۴۶درصد مردم: امریکایی‌ها باید بمانند

گزارشگر:شنبه 11 دلو 1393 - ۱۰ دلو ۱۳۹۳

mnandegar-3چهل شش درصد مردم افغانستان، خواهان نقش بیشتر ایالات متحدۀ امریکا و تعهد بیشتر این کشور، نسبت به برنامه‌های از پیش ‌تعیین شده‌اند.
این مطلب در یک همه‌پرسی مشترک که از سوی موسسۀ (Langer Research Assiciate) و مرکز مطالعات اجتماعی و اقتصادی افغانستان صورت گرفته، آمده است.
از ده‌ها هزار نیروی رزمی امریکایی که در افغانستان بودند؛ حدود حدود ۱۳ هزار نظامی آن‌ها برای مشورت‌دهی و آموزشی باقی مانده اند که تا پایان سال جاری میلادی تعداد این عساکر هم کاهش خواهد یافت.
به نوشتۀ روزنامۀ واشنگتن پست، دولت‌مردان افغانستان، در جریان چند هفته‌یی‌که گذشت، وانمود کرده‌اند که انتظار باقی ماندن عساکر و حضور ایالات متحدۀ امریکا را در پایان سال جاری میلادی دارند.

براساس این سروی مشترک که در ماه نومبر سال گذشتۀ میلادی در افغانستان صورت گرفته، صرف ۲۹ درصد پاسخ‌گویان، گفته اند که خواهان باقی ماندن نیروهای کم امریکایی در افغانستان بوده و یا هم خواستار خروج کامل آنها شده اند.
یک سوم پرسش شده‌ها به این عقیده اند که نقش امریکا و جامعۀ جهانی، در امر آموزش نیروهای امنیتی افغانستان خیلی مهم است و از آن حمایت کرده اند.
در این همه پرسی، از هر ده‌تن، شش تن آن‌ها با وصف برخوردها و خشونت‌ها گفته اند که وضعیت امنیتی آن‌ها بد نیست؛ اما از آن زمان تا کنون ممکن است نسبت حملات شورشیان طالب، نگرانی مردم در مورد وضعیت امنیتی بیشتر شده باشد.
بر اساس این همه‌پرسی، ۵۳ درصد پاسخ‌گویان، فکر می‌کنند که در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تقلب صورت گرفته؛ اما حکومت وحدت ملی مورد تایید اکثریت قرار دارد.
سه چهارم مردم به این باوراند که رییس جمهور اشرف غنی و رییس اجرایه‌یی عبدالله عبدلله مشروعیت دارند.
۶۱ درصد به این عقیده اند که افغانستان به راه درست روان است، در حالی‌که این رقم در سال ۲۰۱۳ میلادی ۴۸ درصد بود.
در این همه پرسی، تعدادی زیادی از مردم افغانستان، از کمبود انرژی برق، بیکاری، موجودیت فساد در حکومت و پولیس شکایت کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.