سرمایه‎گذاری ۲٫۵ میلیارد دالری در عرصۀ مخابرات در افغانستان

گزارشگر:دو شنبه 13 دلو 1393 - ۱۲ دلو ۱۳۹۳

سخنگوی وزارت مخابرات گفت: بیش از ۹۰ درصد مردم افغانستان به خدمات مخابراتی دسترسی دارند و این رقم تا یک سال‌ونیم آینده به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.
نصرت الله رحیمی سخنگوی وزارت مخابرات افغانستان در گفت‌وگو با فارس گفت: هم اکنون ۲۲ میلیون شهروند کشور به خدمات مخابراتی که توسط ۶ شرکت (شبکه) مخابراتی عرضه می‌شود، دسترسی دارند و دولت در نظر داردmnandegar-3 تا یک سال‌ونیم آینده با توسعه و گسترش شبکه سلام (شبکه دولتی) تمام مناطق کشور را تحت پوشش مخابراتی قرار دهد.
رحیمی اظهار داشت: شبکه‌های مخابراتی «افغان بی‌سیم»، «روشن»، «اریبا» و «اتصالات» ۴ شبکۀ خصوصی، «سلام» و «وصل» ۲ شبکه دولتی هستند که به شهروندان افغانستان خدمات مخابراتی عرضه می‌کنند.
وی گفت: از میان این ۶ شبکه مخابراتی، ۳ شبکه روشن، ام‌تی‎ان و اتصالات شبکه‌های خارجی و چند ملیتی هستند و شبکه افغان ‌بی‌سیم، شبکه خصوصی افغانستانی و همچنان شبکه‌های سلام و وصل شبکه‌های دولتی هستند که در افغانستان فعالیت دارند.
سخنگوی وزارت مخابرات تاکید کرد: بازار افغانستان در زمینه مخابرات به‌ طور کامل اشباع شده و دیگر به هیچ شبکه‌یی مخابراتی در این کشور جواز فعالیت داده نمی‌شود.
رحیمی تصریح کرد: بیش از ۲٫۵ ملیارد دالر توسط شرکت‌های خصوصی در بخش مخابرات در افغانستان سرمایه گذاری شده است.
وی اظهار داشت: وزارت مخابرات (شبکه سلام) تاکنون ۶۰ میلیون دالر سرمایه گذاری کرده و قرار است تا سال آینده ۱۰۰ میلیون دالر دیگر نیز در این بخش سرمایه گذاری کند.
مشکلات و چالش‌ها
رحیمی در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: در حال حاضر، مناطقی که به خدمات مخابراتی وصل نشده و ساکنان آن از این نعمت محرومند، بیشتر مناطقی هستند که در آن طالبان و گروه‌های هراس افگن فعالیت دارند.
وی یکی از دیگر از چالش‌های موجود در برخی مناطق ناامن را توقف شبانه خدمات مخابراتی خواند و تصریح کرد: بزودی دولت از طریق گسترش شبکه مخابراتی سلام این مناطق را تحت پوشش خدمات ۲۴ ساعته قرار خواهد داد.
سخنگوی وزارت مخابرات گفت: در برخی ولایت‌های افغانستان از جمله برخی مناطق ولایت‌های غزنی، خوست و وردگ به دلیل هشدارهای طالبان، فعالیت‌های مخابرات شبانه متوقف است و شهروندان این مناطق نمی‌توانند از طرف شب از خدمات تلفن همراه استفاده کنند.
طالبان ۳ سال قبل به شرکت‌های مخابراتی هشدار داده بود که خدمات خود را از طرف شبانه در این مناطق قطع کنند، آنان دلایل این امر را جلوگیری از تلفات نیروهای خود عنوان کرده و اعلام کرده بودند که نیروهای خارجی از طریق تلفن‌های همراه طالبان را ردیابی و آنان را هدف قرار می‌دهد.
پس از گذشت ۳ سال، هنوز دولت موفق نشده که امنیت آنتن‌های تلفن‌های همراه را در این ولایت‌ها تامین و آن را از طرف شب فعال نگهدارد.
فروش غیرقانونی سیم کارت تلفن همراه
وی یکی دیگر از مشکلات و چالش‌هایی که همواره سبب شکایت و نارضایتی مردم افغانستان می‌شود را فروش سیم کارت بصورت غیر قانونی خواند و تاکید کرد که وزارت مخابرات مکلف است که جلو اینگونه فعالیت‌ها را بگیرد.
باوجود هشدارهای مکرر وزارت مخابرات مبنی بر جلوگیری از فروش غیر قانونی سیم کارت در این کشور، هم اکنون کمتر خیابانی را در کابل و دیگر ولایت‌های افغانستان می‌توان یافت که در آن دست فروشان به فروش سیم کارت غیر قانونی به صورت علنی مشغول نباشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.