سناتور امریکایی: زندانیان آزاد شده طالبان دوباره به جنگ بر می‎گردند

گزارشگر:شنبه 11 دلو 1393 - ۱۰ دلو ۱۳۹۳

یک سناتور جمهوریخواه امریکا گفت، چند شبه‌نظامی طالبان که چندی پیش در ازای آزادی «بووه برگدال» از زندان گوانتانامو آزاد شده و به قطر منتقل شدند، با اعضای شبکه حقانی که مرتبط با القاعده است ارتباط برقرار کرده اند.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، روز پنجشنبه پنتاگون اعلام کرد که با قطر درباره این پنج زندانی طالبان آزاد شده از گوانتانامو همکاری داشته و mnandegar-3مطمین است با هرگونه تهدیدی که این پنج زندانی ایجاد کنند برخورد خواهد شد.
سناتور لیندسی گراهام، که اخیرا به قطر سفر کرد، اظهار داشت که پیش از این سفر از بابت خروج یکی از این زندانیان از قطر نگران بوده اما گفت که در این سفر مقامات قطر به او اطمینان دادند که هر پنج شبه نظامی طالبان همچنان در این کشور هستند.
قطر ماه می ۲۰۱۴ توانست میانجی توافقی مناقشه برانگیز باشد که بر اساس آن بووه برگدال،‌سرباز امریکایی در اسارت طالبان در ازای آزادی پنج شبه نظامی طالبان از زندان گوانتانامو آزاد شد و این توافق باعث تحسین باراک اوباما رییس جمهوری امریکا از قطر شد.
قطر به اوباما متعهد شد که این پنج زندانی را به مدت یک سال تحت نظر بگیرد و پس از این مدت آنها می توانند خاک قطر را ترک کنند.
لیندسی گراهام به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: این توافق تنها برای یک سال است. ما درهمین جا و با اطمینان کامل می توانیم بگوییم که این شبه نظامیان بار دیگر جنگیدن را از سر خواهند گرفت.
وی خاطر نشان ساخت: برخی شبه نظامیان شبکه حقانی با آنها ملاقات کرده اند و این پنج شبه نظامی طالبان با افرادی در افغانستان در ارتباط هستند.با این حال گراهام که عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای امریکا است گفت که این پنج نفرهمگی در قطر هستند.
وی تصریح کرد: نگران بودم که یکی از آنها خاک قطر را ترک کرده است اما مقامات قطری به من گفتند که آنها هنوز در قطرهستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.