دسـتور مخـفیانۀ اوبـامـا- نیروهای امریکایی می‎مانند؛ عملیات‎ برضد طالبان افزایش می‌یابد

گزارشگر:2 قوس 1393 - ۰۱ قوس ۱۳۹۳

رییس جمهوری امریکا اخیرا با امضای دستوری محرمانه حکم گسترش نقش جنگی مستقیم نیروهای این کشور در افغانستان را در سراسر سال ۲۰۱۵ صادر کرد.
به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا این حکم را چند هفته قبل امضا کرد و طی آن نیروهای امریکایی اجازه تداوم فعالیت ضربتی را برای مقابله با طالبان و سایر شبه نظامیانی که تهدید مستقیم mnandegar-3علیه دولت افغانستان یا پرسنل امریکایی در افغانستان محسوب می‌شوند، دارند. همچنین بر اساس این حکم جنگنده‌ها، بمب افکن‌ها و پهپادهای ارتش امریکا قادر خواهند بود تا به نیروی زمینی امریکا برای مقابله با طالبان کمک کنند.
براساس این حکم امضا شده، سربازان نیروی زمینی ارتش امریکا احتمالا در ماموریت‌ها به نیروی زمینی ارتش افغانستان می‌پیوندند و حملات هوایی برای پشتیبانی سربازان نیروی زمینی صورت می‌گیرد.
در صورتی که صحت این ادعا اثبات شود، نشانگر گسترش فعالیت نظامی امریکا در افغانستان در سال ۲۰۱۵ خواهد بود چرا که نیروهای امریکایی و ناتو در پایان سال جاری میلادی افغانستان را ترک می‌کنند.
پیشتر اوباما اعلام کرده بود که سربازان امریکایی بیش از این دیگر در عملیات ضربتی در سال جدید میلادی شرکت نخواهند کرد و گفته بود که سربازان امریکایی تنها نقش تعلیم دهنده نیروهای افغان را دارند.
ارتش امریکا به بیان این مساله پرداخته که گسترش عملیات ضربتی به این کشور اجازه می‌دهد تا بر طالبان و سایر گروه‌های شبه نظامی فشار وارد آورد و مانع از انجام حملات بیشتر آن‌ها علیه مواضع دولت کابل و امریکا شود.
در عوض مشاوران غیرنظامی اوباما گفتند که نقش ضربتی سربازان امریکایی باید به انجام ماموریت‌های مقابله با تروریسم علیه القاعده محدود شود.
یکی از مقام‌های دولت واشنگتن این حکم دولتی را یک پیروزی برای ارتش امریکا توصیف کرد در حالی که یکی دیگر گفت: واشنگتن نباید به انجام ماموریت‌های خصمانه علیه طالبان در سال آتی میلادی دست بزند.
این تغییر موضع واشنگتن در حالی صورت گرفته که بسیاری بر این عقیده‌اند خروج نیروهای امریکایی از عراق بسیار زود بود و همین امر باعث گسترش فعالیت گروه داعش در این کشور شده است.
در همین حال، اشرف غنی احمدزی، رییس جمهوری جدید افغانستان موضعی نرم که در قبال حضور نیروهای امریکایی در افغانستان دارد و مکرراً از امریکا خواسته تا نیروهایش را در سال ۲۰۱۵ در این کشور باقی بگذارد.
وی همچنین محدودیت حملات هوایی امریکا و حملات مشترک با نیروهای افغان را که توسط حامد کرزی، رییس جمهوری سابق افغانستان وضع شده بود، لغو کرد.
با این حال، یک مقام ارشد نظامی افغانستان اخیراً به جمعی از خبرنگاران در کابل گفت که اشرف غنی احمدزی خطوط آنها را در جنگ علیه طالبان مشخص کرده است. به گفتۀ او، آنها در سردرگمی به سر می‎بردند، چون پیش از این تعریف لازم از دوست و دشمن وجود نداشت.
با این حال تعداد سربازان امریکایی که در سراسر ۲۰۱۵ در افغانستان باقی می‌مانند، تغییر نکرده و همان ۹۸۰۰ سرباز هستند و تا پایان سال آتی میلادی نیز این تعداد به نصف کاهش خواهد یافت.
در پایان ۲۰۱۶ مابقی سربازان امریکایی نیز قرار است افغانستان را ترک کنند و به حضور نظامی در افغانستان خاتمه دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.