ایجـاد منطـقۀ غیـرنظامـی؛ راهکـار امـریکا بـرای ترکیـه و کـردهـای سـوریه

- ۲۹ میزان ۱۳۹۸

ماندگار: حملۀ نظامی اخیر ترکیه به کردهای سوریه انتقادها به دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا را که به چراغ سبز نشان دادن به ترکیه متهم شده، افزایش داده است. یکی از منتقدان اصلی دونالد ترامپ که تنها گذاشتن نیروهای کرد سوریه را در مقابل حمله ترکیه به شدت مورد انتقاد قرار داد لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه است که عموماً از وی به عنوان فرد نزدیک به ترامپ یاد می شود.
mandegarاو با فاکس نیوز مصاحبه کرد و از دیدار دوباره با دونالد ترامپ خبر داد که به گفتۀ او، نتیجۀ مهمی هم برای کردها، هم ترکیه و هم امریکا داشته است.
گراهام به فاکس نیوز گفته است: کردها به ما در شکست دادن داعش کمک کردند و ۱۰۰۰۰ سرباز خود را از دست دادند‌‌. کردها بیشترین قسمت مبارزه با داعش را انجام دادند.
او در مورد راه حل جدید امریکا برای جلوگیری از درگیر شدن دوباره کردها و ترکیه بعد از آتش‌بس اخیر افزود: «برای محافظت از ترکیه متحد ناتو، ایجاد منطقه غیرنظامی تحت کنترل نیروهای بین‌المللی در نظر است که نیروهای امریکایی در آن حضور ندارند اما حفاظت آسمان آن با امریکاست. این امر امنیتی بی‌سابقه برای ترکیه و کردهای سوریه به ارمغان می‌آورد.»
گراهام به فاکس نیوز گفته است که ترامپ اقدامات کردهای سوریه را ارج می‌نهد.
گراهام دربارۀ آینده همکاری میان کردهای سوریه و دولت امریکا گفت: من انتظار دارم که به همراهی با شرکای کردمان در شرق سوریه برای اطمینان یافتن از عدم بازگشت داعش ادامه دهیم.
او تاکید کرد که «همراهی با کردهای سوریه به نفع منافع امنیت ملی امریکاست و ما آن را مدیون کردها هستیم.»
سناتور لیندسی گراهام با اشاره به یکی از توییت‌های ترامپ در مورد کنترل نفت گفت: مسألۀ مهم برای من میادین نفتی (سوریه) است. نباید این میادین به دست اسد یا متحدان آن بیفتد. ما با همکاری نیروهای دموکراتیک سوریه می‌توانیم این میادین نفتی را بهینه‌سازی و مدرن کنیم تا آنها از درآمد آن منتفع شوند نه بشار اسد.
او تاکید کرد: «این درآمد می تواند هزینه تعهدات ما را در آینده پوشش دهد.»
لیندسی گراهام ابراز امیدواری کرد که راه حل تاریخی برای حل بحران در سوریه فراهم شود البته به شرطی که به گفته وی، امریکا به درستی با کارت های خود بازی کند.
او گفت: عامل حمله به کردهای سوریه اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه است نه دونالد ترامپ اما امریکا به دنبال ایجاد منطقۀ غیرنظامی در مرز سوریه با ترکیه است.
به رغم انتشار برخی گزارش‌ها درباره خروج نظامیان امریکایی از مناطق شمال و شرقی سوریه، «مارک اسپر» وزیر دفاع امریکا دیروز در جریان سفر به افغانستان، از احتمال باقی ماندن بخش کوچکی از نظامیان این کشور در شمال شرقی سوریه خبر داده است.
به نوشتۀ خبرگزاری رویترز اسپر در مورد گزارش روزنامۀ «نیویورک‌تایمز» درباره احتمال باقی ماندن شماری از نیروهای امریکایی در شمال سوریه، گفته است که این «یکی از گزینه‌های در دست بررسی» است.
این مقام ارشد امریکایی مدعی شده که هدف از حفظ شماری از نظامیان امریکایی در بخش‌هایی از شمال شرق سوریه در نزدیکی میادین نفتی تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) اطمینان یافتن از این موضوع است که این میادین نفتی دست داعش یا دیگران نیافتد.
او گفت البته خروج نظامیان امریکایی از شمال شرقی سوریه در جریان است، اما هنوز تعدادی نیرو در کنار متحدان واشنگتن در نزدیکی میادین نفتی حضور دارند و صحبت‌هایی برای باقی ماندن این نیروها شده است.
پیشتر روزنامۀ نیویورک ‌تایمز به نقل از یک مقام ارشد امریکایی گزارش داده بود که که دونالد ترامپ ظاهراً به طرح جدید پنتاگون برای حفظ گروه کوچکی از نظامیان امریکایی و احتمالاً ۲۰۰ نظامی در شرق سوریه تمایل دارد.
این مقام ارشد پنتاگون که نامش فاش نشده، افزود، دولت امریکا در صدد است این تعداد نظامی را برای مقابله با داعش و جلوگیری از پیشروی ارتش سوریه و نیروهای روس به میدان‌های نفت‌خیز این منطقه در شرق سوریه حفظ کند.
گمانه‌زنی‌ها درباره ادامه حضور نظامیان امریکایی در سوریه در شرایطی مطرح شده که به دنبال تماس تلفنی رؤسای‌جمهور امریکا و ترکیه پیش از عملیات نظامی اخیر آنکارا در سوریه، دونالد ترامپ بارها گفته بود که او درصدد خارج کردن نظامیان امریکایی از سوریه است.
همچنین در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره آغاز روند خروج نظامیان امریکایی از سوریه و انتقال آنها به کشورهایی از قبیل عراق و اردن منتشر شده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.