طوفان کم‌سابقه در شمال افغانستان

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 15 عقرب 1395 - ۱۴ عقرب ۱۳۹۵

تندباد کم‌سابقه در شمال افغانستان خساره‌یی برجا نگذاشته است.
محمد عمر محمدی سخنگوی وزارت مبارزه با حوادث و حالت اضطرار در مصاحبه با روزنامه ماندگار می‌گوید: تندباد شدید مملو از خاک و گرد که ساعت ۱۰ بجه با درجه ۴۹ «ناد» دیروز در ولایت بلخ آغاز شد و سپس وارد ولایات کندز، بغلان و تخار شد، خساراتی بر جانگذاشته است.
mandegar-3او گفت که پس از رخ دادن این طوفان در ولایت بلخ، روسای حالت اضطرار برخی ولایات آماده‌گی لازم برای بروز خسارات این تندباد گرفته بودند؛ اما بررسی‌های این ادارات در ولایات نشان می‌دهد که این تند باد خسارات هنگفتی بر‌جا نگذاشته است.
این درحالی است که یک فعال مدنی کندز می‌گوید: در اثر تند بادی که پنجشنبه در این ولایت رخ داد، برق ولایت کندز قطع شده است.
ذبیح الله مجیدی فعال مدنی در ولایت کندز افزود: از اثر این تند باد که توأم با گرد و خاک بود، شاهراه‌ کندز – خان آباد و کندز – بغلان به روی ترافیک بسته شده بود. همچنان، این تند باد باعث مشکلات ترافیکی برای شهروندان کندز نیز شد.
آقای مجیدی بیان کرد که در حال حاضر نیز برق ولایت کندز قطع است و برای افرادی‌که از این تند باد آسیب دیده‌اند تا هنوز کمکی از طرف دولت صورت نگرفته است.
این فعال مدنی بیان کرد که تند باد توأم با گرد و خاک شهر کندز و شش ولسوالی را پوشش داده بود که باعث برهم زدن اوضاع عادی در کندز شد.
در همین حال، یک باشنده پلخمری مرکز ولایت بغلان و می‌گوید که حوالی ساعت ۲ بجه پس از چاشت پنجشنبه این طوفان به شهر پلخمری رسید.
تصاویری‌که در صفحات اجتماعی نشر شده نشان می‌دهد که مردم در سطح شهر خود را به عجله در مناطق امن‌تر می‌رسانند و سپس با رسیدن گرد و خاک هوا کاملاً تاریک می شود.
شدتاین تاریکی به حدی است که حتی چراغ‌های موتر و دکان‌ها در فاصله چند متری قابل دید نیست.
هنوز هیچ نهاد دولتی در باره وقوع این طوفان اطلاع رسانی نکرده و معلوم نیست که مسیر حرکت این گرد و خاک به کدام طرف است.
تا هنوز خبری از تلفات انسانی و یا خسارات مالی این رویداد طبیعی گفته نشده است. در حالی که سخنگوی اداره مبارزه با حوادث می‌گوید که منشا این طوفان با درجه ۶۰ ناد از کشور‌های آسیا میانه نشأت گرفته و در داخل افغانستان به ۴۵ درجه کاهش یافته است.
باشنده‌گان برخی از ولایات شمال می‌گویند که وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در بعضی مناطق خسارات هنگفتی به مردم وارد کرده است. تصاویری‌هم منتشر شده است که نشان می‌دهد سایه‌بان‌های دکان‌ها و خیمه‌های بزرگ که بیشتر برای مناسبت‌ها از آن استفاده می‌شود تخریب شده است.
این طوفان باعث کاهش شدید دید افقی شده است و بیم آن می‌رود که باران شدید هم در راه باشد.
برخی باشنده‌گان ولایات شمالی همدیگر را از وقوع آمدن این طوفان تند با خبر کرده و توصیه کردند که از خانه‌های شان بیرون نشوند.
مسوولان در ولایت بغلان می‌گویند که شماری از دانش آموزان و دانشجویان در صنف‌های درسی‌شان گیر مانده بودند که با کمک پولیس آنها به محل امن‌تر انتقال داده شدند.
در سال‌های اخیر این شدیدترین و کم سابقه ترین طوفان گرد و خاک در شمال افغانستان خوانده شده است.
به دلیل باران کم و وسعت دشت‌ها در افغانستان، بادها خاک و گرد را به طرف شهرها می‌آورد و باعث کاهش دید و حوادث خطرناکی ترافیکی می شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.