فرمانده نیروهای زمینی ارتش به شورای ملی: امریکا و ناتو را زیر فشار قرار دهید

گزارشگر:چهار شنیه 3 جدی 1393 - ۰۲ جدی ۱۳۹۳

mnandegar-3مجلس سنا، مسوولین امنیتی را در پیوند به تشدید نا آرامی‌های اخیر در کشور به ویژه در شهر کابل، فرا خواند.
جنرال مرادعلی مراد فرمانده نیروهای زمینی ارتش، اکرام الدین یاور معین امنیتی وزارت داخله و حسام الدین حسام معاون ریاست امنیت ملی افغانستان از سوی مجلس سنا جهت پاسخ‌گویی به سوالات نماینده‌گان در پیوند به افزایش نا آرامی‌های اخیر در کشور به این مجلس فرا خوانده شدند.
چگونگی اکمالات نیروهای امنیتی در خطوط نخست جنگ، وضعیت اوپراتیفی، پلان‌های خنثاسازی برنامه‌های دشمن در مناطق و شهرهای آسیب پذیر و تدابیر پیشگیرانه برای نیروهای امنیتی در شرایط کنونی از سوالاتی بود که از سوی سناتوران مطرح شد.
در همین حال، مقام‌های امنیتی از عدم هماهنگی میان در رده های مختلف نیروهای امنیتی سخن گفته تاکید دارند که تلاش‌ها برای حل این مشکلات ادامه دارد.
جنرال مرادعلی مراد فرمانده نیروهای های زمینی ارتش گفت: « اردوی ملی افغانستان بسیار جوان است و با آنهم در ۱۳ سال گذشته با دادن قربانی های فراوان از کشور دفاع کرده است».
او جنگ افغانستان را ناتمام خواند و افزود که نهادهای امنیتی نیز از توطیه خارجی و داخلی و عدم هماهنگی میان نیروهای امنیتی کشور نگرانی دارند و برای حل این چالش ها تلاش می کنند.
آقای مراد، عدم حمایت هوایی نیروهای امنیتی در میدان نبرد را از چالش‌های اصلی این نیروها عنوان کرد و از اعضای شورای ملی خواست که برای عملی‌شدن تعهدات توافقنامه امنیتی، ناتو و امریکا را زیر فشار قرار دهند.
او در مورد حمله طالبان بر دانگام کنر خاطرنشان کرد: «شب گذشته چند حمله هوایی در دانگام انجام شده که تلفات شدید مخالفین را نیز در پی داشته؛ کماندوها در محل اعزام شده و انشاالله امروز و فردا مشکل دانگام را حل خواهیم کرد».
فرمانده قوتهای زمینی ارتش یادآور شد که نیروهای ارتش ملی در راستای اعاشه، ترفیعات و معاشات هیچ مشکلی ندارند.
اکرام الدین یاور معیین اداری وزارت داخله نیز از نبود استراتیژی، پالیسی و سیستم منظم را از ضعف های اصلی نهادهای امنیتی خواند و از عدم هماهنگی میان این نیروها نیز لب به سخن گشود.
آقای یاور افزود: نسبت موجودیت این مشکلات، هر روزی که مقرر می شود از صفر شروع می کند و پلان های گذشته را نا کار آمد می خواند.
یاور بیان داشت: « اگر در ده سال گذشته هماهنگی میان نیروهای امنیتی وجود می داشت تاهنوز وطن جور شده بود».
او در مورد تامین امنیت شاهراه های کشور خاطرنشان کرد: تا دو سال قبل هیچ پلانی در زمینه وجود نداشت؛ اما در حال حاضر امنیت شاهراه ها از اولویت وزارت داخله است.
معین اداری وزارت داخله در ارتباط به خود سری‌های پولیس محلی در برخی ولایات عنوان داشت: « پولیس محلی در اکثر ولایات که افراد دلسوز و وطن دوست بودند نتیجه خوب و در برخی موارد نتیجه متفاوت داده است؛ اما تلاش برای اصلاح آن ادامه دارد».
حسام الدین حسام معاون ریاست امنیت ملی نیز گفت که شهر کابل در معرض دید دشمن قرار دارد و منسوبین امنیت ملی شب و روز در تلاش خنثا سازی اهداف دشمنان هستند.
مجلس سنا در حالی مسوولان امنیتی را فرا خوانده اند که نهادهای امنیتی تاهنوز توسط سرپرستان اداره می شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.