در نشست ترکیه مطرح می‌شود واگذاری بخش‌هایی از کشور به طالبان و حزب اسلامی

- ۲۱ قوس ۱۳۹۱

طبق نقشه راهی که پیش از نشست روز سه شنبه میان رهبران افغانستان و پاکستان در ترکیه منتشر شده است، طالبان احتمالا کنترل بخش‌هایی از جنوب و شرق افغانستان را بر عهده خواهد گرفت.
به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، طبق این نقشه راه که به دستور رییس‌جمهور کرزی توسط شورای عالی صلح تنظیم شده است، قرار است گروهی از مخالفان مسلح به کابینه دولت راه یابند.
در این نقشه راه که توسط خبرگزاری مک‌کلاچی منتشر شد و به تایید منابع آگاه به مذاکرات رسید، همچنین قرار است دولت اسلام آباد ایفای نقش واشنگتن برای هماهنگ‌سازی مذاکرات میان شبه نظامیان و دولت افغانستان را در کابل بر عهده بگیرد.
جزئیات این پیشنهاد پیش از نشست دیروز میان حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان و آصف علی زرداری، رییس‌جمهوری پاکستان به میزبانی ترکیه مطرح شده است.
در این نشست همچنان قرار است تنش‌های ایجاد شده پس از ترور رییس امنیت ملی افغانستان که گفته می‌شود برنامه‌ریزی آن در داخل خاک پاکستان صورت گرفته است، حل شود.
این نقشه راه که به «نقشه راه روند صلح ۲۰۱۵» شناخته می‌شود قرار است تا سال ۲۰۱۵ طالبان، حزب اسلامی و سایر گروه‌های مسلح افغانستان دست از حملات مسلحانه بردارند و به احزاب سیاسی رسمی تبدیل شده و در روند سیاسی و شکل‌گیری قانون اساسی کشور و نیز در انتخابات ملی مشارکت داشته باشند.
در ادامه این پیشنهاد آمده است که پس از خروج نیروهای ایساف و ناتو از افغانستان نیروی امنیت ملی افغانستان تنها نیروی مسلح مشروع برای کنترل مسوولیت‌های امنیتی و حمایت از مردم افغانستان خواهند بود.
طبق این طرح همچنین جنگ‌جویان ارشد جزو اعضای کابینه دولت افغانستان و والیان ولایات خواهند شد.
یکی از تحلیلگران سیاسی در پاکستان می‌گوید: هنوز زمان زیادی به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال ۲۰۱۴ و همچنین خروج نیروهای امریکایی باقی مانده است و هنوز اما و اگرهای زیادی باقی است.
دیپلمات‌های غربی و مقام‌ها در کابل اعلام کردند که ظرف شش ماه گذشته شاهد تمایل پاکستان به حفظ و تامین صلح در افغانستان بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.