نگـاهـی بـــه عـوامـلِ چُملکیِ پوست

گزارشگر:28 عقرب 1393 - ۲۷ عقرب ۱۳۹۳

بخش نخست

mnandegar-3چملک شدن پوست، دو علتِ اصلی و چند علتِ فرعی دارد؛ مهم‌ترین علت اصلی این اتفاق، افزایش سن است. با افزایش سن، کلاژن و الاستینِ موجود در لایۀ درمِ پوست به دلیل طبیعتی که دارند، به‌تدریج کاهش پیدا می‌کنند و پوست از حالت طبیعی و شادِ خود خارج می‌شود.
با از بین رفتن کلاژن، حجم پوست از زیر کم می‌شود و در نتیجه در سطح چملک می‌شود. به همین دلیل متخصصان پوست برای رفع این مشکل، از تزریق ژل استفاده می‌کنند. ژل، جایگزین کلاژن از بین رفته می‌شود تا فُرم اولیه را به پوست برگرداند و چملکی‌ها را از بین ببرد. اما چون ژل‌ها ساخته‌گی و صنعتی هستند، پایداری زیادی ندارند و تزریق آن‌ها باید بعد از یک سال تکرار شود.
الاستین نیز با گذشت زمان و به‌خصوص در اثر تأثیر نیروی جاذبۀ زمین، به‌تدریج حالت کِش‌سانی خود را از دست می‌دهد. حتماً دقت کرده‌اید که وقتی راه می‌روید، پوست صورت‌تان حالت افتاده و وقتی دراز می‌کشید، حالت صاف‌تری دارد و چملکی‌هایش کمتر به نظر می‌رسد؛ زیرا وقتی ایستاده یا نشسته‌اید، نیروی جاذبۀ زمین پوست‌تان را به سمت پایین می‌کشد. حال در نظر بگیرید در اثر افزایش سن، کلاژن پوست کاهش یافته و الاستیسیته یا خاصیت کش‌سانی آن به‌هم خورده است. در چنین شرایطی، نیروی جاذبۀ زمین پوستِ شُل‌شده را با قدرت بیشتری به سمت پایین می‌کشد و درنتیجه فرد غبغب می‌آورد یا پوست کنار صورتش آویزان می‌شود. بنابراین کاهش کلاژن و الاستیسیتۀ پوست همراه نیروی جاذبۀ زمین، دو عامل موثری هستند که باعث پیری و افتاده‌گی پوست می‌شوند. در کنار این‌ها، عوامل دیگری نیز می‌توانند روند پیری پوست را تشدید کنند که در ادامه به آن‌ها ‌می‌پردازیم.

نور خورشید و آسیب به پوست‌های روشن:
نور خورشید به‌خصوص نور UVB در برخورد با پوست، باعث افزایش شکننده‌گی کلاژن ها می‌شود. به همین دلیل هم تأکید همیشگی متخصصان پوست، استفادۀ مناسب از کریم‌های ضدآفتاب است. جالب است بدانید افرادی که پوست تیره‌یی دارند، در مقابل نور خورشید مقاوم‌تر هستند و چملک دیرتر در پوست آن‌ها ظاهر می‌شود.

زنده‌گی در مناطق صنعتی و ورود آلوده‌گی به پوست:
تماس مداوم با مواد شیمیایی و آلاینده‌ها باعث ورود آن‌ها به داخل پوست می‌شود و فعل و انفعالاتی در آن ایجاد می‌کنند که در نتیجه باعث شکسته شدن بیشترِ کلاژن‌ها و الاستین و تسریع پیرپوستی می‌شوند.

لوازم آرایش و ترکیبات شیمیایی:
برای آن‌که مواد آرایشی، مانده‌گاری بیشتری روی پوست داشته باشند یا جذابیت بیشتری ایجاد کنند و بوی مطبوعی داشته باشند، حاوی ترکیب‌های شیمیاییِ فراوانی هستند که اثر آن‌ها تقریباً مشابه اثر آلاینده‌ها و مواد شیمیایی است و باعث پیرپوستی می‌شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.