چین: پیشنهاد میان‎جیگری میان طالبان و دولت افغانستان می‌‎دهیم پس از ۹ سال رییس‌جمهور چین به پاکستان می‌رود

گزارشگر:شنبه 25 دلو 1393 - ۲۴ دلو ۱۳۹۳

mnandegar-3رییس‌جمهور چین به دنبال تلاش برای ایفای نقشی مهمتر در جنوب آسیا، سال‌ جاری میلادی به پاکستان سفر خواهد کرد.
وزیر خارجه چین طی بیانیه‌یی در پایتخت پاکستان اعلام کرد، رییس‌جمهور این کشور پس از ۹ سال به پاکستان سفر خواهد کرد.
وانگ در سفر دو روزه خود به اسلام‌آباد همچنین پیشنهاد چین برای میانجی‌گری بین اسلام‌آباد و طالبان افغانستان را در گفت‌وگوهایی مطرح کرد؛ پیشنهادی که بیانگر تلاش پکن برای ایفای نقشی فعال‌تر در منطقه است.
این در حالی است که افغانستان و حامیان غربی آن مدت‌هاست که تلاش می‌کنند تا مقامات طالبانی را پای میز مذاکره کشانده و به سال‌ها جنگ در این کشور خاتمه دهند. در همین حال پاکستان به دلیل داشتن روابط تاریخی با سران طالبان نقشی کلیدی در روند صلح دارد.
در همین حال افزایش فعالیت چین در منطقه هم‌زمان با خروج نیروهای امریکایی در افغانستان نگرانی‌ها را درباره نقش چین در آینده افغانستان و پاکستان افزایش داده است.
در این میان چین نیز نسبت به فعالیت‌های افراط‌گراها نگرانی‌هایی دارد و به عنوان یکی از متحدان کلیدی پاکستان مدت‌هاست که از این کشور می‌خواهد تا برخی از جدایی‌طلبان غرب چین را که در کمربند مرزی افغانستان و پاکستان مأمن دارند، از کشور بیرون کند. دولت چین اهالی مسلمان سین کیانگ را به جدایی‌طلبی و افراط‌گرایی متهم می‌کند.
شی جینپینگ، رییس‌جمهور چین قرار بود سال گذشته به پاکستان سفر کند، سفری که با بروز اعتراضات ضد دولتی در پاکستان لغو شد.
در همین حال در بیانیه وزارت خارجه چین درباره سفر مقامات این کشور به پاکستان آمده است: ریییس‌جمهور در زودترین زمان ممکن به پاکستان سفر خواهد کرد. این اولین سفر شی جینپینگ به عنوان رییس‌جمهور به پاکستان و همچنین اولین سفر رییس‌جمهوری چین به این کشور پس از ۹ سال خواهد بود.
وزیر خارجه چین در این بیانیه دو کشور را دوستانی صمیمی و ثابت‌قدم توصیف کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.