پـروستـات و چـه‌گـونه‌گی حفـظ سـلامت آن

گزارشگر:3 قوس 1393 - ۰۲ قوس ۱۳۹۳

بخش نخست

mnandegar-3غدۀ پروستات چیست؟
پروستات، بخشی از عضو جنسیِ مردهاست که به شکل و اندازۀ تقریبی یک چهارمغز، زیر مثانه قرار گرفته و مجرای خروجی آن را احاطه کرده است.
نقش پروستات چیست؟
نقش پروستات تولید مایع و روان کردنِ حرکتِ اسپرماتوزوئیدها به خارج است.
چرا انجام آزمایش پروستات، ضرورتی حیاتی دارد؟
چون عوارض بیماری‌های پروستات، دردناک و رنج‌آور است و با تشخیص به‌موقع، نتیجۀ درمان موفقیت‌آمیزتر خواهد بود.
بیماری‌های پروستات کدام‌اند؟
مشکل عمدۀ پروستات، رشد نامتناسب (هیپرپلازی خوش‌خیم) آن است که از ۴٠ ساله‌گی شروع به پیشرفت می‌کند و ممکن است در سنین ۶٠ تا ٧٠ ساله‌گی به بزرگی یک مالته برسد. تقریباً نیمی از مردان در دهۀ هفتادساله‌گی عمر خود، گرفتار هیپرپلازی پروستات می‌شوند. علت بروز این بیماری به‌درستی مشخص نشده است، ولی تغییرات هورمونی یکی از عوامل موثر محسوب می‌شود.
هیپرپلازی پروستات خطر جانی ندارد و از نظر فعالیت جنسی نیز مشکلی به‌وجود نمی‌آورد. ولی کلاً بیماری مزاحمی است مشکلات ادراری آن مانند احساس فشار در دفع و تخلیۀ ادرار، قطع و وصل دردناکِ آن در حین تخلیه و هم‌چنین تکرر ادرار به‌خصوص شب‌ها از عوارض عمدۀ آن است. تشدید این عوارض، گاهی منجر به انسداد مجرای ادرار می‌شود که بیمار را اجباراً روانۀ شفاخانه می‌کند. اما درمان هیپرپلازی پروستات، با دارو و یا عمل جراحی امکان‌پذیر می‌باشد.
دومین بیماری، التهاب حاد و مزمن پروستات است که در هر سنی از دوران بلوغ به بعد اتفاق می‌افتد. نوع حاد التهاب، اکثراً به علت آلوده‌گی میکروبی به‌طور ناگهانی و با شدت بروز می‌کند. بیماری با تب و لرزو احساس سرماخورده‌گی شروع شده و عوارضی شبیه هیپرپلازی پروستات دارد. بیمار از سوزش دفع و تکرر ادرار و هم‌چنین درد کمر و فشار بین ران‌ها و اطراف بیضه‌ها شکایت دارد. این عارضه با کشت ادرار و تعیین و تجویز آنتی بیوتیک به سهولت درمان‌پذیر می‌باشد. التهاب پروستات گاهی به علل نامشخص با عوارضی ضعیف‌تر برگشت کرده و مزمن می‌شود. در این حالت کشت ادرار غالباً منفی است، ولی افزایش گلبول‌های سفید در ادرار، وجود التهاب را تأیید می‌کند. التهاب مزمن، به‌ساده‌گی التهاب حاد درمان‌پذیر نمی‌باشد.
سرطان پروستات، شایع‌ترین نوع سرطان در مردان بالای ۵٠ سال است. معروفیت این نوع سرطان نسبت به سایر سرطان‌ها، نه به علت خطرناک بودن آن است، بلکه وجود روش‌های تشخیصی و امکان پیش‌گیری موفقیت‌آمیز آن، دلیل بر شهرت بیماری می‌باشد. سرطان پروستات اکثراً کُندرشد هستند و تا ده‌ها سال می‌توانند در داخل غده بدون بروز علایمی باقی بمانند. طبق آمار تهیه شده در امریکا حدود ١۶ درصد مردان در طول عمر خود با نوعی از سرطان کندرشد یا تندرشد روبه‌رو می‌شوند. حدود نیمی از آن‌ها بدون عارضه به زنده‌گی ادامه می‌دهند. ولی نیم دیگر گرفتار عوارض آن می‌شوند که از این تعداد تنها ٣ نفر جان می‌بازند.
علایم اولیۀ سرطان پروستات در مرحلۀ داخل غده‌یی که هنوز پیشرفت نکرده، شبیه هیپرپلازی و شامل تکرر ادرار و قطع و وصلِ جریان ادرار در موقع تخلیه می‌باشد.
سرطان پروستات چه کسانی را تهدید می‌کند؟
مردان مُسن بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. طبق آمار موجود، احتمال بروز سرطان در سنین زیر ۵٠ سال، حدود ٧% است. در حالی که در دهۀ ٧٠ ساله‌گی به ٧۵% می‌رسد. افراد با زمینۀ ارثی، دومین گروهی هستند که در معرض ابتلا می‌باشند. کسانی که ٢ تا ٣ نفر از بسته‌گان نسبی و نزدیکِ آن‌ها سرطان پروستات داشته‌اند، ١٠ برابر بیشتر از سایرین با خطر بیماری روبه‌رو می‌شوند. در گزارش‌هایی که منتشر شده است، به نظر می‌رسد که روش زنده‌گی و رژیم غدایی نامناسب نیز از عوامل موثر در بروز سرطان باشد.

منبع: تفاهــم‌نیوز

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.