هواپیماها کارآمدی آن‌ها را برای استفاده نظامی محدود می‌ساخت، این قرارداد را لغو کرد.
به جای آن وزارت دفاع امریکا تصمیم به خریداری چهار هواپیمای بزرگ نوع «سی- ۱۳۰» ساخت شرکت بزرگ «لوکهید مارتین» گرفت تا از آن‌ها استفاده شود.
ساپکو از چاک هیگل وزیر دفاع و سکرتر نیروی هوایی در مورد برنامه‌های آن‌ها جهت نگهداشتن چهار هواپیمایی پرسان کرده است که هرگز به افغانستان فرستاده نشدند. او همچنان خاطر نشان نموده است که تیم اش قرار است این هواپیماها را تفتیش کند.
ساپکو سال گذشته در یک مصاحبه با شبکه خبری «ان بی سی» گفت که معلوم نیست این حادثه یک تقلب جنایتکارانه است و یا سوء مدیریت، اما ضیاع این پول تنها واقعه در نوع خود در افغانستان نیست.
بازرس کل وزارت دفاع امریکا این مورد را به این دلیل نیز تحقیق می‌کند که سازمان غیرانتفاعی و مستقل «پروژه نظارت بر دولت» آن را «مثال بسیار روشن از حیف و میل میلیاردها دالر در افغانستان می‌خواند».
در ماه جنوری ۲۰۱۳ اداره بازرسی کل وزارت دفاع ایالات متحده امریکا گفت که از ماه جنوری تا سپتمبر ۲۰۱۲ این هواپیما از مجموع ۴۵۰۰ ساعت مورد نیاز، صرف ۲۳۴ ساعت آن را پرواز کرده است. این اداره همچنان گفته است که برای خریداری سامان آلات جداگانه برای این هواپیماها به ۲۰۰ میلیون دالر ضرورت بود. نیروی هوایی و وزارت دفاع امریکا تا حال در مورد این گزارش ابراز نظر نکرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.