مجلس نماینده‏‎گان: حکومت به تعهدش در راستای اصلاح کمیسیون‎های انتخاباتی عمل کند

گزارشگر:سه شنبه 2 جدی 1393 - ۰۱ جدی ۱۳۹۳

mnandegar-3مجلس نماینده‏‎گان در واکنش به اظهارات رییس کمیسیون انتخابات گفت که یوسف نورستانی از قانون بی‎خبر است و این مجلس می‎تواند قانون تشکیل و صلاحیت‎های کمیسیون انتخابات را تعدیل نماید.
عرفان الله عرفان معاون دبیر مجلس روز دوشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که در قانون اساسی کشور از قانون انتخابات نام برده شده، نه آن‌که قانون وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون ضمیمه ماده یکصد و نهم گردد.
آقای عرفان همچنان از حکومت می‌خواهد که به تعهداتش در راستای آوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی عمل نماید.
این عضو هیأت اداری مجلس گفت: «این از جمله صلاحیت‌های مجلس نماینده‎گان و شورای ملی است که در سایر قوانین می‌توانند تعدیلات وارد کنند، ولی چیزی که مستثنی شده در قانون اساسی، تنها قانون انتخابات است که مجلس نماینده‎گان در سال اخیر کاری خود نمی‌تواند در قانون انتخابات، تعدیل و یا تغییر ایجاد کند؛ اما در سایر قوانین که از جمله قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی است جداً در آن صلاحیت داریم و انشالله در مطابقت با قانون روی این موضوع بحث خواهیم کرد.»
در ماده یکصد و نهم قانون اساسی آمده است که پیشنهاد تعدیل قانون انتخابات در یک سال اخیر دوره تقنینی در فهرست کار شورای ملی داخل شده نمی‌تواند.
اعضای مجلس نماینده‎گان افغانستان، روز شنبه هفته روان بر آوردن تعدیلات در قانون تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون انتخابات با هم به توافق رسیدند.
اما یوسف نورستانی رییس کمیسیون انتخابات روز یکشنبه در یک نشست خبری گفت که مجلس نماینده‎گان نمی‌تواند قانون وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی را تعدیل کند .
در عین حال شماری از اعضای مجلس نماینده‎گان می‌گویند، اگر کمیسیون انتخابات براساس ماده یکصد و نهم قانون اساسی استدلال می‌کند، این ماده در مورد قانون انتخابات اختصاص یافته نه آن‌که قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت هم در آن جا داده شود.
این وکیلان می‌گویند که در مورد وظایف و صلاحیت‌ها به گونۀ واضح آمده است که شورای ملی می‌تواند قانون وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون انتخابات را تعدیل نماید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.