وزارت مالیه افغانستان: عواید داخلی ۶ میلیارد افغانی افزایش یافته است

گزارشگر:14 عقرب 1393 - ۱۶ عقرب ۱۳۹۳

mnandegar-3وزارت مالیه افغانستان می‌گوید که با آغاز کار حکومت جدید و امضای قرارداد امنیتی و دفاعی با امریکا، عواید داخلی کشور نیز افزایش یافته است.
عبدالقادر جیلانی سخنگوی این وزارت روز سه شنبه گفت که تأخیر در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، عواید داخلی کشور را به شدت متاثر ساخته و برای پرکردن این خلا، حد اقل به سه سال نیاز است.
آقای جیلانی به رادیو آزادی گفته است که در حال حاضر عواید داخلی کشور به ۹ میلیارد افغانی رسیده است در حالی‌که این رقم در حین جنجال‌های انتخابات ریاست جمهوری سه میلیارد بود.
او گفت: در ربع سوم هدف تعیین شده ما یازده میلیارد افغانی بود که در اویل ما توانستیم سه میلیارد افغانی را جمع آوری کنیم. درآمدهای ما روبه افزایش است؛ اما از هدف خود بیست تا بیست و پنج فیصد عقب ماندیم، ولی بازهم یک چیز قابل اطمینان است که ما توانستیم چیزی درحدود شش میلیارد افغانی را جمع‌آوری کنیم. در ربع اخیر عواید ما افزایش پیدا می‌کند به خاطری که شرکت‌ها حسابات خود را تصفیه می‌کنند و جوازها تمدید می‌شود. «
پیش ازاین وزارت مالیه افغانستان گفته بود که طولانی‌شدن پروسه انتخابات و مشکلات ناشی از آن سبب شده تا بیست و یک میلیارد افغانی در بودجه انکشافی این کشور کاهش آید.
با این همه، برخی از آگاهان مسایل اقتصادی می‌گویند هرگاه حکومت جدید اراده قوی، درجهت مبارزه علیه فساد اداری داشته باشد تاثیرات خیلی مثبت درکوتاه مدت بالای اقتصاد این کشورخواهد داشت.
سیف الدین سیحون یکتن از این آگاهان گفت که حکومت در گام نخست باید، مبارزه علیه فساد اداری را در ارگان‌هایی که مسوولیت جمع آوری عواید را دارند آغاز نماید.
او گفت: متاسفانه بنابر موجودیت فساد گسترده برخی از عواید و مدارک درآمدی به حساب مالی دولتی وارد نمی‌شود. نامرکزی بودن گمرکات، حیف ومیل دارای‌های توسط عناصرزورگوی در محلات و……. منابع دیگری که در افغانستان هدر رفته درحدود صدها معدن خورد وکوچک توسط نهادهای دولتی قرارداد شده ، برخی ازاعضای پارلمان و عناصردستگاه حاکم که اینها درحقیقت ازدارای های مردم غارت می‌کنند . «
حکومت افغانستان به منظورجلوگیری ازکسربودجه انکشافی، خواهان ۵۳۷ میلیون دالرکمک ازسوی جامعه جهانی شده. است
درهمین حال، سخنگوی وزارت مالیه شایعاتی را مبنی براینکه حکومت افغانستان، توانایی پرداخت معاشات کارمندان دولتی را ندارد رد می‌کند.
آقای جیلانی می‌گوید که حکومت افغانستان تا پایان سال در این راستا، هیچ مشکلی نخواهد داشت و با ارایه طرحی جدید که بودجه برای سه سال درنظرگرفته می‌شود مشکلات بودجه انکشافی حل خواهد شد.
درحال حاضر بودجه ملی افغانستان به ۴۲۸ میلیارد افغانی میرسد که ازآن جمله ۲۷۵ میلیارد بودجه عادی و ۱۴۸ میلیارد آن بودجه انکشافی می‌باشد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.