سخنگوی رییس جمهور پیشین: طالبان از سوی آی‌اس‎آی به کشورها برده و آورده می‎شدند

گزارشگر:یک شنبه 14 جدی 1393 - ۱۳ جدی ۱۳۹۳

mnandegar-3سخنگوی رییس جمهور پیشین افغانستان می‌گوید که سفرهاى طالبان به چین از سوى استخبارات پاکستان تنظیم شده و هدف این سفرها برای پاکستان امتیازگیری از چین و معامله با آن کشور بوده است.
ایمیل فیضی سخنگوی حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان می‌گوید که در جریان سال‌های گذشته طالبان توسط سازمان استخبارات پاکستان به برخی از کشور‌ها برده شده که یک آن‌ها چین بوده است.
آقای فیضی با بیان این مطلب که تاکنون هیچ هیاتی از طالبان به تنهایی به چین تا به حال سفر نکرده اظهار داشت: «همین سفر ماه نومبر و سفر‌های قبلی طالبان به چین از سوی سازمان استخبارات پاکستان تنظیم گردیده بودند و این سفر‌ها تحت رهبری مسوولین استخباراتی پاکستان صورت گرفته است».
به گفته او، حکومت چین همواره حکومت افغانستان (شخص رییس جمهور) را از این سفر‌ها و مذاکرات مطلع ساخته است؛ ولی همیشه شدیداً مخالف مطبوعاتی شدن موضوع این سفر‌ها و مذاکرات بوده است.
سخنگوى پیشین رییس جمهور پیشین بیان کرد: «هدف این سفر‌ها برای پاکستان امتیازگیری از چین و معامله با آن کشور بوده است و برای چین گرفتن تماس و انجام ملاقات‌ها با هیات طالبان به هدف حفظ منافع آن کشور در افغانستان، پاکستان و منطقه بوده است».
حکومت افغانستان و طالبان، تا حال در مورد سفر هیات طالبان به چین چیزى نگفته است.
گفتنی است که روزنامۀ پاکستانى (دی نیوزانترنیشنل) گزارش داده است که یک هیات بلند پایه دفتر قطر طالبان به ریاست قارى دین محمد، در ماه نوامبر به چین سفر نموده و با مقام‌هاى چینى گفتگو کرده است.
این روزنامه نوشته است که تا حال نتایج این سفر افشا نشده است.
یک منبع طالبان که از ذکر نام خود خوددارى نموده، گفته است که این سفر به هدف آگاهى مقام‌هاى چینى از موقف طالبان در قبال برنامه صلح صورت گرفته است.
این در حالى است که محمداشرف غنى رییس جمهور کشور، ماه گذشته به چین سفر نموده و روز پنجشنبه گذشته گفته بود که به همکارى چین طرح هاى تامین صلح در منطقه را ساخته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.