داوود اوغلو: برابری جنسیتی به افزایش خودکشی منجر می‌شود

گزارشگر:یک شنبه 16 قوس 1393 - ۱۵ قوس ۱۳۹۳

mnandegar-3نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید، برابری جنسیتی در کشورهای توسعه یافته به نرخ بالای خودکشی منجر می‌شود چراکه این برابری مکانیکی و ابزاری است که آغازگر تخریب روابط مکمل در زند‌ه‌گی می‌شود.
به نوشته روزنامه حریت،‌احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در جریان نشستی که توسط شاخه زنان حزب حاکم عدالت و توسعه تشکیل شده بود، گفت: چرا از یکسو تولید ناخالص ملی در اکثر کشورهای توسعه یافته مانند کشورهای اسکاندیناوی و سایر کشورها در بالاترین سطح است. از سوی دیگر نیز میزان خودکشی‌ها هم بالاست؟
نخست‌وزیر ترکیه همچنین بر اهمیت نقش مادری تاکید کرد و دولتش را قهرمان این زمینه خواند و به مساله خشونت علیه زنان اشاره کرد و گفت: هرکس که علیه زنان دست به خشونت می‌زند به واقع ضعف و بدنامی خود را نشان می‌دهد. خشونت علیه زنان فرقی نمی‌کند که به چه صورت باشد خواه درون یک خانواده باشد؛ شکل سیلی یک پدر به صورت دخترش یا به شکل دیگر، چون دردی عمیق اثر خود را در قلب این کودکان بر جای گذارد. هر نوع خشونت علیه زنان، تهاجمی مستقیم علیه صداقت و شرافت انسانی است و مقابله با چنین خشونت و تهاجمی ماموریت همگی ماست.
داوود اوغلو با اشاره به این مساله که اززمان روی کار آمدن حزب حاکم عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۲، پیشرفت‌هایی در زمینه حضور زنان در پارلمان ترکیه دیده شده، گفت: ۱۴٫۵ درصد از نمایندگان حزب در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۱ را زنان تشکیل می‌دهند. ما به دنبال افزایش این تعداد به ۲۵ درصد در زمان کوتاه هستیم.
ترکیه درشاخص شکاف جنسیتی ۲۰۱۳ درنشست جهانی اقتصاد از بین ۱۳۶ کشور در مقام ۱۲۰ قرار داشت که ۱۵ پله از ۲۰۰۶ پایین‌تر است. همچنین در گزارش ۲۰۱۱ سازمان ملل میزان خشونت خانگی در ترکیه دو برابر آمریکا و ۱۰ برابر کشورهای اروپایی بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.