بی‌توجهی به افغانستان بهای سنگین دارد

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 21 دلو 1393 - ۲۰ دلو ۱۳۹۳

بی‌توجهی به افغانستان، به مراتب بهای سنگینتر از مسألۀ داعش و بحران اوکراین برای کشورهای جهان خواهد داشت.
شماری از آگاهان با بیان این مطلب می‎گویند که ظهور داعش، بحران اوکراین و تنش‎ها میان غرب و روسیه، باعث شده است که توجه جهان به افغانستان کم شود.
mnandegar-3آنان با تأیید سخنان رییس‌جمهوری کشور در کنفرانس مونیخ، تأکید کردند: کم توجهی نسبت به افغانستان، به مراتب خطرناک‌تر از مسلۀ داعش و اوکراین است.
برخی از نماینده‌گان مجلس دلیل کم‌توجهی جهان نسبت به افغانستان را جنجال‌‌های معرفی کابینه و نبود توافق میان رهبران حکومت وحدت ملی می‌دانند.
رییس ‌جمهور افغانستان که در رأس هیأتی برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده بود، در سخنرانی خود در این کنفرانس اعلام کرد که رسیده‌گی به تنش‌ها و بحران اوکراین، مشکلات در افغانستان را تحت تأثیر قرار داده و از توجه جامعه جهانی نسبت به آن کاسته است.
اما شکیبا هاشمی عضو مجلس نماینده‌گان، علت کم توجهی جهان نسبت به افغانستان را نبود ارادۀ حکومت وحدت ملی برای آوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی، جنجال‌های معرفی کابینه و عدم توافق میان رهبران حکومت وحدت ملی عنوان می‌کند.
اومی‌گوید، سخنان اخیر اتحادیه اروپا گواه این بود که اگر حکومت وحدت ملی نتواند اصلاحات اساسی را در کمیسیون‌های انتخاباتی به میان آورد، اروپا افغانستان را در انتخابات پارلمانی حمایت مالی نخواهد کرد.
بانو هاشمی تاکید کرد، ‌عدم توجه رییس‌جمهور غنی به هشدارهای اروپا مبنی برآوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی یکی از دلایل کم توجهی کشورهای جهان نسبت به افغانستان است.
این عضو مجلس با انتقاد از حکومت می‌گوید، حکومت وحدت ملی در طی پنج‌ماه موفق شد که تنها هشت وزیر را به کرسی‌های وزارت‌ها برساند؛ اما بقیه وزارت‌خانه‌ها توسط سرپرستان اداره می‌شوند و پول‌های زیادی به دلیل حضور سرپرستان حیف و میل می‌شود و این مساله سبب دلسردی جهان نسبت به حمایت از افغانستان شده.
و اما جنرال عبدالهادی خالد آگاه نظامی، علاقه کشورهای غربی نسبت به مسایل داعش در عراق، سوریه و لبنان و همین طور مسایل اوکراین را دلیل کم توجهی کشورهای جهان نسبت به افغانستان می‌داند.
او می‌گوید، توجه بیش از حد کشورهای دنیا نسبت به مسایل داعش و اوکراین سبب شده تا افغانستان تا اندازه زیادی از چشم دنیا بی‎افتد.
این آگاه نظامی تاکید کرد، اما بی‌خبر از اینکه مساله تروریزم در افغانستان مانند آتش زیر خاکستر است و به مراتب از مسایل داعش و اوکراین مهم‌تر بوده و باید به آن توجه بیشتر شود.
به گفتۀ جنرال خالد، پاکستان بستر پرورش تروریزم است و افغانستان هم کانالی‌که می‌خواهند تروریزم و داعش را از طریق آن به کشورهای آسیا میانه انتقال دهند؛ بنابراین فراموش کردن افغانستان اشتباه بزرگ است.
این آگاه نظامی می‌گوید، اگر جهان اشتباه گذشته را تکرار کرده و افغانستان را از محراق توجه بی‌اندازد، نه تنها امنیت در افغانستان بل امنیت جهان نیز به مخاطره خواهد افتاد.
در همین حال، سیف‌الدین سیحون استاد دانشگاه کابل می‌گوید، توجه به مسایل داعش، عراق، سوریه و اوکراین سبب کم توجهی کشورهای جهان نسبت به افغانستان شده؛ اما نباید فراموش کرد که این کم توجهی برای جهانیان نیز گران تمام می‌شود.
استاد سیحون گفت، اگر جهان توجه بیشتر نسبت به اوکراین و مسایل داعش داشته باشد، طبیعتاً توجه نسبت به افغانستان کاهش خواهد یافت؛ اما کم توجهی نسبت به افغانستان به مراتب خطرناک‌تر از مسأله داعش است.
وی تاکید کرد، ولی نباید از یاد برد که کم توجهی جهان نسبت به افغانستان برای خود افغانستان زیان‌بارتر است، زیرا اگر جهان افغانستان را در زمینه اقتصادی و امنیتی کمک نکند، به یقین کامل ما به تنهایی توان مدیریت این مشکلات را نداریم.
رییس‌جمهور افغانستان در نشست مونیخ گفته که در حال حاضر معضل تروریسم در منطقه به یک سیستم مبدل شده و به صورت سازمان‌یافته و با برنامه فعالیت می‌کند، اما افغانستان با وجود مشکلات فراوان در مبارزه با تروریسم موفق بوده و عملکرد مناسبی داشته است.
آقای غنی تأکید کرده که تروریسم و تهدید افراط‌گرایی در افغانستان تهدیدی جهانی است، زیرا اگر این معضل در این کشور کنترل و نابود نشود، دنیا را نیز با خود درگیر خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.