نمایندگان مجلس: با این کمیسیون‌ها برگزاری انتخابات پارلمانی ناممکن است

گزارشگر:4 عقرب 1393 - ۰۳ عقرب ۱۳۹۳

نمایندگان مجلس از چگونگی برگزاری انتخابات پارلمانی نگران هستند و می‌گویند که به وجود آمدن بحران در انتخابات گذشته و عدم مدیریت کمیسیون‌های انتخاباتی مردم را نسبت به انتخابات‌ بی باور کرده است.
؛ به همین منظور مجلس نمایندگان، بحث روی کارکرد کمیسیون‌های انتخاباتی در انتخابات گذشته و چگونگی برگزاری انتخابات پارلمانی را در آجندای دیروز شنبه خود گنجانیده بود.
انتخابات پارلمانی قرار است سال آینده خورشیدی برگزار گردد.mnandegar-3
نمایندگان مجلس با تاکید در برگزاری به موقع انتخابات آینده پارلمانی می‌گویند: تا زمانی که اصلاحات گسترده در اداره و سیستم انتخاباتی کشور به وجود نیاید، برگزاری انتخابات پارلمانی نیز امکان پذیر نیست.
غلام حسین ناصری گفت: «اعضای کمیسیون های انتخاباتی مشروعیت خودشانرا از دست داده اند، اصلاح نهادهای انتخاباتی جز توافقات سیاسی سران حکومت وحدت ملی نیز است و باید در این راستا اقدامات جدی صورت گیرد».
عبدالقیوم سجادی دیگر عضو مجلس هم یاد آور شد: « انتخابات پارلمانی با بی باوری جدی مردم مواجه است؛ ابتدا باید اعتماد سازی شود، اعضای کمیسیون های انتخاباتی با شجاعت استعفا دهند».
آقای سجادی افزود: شورای ملی باید با ایجاد کمیسیون مشترک در مورد نحوه برگزاری انتخابات پارلمانی موارد مشخصی را جهت اصلاحات در کمیسیون ها و سیستم انتخاباتی به جانب حکومت پیشنهاد کند.
اصلاحات در سیستم انتخاباتی نیازمند تغییرات در قانون انتخابات است. مجلس نمایندگان در سال آخر کاری شان نمی توانند قانون انتخابات را تعدیل کند.
در جلسه امروز؛ اختلاف نظر بر سر اینکه هم اکنون مجلس در سال آخر کاری خود قرار دارد یا خیر، نیز وجود داشت.
نمایندگان مجلس، برکناری تمامی کارمندان کمیسیونهای انتخاباتی، محاکمه مسوولان این کمیسیونها و توزیع تذکره های برقی را از موضوعات مهم برای اعتمادسازی در انتخابات آینده پارلمانی عنوان کردند و خواستار تحقق این موارد شدند.
درهمین حال، نمایندگان بر برگزاری به موقع انتخابات پارلمانی نیز تاکید ورزیدند.
صدیق احمد عثمانی معاون اول مجلس گفت: « بحث امروز این نیست که ما خواستار تعویق انتخابات پارلمانی باشیم، از همین حالا تاکید می کنم، ما خواهان برگزاری انتخابات به وقت و زمانش هستیم، حکومت باید آمادگی داشته باشد».
این در حالی است که انتخابات ریاست جمهوری نسبت عدم مدیریت درست به بحران کشیده شد و حدود ۶ ماه طول کشید و آگاهان این انتخابات را طولانی ترین و بد نام ترین انتخابات در سطح جهان خواندند.
همچنین انتخابات گذشته سرنوشت سیاسی کشور را رقم نزد و دو نامزد بر اساس یک تفاهم سیاسی بر مبنای تقسیم مساویانه قدرت، حکومت وحدت ملی تشکیل دادند.
هرچند، اصلاح نظام انتخاباتی از توافقات سیاسی حکومت وحدت ملی است؛ اما تا هنوز گام های عملی در زمینه برداشته نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.