رییس تذکره‌های برقی وزارت داخله: منتظر قـانـون و دستـور رییس‏جمـهور هستـیم

گزارشگر:ناجیه نوری/ 3 قوس 1393 - ۰۲ قوس ۱۳۹۳

رییس توزیع شناسنامه‌های برقی وزارت امور داخله می‎گوید که به دلیل توشیح نشدن قانون توزیع تذکره‎های برقی، آن‎ها تا اکنون پروسۀ توزیع شناسنامه‌ها‎ را آغاز نکرده‌اند.
به گفتۀ او، آماده‎گی‎های لازم جهت توزیع تذکرۀ الکترونیک وجود دارد و فقط منتظر دستور رییس‎‏جمهوری در این باره هستند.
این درحالی است که اخیراً مشاور حقوقی رییس‎جمهور گفت که تا یک هفتۀ دیگر فرمان توزیع شناسنامه‎های برقی صادر خواهد شد. mnandegar-3
در این حال، شماری از نماینده‎گان مجلس می‌گویند، رییس‌جمهور غنی در دیداری که با ما داشتند، اطمینان دادند که این قانون را مطابق فیصله شورای ملی توشیح می‌کند و اولین کسی‌که این تذکره را دریافت خواهد کرد خود وی است.
مسوولان توزیع شناسنامه‌های برقی می‌گویند، مشخصات این تذکره‌ها مطابق به قانونی که توسط هر دو مجلس به تصویب رسیده است، خواهد بود.
به گفتۀ آنان، عمده‌ترین چالش فرا راه توزیع این تذکره‌ها در اختیار نداشتن قانون تذکره‌های برقی است، اما آماده‌گی لازم برای توزیع این تذکره‌ها از جانب ما وجود دارد و هر زمانی‌که هدایت داده شود، ما اقدام می‌کنیم.
تلاش‌ برای توزیع تذکرۀ برقی سه سال پیش آغاز شد، اما بنابر دلایلی وزارت‌های داخله و مخابرات و تکنالوژی معلوماتی نتوانستند روند عملی توزیع تذکره برقی را آغاز کنند.
با این حال، گفته‌هایی نیز وجود دارد که برخی‌ها در تلاش اند تا به جای کلمه افغانستان، کلمه افغان در این تذکره‌ها گنجانیده شود.
اما داکتر محی‌الدین مهدی عضو مجلس نماینده‎گان می‌گوید، در تذکرهای برقی کلمه افغان ذکر نخواهد شد، یعنی تعلق ملیت در این تذکره‌ها وجود نخواهد داشت.
به باور این نماینده مجلس، اگرکلمه افغان روی تذکره‌های برقی نوشته شود، بدون شک این اقدام مخالف فیصله شورای ملی است، زیرا مطابق به قانونی که توسط هردو مجلس به تصویب رسیده، فقط دربالای تذکره کلمه افغانستان نوشته خواهد شد.
داکتر مهدی، دلیل عدم توشیح این قانون توسط حامد کرزی را نوشته نشدن کلمه افغان دانسته گفت، مطابق قانونی که به تصویب هردو مجلس رسیده، نباید کلمه افغان ذکر شود، بنابر همین دلیل حامد کرزی از توشیح این قانون خودداری کرد.
وی تصریح کرد، ولی زمانی‌که یک قانون توسط هردو مجلس به تصویب می‌رسد، اما رییس‌جمهور آن را توشیح نمی‌کند، پس از ۱۵ روز به طور خودکار به قانون تبدیل ‌شد و مرعی‌الاجرا می‌باشد.
این عضو مجلس می‌گوید، رییس‌جمهور غنی در دیداری که با ما داشتند، اطمینان دادند که این قانون را مطابق فیصله‌یی که شورا انجام داده توشیح می‌کند و اولین کسیکه این تذکره را دریافت خواهد کرد خود وی خواهد بود.
وی می‌گوید، اما با آن هم اگر خلاف این قانون کلمه افغان در این تذکره‌ها ذکر شود، دراین صورت اکثریت شخصیت‌های سرشناس و نماینده‎گان مردم که این مساله را خط قرمز خوانده اند، اقدام خواهند کرد و اکثریت مردم هم حاضر به گرفتن این تذکره‌ها نخواهند شد.
به گفتۀ او، دراصل فایل که نزد وزارت داخله و مخابرات محفوظ خواهد بود، اسم قومیت ذکره خواهد شد؛ ولی در روی تذکره اسم قومیت وجود نخواهد داشت، هرچند نظر ما این بود که در این تذکره‌ها به جای قومیت زبان مادری ذکر شود؛ اما این پیشنهاد پذیرفته نشد.
در این حال، همایون محتاط رییس توزیع شناسنامه‌های برقی می‌گوید، مشخصات این تذکره مطابق به قانونی که توسط پارلمان به تصویب رسیده است، توزیع خواهد شد.
محتاط افزود، درج ملیت و زبان مادری در چیپ وجود خواهد داشت، ولی مطابق به قانونی که به تصویب رسیده، کلمه افغان در این تذکره‌ها درج نخواهد شد.
به گفتۀ وی، برنامه اول، توزیع این تذکره‌ها در کل افغانستان ۵ الی ۷ سال بود؛ اما بسته‌گی به شرایط امنیتی و ارگان‌های دیگر دارد که ممکن است این مدت زمان کم و یا زیاد شود.
او، عمده‌ترین چالش فرا راه توزیع این تذکره‌ها را در اختیار نداشتن قانون تذکره‌های برقی عنوان کرده گفت، در حال حاضر قانون این تذکره‌ها در دسترس ما قرار ندارد.
رییس توزیع شناسنامه‌های برقی همچنان گفت، آماده‌گی لازم برای توزیع این تذکره‌ها از جانب ما وجود دارد و هر زمانیکه هدایت داده شود، ما اقدام خواهیم کرد.
محتاط، مکان نگهدار اطلاعات تذکره‌های برقی را وزارت مخابرات افغانستان عنوان کرده گفت، در وزارت مخابرات یک بخش مجزا برای تذکره‌های الکترونیکی ایجاد شده که تمامی معلومات در آن‌جا نگهداری می‌گردد.
ولی گفته‌هایی وجود دارد که معلومات مربوط دیتابس تذکره‌های الکترونیکی در بیرون از افغانستان و احتمالاً در یکی از کشور‌های اروپایی نگهداری خواهد شد.
قرار بود توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی از اول حمل سال۱۳۹۲ آغاز و به ۱۴ میلیون نفر در سراسرافغانستان شناسنامه‌های الکترونیکی توزیع شود؛ اما به دلیل تصویب نشدن قانون احصاییه، عدم تصویب این قانون در پارلمان و سپس عدم توشیح این قانون توسط حامد کرزی و تنش‌های انتخاباتی، روند توزیع آن متوقف شد و تا هنوز مشخص نیست که چه زمانی توزیع این تذکره‌ها آغاز خواهد شد.
تصویر چشم، اثر انگشت و قومیت از جمله مواردی هستند که در شناسنامه‌های الکترونیکی ثبت نمی‌شوند؛ اما در مرکز اطلاعات وزارت داخله ثبت می‌شوند.
گفتنی است که این شناسنامه‌ها به دو زبان فارسی و پشتو چاپ خواهد شد و در پشت آن تمام مشخصات به زبان انگلیسی نیز نوشته می‌شود.
پس از نشر مقاله‎یی در روزنامۀ ماندگار در خصوص مشکلات جدیی‎که در ریاست ثبت احوال نفوس وزارت داخله وجود دارد، رییس‎جمهور غنی در تماس با مسوولان این روزنامه وعده سپرد که تا یک هفتۀ دیگر روند توزیع شناسنامه‎های برقی آغاز خواهد شد.
بیشتر از دوهفته از این وعدۀ رییس‎جمهور می‎گذرد، اما تا اکنون فرمان توزیع شناسنامه‎های برقی صادر نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.