نامه‌ی سرگشاده به وزیر محترم امور خارجه ج.ا.ا. از جانب دانشجویان دوره‌ی ماستری در فرانسه

گزارشگر:سه شنبه 28 دلو 1393 - ۲۷ دلو ۱۳۹۳

mnandegar-3تقرر شما را به عنوان وزیر محترم امور خارجه ج.ا.ا. تبریک عرض می نماییم و امیدوار هستیم که در امور کارتان موفق باشید.
در سال گذشته‌ی میلادی به تعداد ۲۲ تن از دانشجویان، موفق به دریافت بورس های کشور فرانسه شدند و در هماهنگی با وزارت محترم امور خارجه و وزارت محترم تحصیلات عالی، عازم فرانسه گردیدند. این دوره‌ نیز شامل قرار دادی است که چند سال پیش بین دو دولت امضا گردیده است و همه ساله دانشجویان به فرانسه فرستاده می شوند.
در این سال ها، مشکلات و نگرانی هایی شامل حال دانشجویان مقیم فرانسه بوده است که به مرور زمان و در اثر تجربه،‌ هر سال بهتر از سال گذشته شده است.
یک مورد مهم هنوز لاینحل باقی مانده است که امیدوار هستیم با آغاز کار جناب شما به عنوان وزیر محترم امور خارجه، صدای ما شنیده شود.
با توافق وزارت های محترم تحصیلات عالی و وزارت محترم امور خارجه، به دانشجویانی که به خارج از افغانستان بخاطر ادامه‌ی تحصیل سفر می کنند، «پاسپورت تحصیلی» از جانب وزارت امور خارجه توزیع می گردد. این جریان شامل حال تمام دانشجویان در کشورهای فرانسه، هند، قزاقستان، ترکیه، مالیزیا و غیره نیز می شود. تا جایی که ما می دانیم و از دانشجویان شهروند کشورهای دیگر می پرسیم، غیر از دانشجویان افغانستان،‌ هیچ کس دیگری چیزی به نام «پاسپورت تحصیلی» ندارد؛ بلکه همه در پاسپورت های عادی و با «ویزه‌ی تحصیلی» سفر کرده اند. سندی که باعث شناخت ما به عنوان دانشجو در کشورهای خارج می شود، «ویزه‌ی تحصیلی»است نه پاسپورت تحصیلی این پاسپورت های تحصیلی، با قلم نوشته شده اند و عکس صاحب پاسپورت نیز با سرش نصب گردیده است که اعتبار آن را به شدت صدمه می زند و امکان تقلب را در آن بیشتر می سازد. از جانب دیگر، این پاسپورت ها مخصوص تحصیل اند و پس از آن اعتبار ندارند و اگر کسی بخواهد پس از پایان دوره‌ی بورس، به تحصیل خود ادامه دهد، در یک خلای قانونی قرار می گیرد. این موارد، اعتبار و حیثیت دانشجویان را زیر سوال قرار داده و موارد زیادی از تمسخر و هتک حرمت را شاهد بوده ایم. در یکی از موارد، کارمند میدان هوایی فرانسه، با پاسپورت یکی از دانشجویان عکس یادگاری گرفته بود؛ زیرا باورش نمی شد که در این زمان نیز پاسپورت قلمی وجود داشته باشد. سندی به نام «پاسپورت تحصیلی» خلاف عرف دیپلوماتیک و غیر معمول در تعاملات بین المللی است. کاپی پاسپورت نگارنده به عنوان سند،‌ ضمیمه‌ی این نامه است.
تقاضای دسته جمعی ما از شما این است که لطف نموده در تعامل با وزرات محترم تحصیلات عالی و سفارت های ذیربط، این مورد غیر قانونی را که از دولت گذشته به میراث مانده است بردارید. امیدوار هستیم که با تصمیم شما، مشکل هزاران دانشجو حل شود و دانشجویان دوره‌های بعد از ما بتوانند با پاسپورت های سیاحتی که به شکل معیاری (بایومتریک و برقی) در دسترس قرار دارد سفر نمایند. اعتبار و حیثیت جوانان دانشجو در خارج، اعتبار و حیثیت افغانستان است.

با احترام
مهندس عبیدالله مهدی- نماینده‌ی دانشجویان

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.