بازداشت ده مأمور امنیتی به اتهام دست‌داشتن در ترور ارسلا جمال

- ۰۸ عقرب ۱۳۹۲

بازداشت شماری از مأموران امنیت ملی در پیوند به قتل ارسلا جمال والی فقید ولایت لوگر، نگرانی‎ها مبنی بر نفوذ مخالفان مسلح دولت در صفوف نیروهای امنیتی کشور را بیشتر کرده است.
مقام‌های محلی لوگر گفته‎اند که حدود ده کارمند ادارۀ امنیت ملی این ولایت را به اتهام دست داشتن در قتل والی پیشین لوگر بازداشت کرده‌اند.
ارسلا جمال والی پیشین لوگر هنگام سخنرانی پس از نماز عید قربان در انفجار بمبی در مسجد جامع شهر پل علم، مرکز ولایت لوگر کشته شد. دولت افغانستان مدعی است که بمب میان نسخۀ قرآن در میز خطابه مسجد کار گذاشته شده بود.mandegar
محمدهاشم فیضی، سرپرست ولایت لوگر گفته که یکی از مدیران ادارۀ امنیت ملی و فرمانده گروهی ظاهراً خودجوش، که علیه گروه طالبان اقدام مسلحانه کرده، نیز در میان بازداشت شده‌ها هستند.
پیش از این شماری از کارمندان پایین رتبه اداره حج و اوقاف ولایت لوگر نیز از سوی امنیت ملی بازداشت شده‌اند.
یک هفته پیش عمر داوودزی وزیر داخله در سفری به ولایت لوگر، رویداد ترور آقای جمال را بررسی کرد و به دنبال آن در پارلمان به نمایندگان گفت که مسئولان امنیتی در تامین امنیت والی پیشین لوگر «سهل‎انگاری» کرده‌اند.
مقام‌های امنیتی گفته اند که در ترور والی لوگر بمب در بین نسخۀ قرآن جاسازی شده بود
ترور ارسلا جمال در محافل سیاسی و رسانه‌یی افغانستان بازتاب گسترده‎یی داشت و انتقادهایی را هم نسبت به نهادهای امنیتی و مراجع مذهبی برانگیخت.
بخش عمدۀ انتقادها علیه نیروهای امنیتی این بود که چرا نتوانسته‎اند از ترور او جلوگیری کنند. همچنین از مراجع مذهبی و به ویژه شورای علمای انتقاد شد که چرا به این رویداد واکنش نشان نداده است.
منتقدان گفتند که عاملان قتل ارسلا جمال با بمبگذاری در بین نسخه قرآن در داخل مسجد و در یک مراسم مذهبی، به مقدسات اسلامی اهانت کرده‎اند و این امر باید از سوی مراجع مذهبی محکوم شود.
به دنبال این انتقادها، اعضای شورای علما در دیداری با حامد کرزی رییس جمهوری، بمبگذاری در مسجد و سوء استفاده از قرآن در بمبگذاری به هدف قتل افراد را « ناروا و حرام» دانستند.
ترور والی لوگر در روز عید قربان انتقادهای تند مردم، حکومت و شورای ملی را در پی داشت. مردم نیروهای امنیتی را متهم به «بی‌کفایتی و بی‎مسوولیتی» در این باره کردند.
این درحالی است که پیشتر شماری از آگاهان از رخنۀ نیروهای مخالف مسلح دولت در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان، ابراز نگرانی کرده بودند.
مردم از حکومت می‌پرسند وقتی مسوول ارشد حکومت محلی از گزند حملات مخالفان مسلح و نیروهای نفوذی آن‎ها مصون نیست، پس آن‎ها چگونه می‎تواند احساس مصونیت و امنیت کنند؟
شاید از یکی مشکلات نیروهای امنیتی افغانستان در کل و به ویژه نیروهای استخباراتی(اطلاعاتی)، نداشتن امکانات و تجهیزات لازم باشد؛ اما با وجود هزینه‎‏هایی‌که در چچند سال گذشته در این زمینه صورت گرفته، دیگر این مسأله نمی‎تواند به عنوان یک بهانه مطرح باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.