امارات خواستار سرمایه‌گذاری کشورهای منطقه در افغانستان شد

گزارشگر:سه شنبه 14 دلو 1393 - ۱۳ دلو ۱۳۹۳

mnandegar-3وزارت امور خارجه امارات متحده عربی خواستار سرمایه گذاری‌های کشورهای منطقه در افغانستان شد.
فارس محمد المرزوقی معین وزارت امور خارجه امارات که در نشست گروه بین‌المللی تماس در ابوظبی سخن می‌گفت، تمامی کشورهای منطقه را ترغیب به سرمایه‌گذاری در افغانستان نمود.
این گفته‌های آقای المرزوقی در حالی مطرح می‌شود که افغانستان و امارات متحده عربی سه هفته قبل توافقنامۀ استراتژیک امضا کرده بودند.
گفتنی است که نشست گروه بین‌المللی تماس به ریاست مشترک آلمان و افغانستان سه روز پیش در ابوظبی برگزار شد.
در خبرنامۀ وزارت امور خارجه افغانستان آمده است که در این جلسه که در مورد افغانستان راه اندازی شده بود، هیاتی از افغانستان به ریاست حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه و نماینده‌گان بلند رتبه بیشتر از ۴۶ کشور و نمایندگان ارشد برخی سازمان‌های بین‌المللی حضور یافته بودند.
براساس معلومات منبع آقای کرزی در این نشست ضمن یادآوری دستاوردهای افغانستان در ۱۳ سال اخیر گفته است که از زمان برگزاری نشست اخیر این گروه که حدود ١٠ماه قبل در توکیو برگزا شد، افغانستان شاهد تحولات چشمگیری بوده است.
تأسیس حکومت وحدت ملی، انتقال رسمی مسوولیت‌های امنیتی از نیروهای آیساف به نیروهای ملی افغان، امضای موافقت نامه امنیتی دوجانبه با امریکا و امضای موافقت نامه وضعیت نیرو‌ها (سوفا) با ناتو از جمله اقداماتی بوده که به گفته کرزی تا اکنون صورت گرفته است.
وی ضمن تاکید بر متعهد بودن حکومت وحدت ملی به آوردن اصلاحات و مبارزه با فساد، افزود که سفرهای اخیر رییس‌جمهور به کشورهای عربستان سعودی، چین، پاکستان، نپال، امارات و ترکمنستان در راستای انکشاف توسعه تجارت و سرمایه گذاری در افغانستان و وصل نمودن آن به حیث مرکز ترانزیت منطقه ای صورت گرفته است.
براساس معلومات منبع آقای کرزی در این نشست ضمن یادآوری دستاوردهای افغانستان در ۱۳ سال اخیر گفته است که از زمان برگزاری نشست اخیر این گروه که حدود ١٠ماه قبل در توکیو برگزا شد، افغانستان شاهد تحولات چشمگیری بوده است.
در خبرنامه آمده است که اکثر سفیران و نماینده‌گان ارشد کشورهای شرکت کننده در این جلسه از دستاوردهای حکومت وحدت ملی استقبال نموده و خواستار ادامه تلاش‌های افغانستان در جهت تامین امنیت، تسریع پروسه صلح، تقویت نهاد‌های دموکراتیک از جمله اصلاحات در نظام انتخاباتی، حکومت داری خوب، تامین حقوق بشر، مبارزه جدی علیه فساد اداری، توسعه اقتصادی و اجتماعی گردیدند.
گفتنی است که گروه بین‌المللی تماس در سال ۲۰۱۱ میلادی به پیشنهاد ریچارد هولبروک نماینده اسبق امریکا در امور افغانستان و پاکستان به هدف پیگیری مسایل کنفرانس بن دوم و تداوم همکاری‌های درازمدت جامعه جهانی به افغانستان ایجاد گردید.
این گروه شامل حدود ۵۰ کشور و متشکل از نماینده‌گان خاص روسای جمهور کشور‌های همکار با افغانستان می‌باشد که جلسات آن از جانب وزارت خارجه کشور‌های عضو انسجام می‌یابد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.